Mantis (Carmor)

Fully protected light armor vehicle
Výjimečná izraelská alternativa k JLTV

Carmor je izraelský výrobce terénních vozů s historií v Haifě už od roku 1947. V minulosti se proslavil zejména vozidly Wolf a cisternovými vozy.

Mantis je podle propagačního videa z roku 2018 hbité terénní vozidlo, které spíše vnucuje pojem vozítko. Vyznačuje se na první pohled futuristickým vzhledem a překvapivě vysokou mírou ergonomiky, tedy jízdního komfortu posádky.

Řidič má téměř neomezený výhled do všech stran pro rychlou jízdu v divokém terénu. Vozidlo bylo vyvíjeno s myšlenkou rychlých patrol pustou krajinou, tedy coby hlídkové vozidlo, dobře chráněné ze všech stran i zespod a přesto terénní. Na písčinách středního východu by mohlo dobře sloužit jako "battle taxi". Carmor samozřejmě nabízí celou "rodinu řešení", tedy několik velikostí vozidel od velkého pickupu po buginu s hmotnostmi 10 až 3 tuny. Vozidla jsou skvěle vyvážená díky motoru přesně v těžišti.

Vozidlo spočívá na samonosné karoserii s posílenou odolností vůči minám a výbuchům ze stran, což z něj dělá vozidlo standardu MRAP. Hmotnost holého vozidla je 7 tun, přičemž je určeno převážet max osmičlennou posádku. Přední kabina je nedělitelnou skořápkou, kdežto zadní polovina je zcela tvarově přestavitelná. Největším zástupcem vozidel Mantis je Mantis rebuild as a 6×6 MRAP.

O pohon se stará klasické americké duo vznětového přeplňovaného motoru Cummins s automatickou převodovkou Allison. Motor řešen jako powerpack o objemu 6,8 l a poskytuje vozidlu až nadměrnou sílu 360 koňů. Všechna vozidla z rodu Mantis jsou ze společných součástí a ty jsou zároveň certifikované jako závodní komponenty izraelských výrobců. Maximální rychlost je 120 km/h. Některé větší druhy mají vzadu hydraulicky polohovatelnou plošinu o nosnosti 150 kg nebo dokonce teleskopický stožár pro senzorovou hlavu. Zde se počítá s polním radarem a zbraněmi na lapání nepřátelských dronů nebo zařízením pro akustickou detekci ostřelovačů. Mantis, podobně jako třeba americký Hellhound je vlastně mobilní dieselovou elektrárnou s 300 ampérovým alternátorem na pohánění jedné letištní haly 24voltových elektrických zařízení.

Kromě všesměrové balistické ochrany vozidlo nabízí ještě nepropustnou slupku CBRN ochrany posádky s filtroventilačním systémem Bethel a dále jakousi schopnost tepelné kamufláže. Navzdory nízkému profilu a vzezření futuristického vrtulníku (včetně řidičova kokpitu), vozidlo snese velmi tuhé výbuchy pod podlahou a uchrání tak pasažéry až proti minám ekvivalentu STANAG 4569 Level 3 (8 kg TNT). S podstatně těžším pancířem může i balistická ochrana Mantisu ze stran dosahovat až levelu 4. Také standardní zásoba paliva vydrží na neuvěřitelných 700 km.

Nejdříve jsem si říkal, že to bude zase obyčejná středovýchodní bugina, ale ne, tohle vozidlo je výjimečné. Však také izraelský ředitel firmy v propagačním videu na výstavě v Paříži div nepukl pýchou. Carmor svým vozidlem Mantis vlastně nabízí vozidlo stejné třídy a rolí jako americký Oshkosh se svým JLTV. 

Zdroje

https://www.joint-forces.com/defence-equipment-news/14558-update-carmor-mantis-family-of-protective-vehicles

https://defense-update.com/20180604_mantis.html#.ZBo3z69udPY

http://www.army-guide.com/eng/product6000.html

DC home |
Portál vojenských technologií |
Ostatní články |
Organizační

V Portugalsku a Řecku je odborníkem ten, kdo pozná lokomotivu od umyvadla. V Německu je odborníkem ten, kdo chodil pět let řádně na univerzitu a pět let to praktikoval. To je rozdílné měřítko patentové teorie.
Karel Čada