MZKT-790860 (Volat)

Běloruský transportér pro 55 tun nákladu

Je škoda, že Bělorusko patří k hejskovským státům, protože jinak jejich náklaďáky od výrobce Volat (MZKT) jsou zřejmě skvělé nebo aspoň proslulé svým zjevem. Zjevů aut MZKT máme v hlubinném podvědomí dost, neboť vozidla MZKT dávala tvář pojezdovým základům všech těch obřích vojenských vozidel bývalého východního bloku. Dokonce i slovutné české přirovnání o sumcovi, že "Ten sumec má ksicht jako masku z trambusu" vznikalo podvědomě vždy, když zraky vnímavějšího českého občana padly právě na auto z dílny MZKT (Volat), k čemuž jsme za posledních padesát let měli hojně příležitostí.

MZKT-790860 sice zrovna trambus není, on Volat vůbec vlastně skoro trambusy nevyrábí, ale ta šířka sumčí hlavy, ta se prostě každému okamžitě vybavuje.

MZKT-790860 patří k největším náklaďákům světa, od kterých se neočekává plnění žádné jiné role, než transportu nejtěžší vojenské techniky. Tento kousek již nemá znak náprav ani 10x10, nýbrž  rovnou 12x12. Však také civilní  jméno tohoto výrobce Volat  znamená bělorusky  obr. MZKT je jeho vojenská odnož, znamená zkratku Minské výrobny traktorů a několika největších subdodavatelů, kteří mu dodávají motory. 

Ale konečně k MZKT-790860: Kromě jeho fotografie se ani na oficiálních stránkách výrobce produktové informace nalézt nedají. Je zde však ke stažení PDF katalog s naprosto vyčerpávajícím popisem specifikací běloruského monstra.

Popis vyvozením ze specifikací:

Obr 790860 má hmotnost 95 tun při plném zatížení,  jinak minimální hmotnost vozidla je 39 tun, což je hodnota dost mimořádná. I přesto se vůz pohybuje maximální silniční rychlostí úžasných 75 km/h. Se svojí délkou přes 17 m jde bezpochyby nejen o nejdelší vozidlo, ale vůbec o nejdelší stroj, o kterém mi zatím na mém webu vyšel článek. To se bohužel nedá říci o jeho vypovídací hodnotě,  která koresponduje spíše s článkem z tasemnice.

Ale dál: zajímavostí je výška brození vodou 1,4 m,  což je sice velká hloubka pro vozidla obecně, ale od takového monstra by člověk čekal i hlubší brod. Škoda, že se na to již nemůžeme zeptat známého českého herce Brodského, jak by to viděl on. Pohonem je vznětový německý osmiváletz Deutz o výkonu 720 koňů  spárovaný s americkou osmistupňovou převodovkou Allison se dvěma  zpětnými  chody. Obří nádrž veze zásobu 900 litrů paliva, což kolosu vystačí na dojezd 750 km. Podvozek je hydropneumatický.

K mání je i toto rozličné vybavení:  Všechny možné druhy žebříků, ramp,  jeřábů, kabelů, lan, háků a navijáků. Dále je možno opancéřovat kabinu (ta je pouze pro dva řidiče), dále jsou zde různé konfigurace elektrického subsystému s bateriemi, dále větrání a klimatizace,  dva univerzální ovládací panely pro případné ovládání  namontovaných strojů,  a samozřejmě centrální řízení tlaku v pneumatikách a dojezdové vložky v nich.

Zdroje

https://www.volatdefence.com/en/katalog/special-projects/mzkt-790860/

DC home |
Portál vojenských technologií |
Ostatní články |
Organizační

Ve vědě nejsou žádné záhady, jen věci které neznáme.
z dokumentu o nanotechnologiích