MZKT-74135, 99942, 837210 (Volat)

Heavy equipment transporter
Běloruský obří transportér tanků

Je škoda, že Bělorusko patří k hejskovským státům, protože jinak jejich náklaďáky od výrobce Volat (MZKT) jsou zřejmě skvělé nebo aspoň obrovské na první pohled. Vozidel MZKT my Češi máme v hlubokém podvědomí dost, neboť vozidla MZKT dávala zjev všem těm pojezdovým základům obřích vojenských aut bývalého východního bloku. Nebýt slovutného tvaru kabin náklaďáků MZKT, neexistovalo by snad ani české přirovnání o sumcovi, že "Ten sumec má ksicht jako masku z trambusu!" 

MZKT-74135 byl zkonstruován proto,  aby mohl převážet tanky  T-72. Jeho nejnovější vývojová verze však pochází teprve z roku 1997. Od jednoho z největších náklaďáků světa se neočekává plnění žádné jiné role, než transport nejtěžší vojenské techniky. Jelikož tento kousek má znak náprav  pouze 8x8,  musí pro přepravu tanků využívat podvalníku. Zato ovšem uveze rovnou dva tanky nebo jeden tank a dvě pěchotní vozidla současně! To je bezpochyby největší tažný výkon, o kterém mi zatím na mém webu kdy vyšel článek. To se bohužel nedá říci o jeho vypovídací hodnotě,  která koresponduje spíše s článkem z tasemnice. Údajů o vozidle je zkrátka ještě méně, než o náklaďácích běžně bývá.

Kromě fotografie MZKT-741350 se ani na oficiálních stránkách výrobce příliš informací k tomuto produktu nenalézá. Naštěstí je zde ke stažení PDF soubor s naprosto vyčerpávajícím popisem specifikací tohoto běloruského monstra.

Popis je pouze vyvozen ze specifikací:

Obr-74135 má hmotnost 130 tun při plném  zatížení,  jinak minimální hmotnost vozidla bez podvalníku je pouhých 25 tun, což je hodnota i pro můj web skoro až malá. I přesto, nebo snad právě proto je maximální rychlost vozu po silnici úžasných 82 km/h. Samotný náklaďák bez podvalníku je dlouhý pouhých 11 m, přitom kromě lidské obsluhy v podobě  jediného řidiče má v kabině místo ještě pro dalších 8 pasažérů. Pohonem je přeplňovaný vznětový osmiválec Mercedes-Benz  o výkonu 800 koňů  spárovaný s americkou osmistupňovou převodovkou Allison. Překvapivě ani dojezd není slavný, zásoba paliva vystačí na pouhých 600 km. 

K mání je i toto rozličné vybavení: Všechny možné druhy žebříků, ramp,  jeřábů, kabelů, lan, háků a navijáků, dále je možné opancéřovat  kabinu nebo zaměnit pár sedadel za lůžko. Dále jsou zde různé konfigurace elektrického subsystému s bateriemi, dále větrání a klimatizace, protože tento stroj byl navržen pro Arabské emiráty.  Dále dva univerzální ovládací panely pro případné ovládání namontovaných strojů a samozřejmě centrální řízení tlaku v pneumatikách s dojezdovými jádry.

Zdroje

https://www.volatdefence.com/en/katalog/heavy-equipment-transporters/mzkt-741350-999420-837210/

http://www.military-today.com/trucks/mzkt_74135.htm

DC home |
Portál vojenských technologií |
Ostatní články |
Organizační

Stále častěji se musím dopouštět zjednodušování, abych ostatním něco vysvětlil, a to mne stále víc trápí.
DigCest