MPV-i (Mahindra)

Tactical MRAP vehicle
Indické taktické MRAP vozidlo

Indická firma založená roku 1945 stařičkými bratřími Mahindrovými se postupně rozrůstala až do dnešní podoby, kdy má hlavní výrobny v Arabských Emirátech a v Jordánsku. Dnes již nabízí pěkné portfolio vojenských a civilních vozidel, která se vyznačují vysokým stupněm ochrany.

Mahindra MPV-i je MRAP vozidlo v moderním západním stylu (odolné vůči minám, chráněné proti léčkám), jež slouží především jako střední transportér personálu v bojových podmínkách. Dá se pokládat za ve všech ohledech lepšího nástupce slavných, minám odolných transportérů Casspir z let osmdesátých. MPV byl vyvinuto v roce 2010.

Vozidlo znaku náprav 6x6 pohání vzduchem chlazený vznětový motor V6 Direct Injection CRDi o výkonu 230 koňů spárovaný s šestistupňovou převodovkou. Pro nadšence do aut má MPV celkem zvláštní pojezdové vlastnosti, jako různé zavěšení předních a zadních náprav, zvláštní systém brzd a posilovačů, viz. ofic. zdroj. 

Disponuje vysokou kapacitou 18 vojáků spolu s veškerým vybavením. Ti sedí v samonosné karoserii s pancéřovou slupkou a s podlahou tvaru V. Vozidlo bylo otestováno jako schopné ochránit posádku před zásahy sovětských a NATO pušek s průbojným střelivem z deseti metrů, což je velmi slušné! Stejně dobrá je i protiminová ochrana: Vůz ochrání posádku před výbuchem o síle 21 kg TNT pod kolem a 14 kg TNT pod podlahou, což je nejvyšší úroveň protiminové odolnosti, o jaké jsem zatím kdy psal.

Standardně dodávané vozidlo výzbroj nemá, ale lze mu namontovat střešní vzdáleně ovládanou zbraňovou stanici.

Několik indických států od 2011 používá 300 ks MPV jako mohutná policejní vozidla, která již několikrát byla nasazena do ostrého boje proti Naxalitům - indickým komunistům, kteří jsou opásáni výbušinou. Vozidla MPV zde ochránila právě evakuovanou posádku účinkem improvizované bomby 80 kg TNT silné (nevíme z jaké vzdálenosti). 2015 si deset vozidel od Indie odkoupila policie Barmy pro boj s asamskými rebely.

Mahindra používá jiné standardy k příměru síly pancíře, avšak vypátral jsem, že u MPV-i je to v NATO standardech level 3 pro balistickou ochranu ze stran a svrchu a daleko výše než nejvyšší level 4a,b pro protiminovou ochranu zespod.

Vozidla MPV-i však mají i výbavu: rádio, neprůstřelná vrstvená skla okének, pancéřování motoru a nádrže, dojezdové vložky v pneumatikách schopné ujet 50 km s prostřílenými pneumatikami, intercom, hned 16 střílen pro pušky vojáků, zdvojenou klimatizaci, napojení na internet pro síťové systémy digitálního bojiště.

Bonusovými doplňky, které se pro vozidla také vyrábí, jsou: satelitní komunikační sys, C2 (průzkumný a velící systém), elektronické rušičky, laserový dálkoměr, víceúčelový radar, automatické hašení, GPS navigace a akustické detektory vzdálené palby.

Specifikace

Hmotnost 14 tun; jinak utajováno;

Takže sečteno a zhodnoceno, je Mahindra MPV-i samo o sobě poměrně bomba! Bohužel neznáme jízdní výkony, takže MPV nebude zahrnuto do žebříčků, kde by jinak jistě obsadilo některé svrchní místo.

Zdroje

Oficiální: https://www.mahindraarmored.com/armoured/apc/mpv.asp#gsc.tab=0

https://www.zigwheels.com/reviews-advice/reviews/mahindra-defence-systems-mpvi-first-drive/9500/

DC home |
Portál vojenských technologií |
Ostatní články |
Organizační

Pesimismus je nedostatek informace a optimismus taky.
Fr. Koukolík