MBPV (Ashok Leyland)
Medium bullet proof vehicle / Light armored troop carrier
Indické vozidlo velkou otázkou
Ashok Leyland je největším stálým dodavatelem indické armády, proslulý především velkými těžkými vozidly. Jako typicky východní výrobce z Indie nestihl proslout dosud svým smyslem pro detail jemného vyladění každé mechanické součástky, jako u západoevropských a JVasijských strojů. Zárodečné nedostatky však dohání brutální silou nebo brutální kapacitou. Již více jeho vozidel se stalo rekordními ve své kategorii, ať už v té obrněné nebo v nákladní.
MBPV nevzniklo jenom tak z indického rozmaru, svůj myšlenkový základ má v americkém CVNG (Common Vehicle Next Gen) od Lockheed Martin. Jinými slovy je to americký vynález kompletně poindizovaný a vyrobený v Indii z indických technologií. Indové se však u MBPV navíc chlubí předimenzovaností, která jde ještě daleko za využití coby protipovstaleckého autobusu. MBPV se nachází v segmentu zásahových vozů policejních a vládních jednotek pro zvládání velkého bouřícího davu v městském prostředí.
Vozidlo pro veřejnost vlastně není konkrétně popsané. Ashok Leyland akorát vypráví, že jde o vozidlo přesně pro svůj účel, vynikající vysokou offraodovou pohyblivostí v blátě a písku s excelentní kapacitou pro náklad a 6 členů posádky. Kolik je to ale celkem lidí ani tun nevíme. Také jestli budou střílet z vozu nebo je vůz pouze dopraví na místo střílení. Mají však být dokonale chráněni jak balisticky tak proti výbuchům. Holt Indové.
Ashok Leyland vyzvedá tyto jeho vlastnosti: Dojezdové vložky ve všech kolech včetně náhradních (o tom bychom na západě vůbec nemluvili). Pancéřový kryt obepínající nádrž paliva, činící ji odolnou vůči výbuchům zboku. Asi deset komponent konstrukce vozidla je uváděno jako Heavy-duty, kde musím indické horlení trochu utlumit.
Vozidlo, které bychom dle vzhledu označili za pancéřovanou dodávku má prostě samé superlativy v odolnosti a v bezpečnosti, naopak nic se zde nepíše o výbavě vozu, o vnitřním zařízení a komfortu.
Indové mají jakžtakž slušně popsané číselné údaje výkonů vozidla: Motor HA6ET13UN-BSIII 135kW@2400rpm plus šestistupňová převodovka ZF S6 36 OD. Několik možných principů brzd. Firma asi vypisuje, co všechno dokáže. Vypadá to, že všechny (dvě) nápravy vozidla jsou řiditelné.
Pancéřování je však uvedeno podle standardu CEN na Level BR6, což není nijak slavné, asi by to byl Stanag 4569 level 2 až 3 protibalisticky, ovšem už né tolik vůči výbuchům.
A konečně vůz má pohotovostní hmotnost pouhých 10 tun, a posádka je podle vzoru 2 (obsluha) + 8 (výsadek).
Já osobně bych si takto nedostatečně specifikovaný vůz nekoupil. Nedostatečně popsané vozidlo proto nezahrnu do "dalšího slosování".
Zdroje
https://ashokleyland.com/in/en/products/defence/mbpv-4x4
https://jcblarmouringsolutions.com/military-armoured/mbpv-medium-bulletproof-vehicle
https://www.motorindiaonline.in/ashok-leyland-delivers-light-bullet-proof-vehicles-to-indian-air-force/
https://commercialvehicle.in/ashok-leyland-delivers-light-bullet-proof-vehicles-to-indian-air-force/
https://www.defensedaily.com/lockheed-martin-common-vehicle-next-generation-ready-to-deploy/international/