DCNemrtví

Lich / Lich (Leichnam) / Liche / Lich

Etymologie

V značné kupě PC her se vyskytují lichové, jako další zástupci říše nemrtvých. V hierarchii nemrtvých podle síly stojí vždy na místech blízko vrcholu. Na anglické Wikipedii se dočteme, že Lich je výsledkem transformace velmi nadaného mága nebo dokonce po věčném životě toužícího krále, který provedl zvláštní nekromantský rituál, jímž uložil svoji duši do předmětu "phylactery" (německy Phylacter), což je v angličtině amulet, v judaismu historicky drobná schránka na ukládání náboženských svitků. Tím dosáhl nesmrtelnosti, avšak jeho tělesná schrána se stala nemrtvým lichem. Tím je vysvětleno, proč je vždy lich v PC hrách ověšen různými šperky, proč mívá často na hlavě královskou korunu a proč se velmi často jedná o Lich Kinga. Není to tedy král lichů, jak bychom se překladem mohli domnívat, ale spíš lich z krále, či oživlá mrtvola krále, chcete-li.

Lich svojí tělesnou podstatou bývá jednoznačně líčen jako mrtvolný, vyzáblý, vyschlý až kostlivý nemrtvý rozhodně hmotné tělesné podstaty. Významem by to byl protějšek nehmotné beztělé Spektře či Wraithovi. Lichové vždy třímají moc nad skupinou nižších nemrtvých, které užívají jako sluhy a vojáky. Právě na rozdíl od nižších nemrtvých, kteří jsou považováni za nemyslící či šílené, lichové vždy oplývají prudkým intelektem a to často vyšším, než původní živý majitel tělesné schránky. Lichové jsou mírně zmiňováni v literatuře, např. "Empire of the Necromancers" (1936) a později se vyskytují v bestiáři společenské hry Dungeons & Dragons (1976), což byl předobraz pozdějších her počítačových, kde už lichové vděčně vystupují jako zástupci vyšších nemrtvých dodnes. Tam jsou téměř vždy ztvárněni jako silní nemrtví mágové čistě magického útoku beze zbraní, honosně postrojení a vyšperkovaní. Z poslední doby (kolem 2018) je nejlepším příkladem licha Dragon Priest z PC hry TES 5 Skyrim. Ačkoli nenese jméno lich, je krásným a důstojným ztvárněním všeho výše popsaného a věnovat se mu zvlášť budu níže.

Česká Wikipedie dodává, že v západoevropských jazycích jde o jasný archaismus prostě pro mrtvolu, k čemuž se musím přiklonit i já, protože vezmete-li si podobnost s německým slovem Leiche, tak to do dneška v němčině znamená mrtvola. Bohužel také dodává, že inspirací pro Licha byl Kostěj Nesmrtelný z ruských bájí, o čemž u německy a francouzsky znějícího slova silně pochybuji. To je sprostá prokremelská propaganda.

Anglicky psaná Wikipedia je rozvedena daleko více u termínu Lich Gate, staroanglicky Lych Gate, což bývá zdobná zastřešená brána britských církevních hřbitovů, ale je používána také u hřbitovů švédských. Tudy se na svatou půdu nosily mrtvoly za účelem pozdějšího pohřbu. Zde se jasněji uvádí, že dávné slovo psáno jako Lych přešlo do moderní angličtiny z anglosaštiny a je zde potvrzena nejen příbuznost se současnou německou die Leiche, ale také holandskou lijk, západofrískou lyk a švédskou lik, ve všech případech synonymy pro mrtvolu. Uvádí se zde také, že v předkřesťanských dobách byla média komunikující s duchy zemřelých označována jako "Leiche Zunge" či "Lich Tongue" tedy do češtiny volně přeloženo jako "mrtvolí jazyk". Byli to lidé schopni upokojit hněv dopálených duchů, schopni uchlácholit je, aby se vrátili do svých původních příbytků na hřbitově, a tím dokázali zamezit jejich dalšímu řádění.

Našel jsem i zdroj List of liches, tedy velmi vyčerpávající seznam výskytu pojmu lich v médiích, od literatury až po počítačové hry, které si licha jako zásadní nemrtvou postavu oblíbily opravdu mohutně.

Ony známé vyschlé mrtvoly snad ze všech dobrodružných filmů, které jako pasívní panáci padají na hrdiny v jeskyních a vypadají jako vysušená zapavučinovaná kostra potažená zbytky masa a kůží, tato podoba by se dala označit za licha aniž by o tom mrtvoly samy nebo jejich filmaři věděli.

Urban Dictionary považuje za licha každého mága mocné síly, který se mohl do stavu licha uvést. Potom jde o nemrtvého kosterní podstaty, jehož magické síly mohou být jakékoli, ale vždy zlovolné. V další definici uvádí také, že slovo psáno jako lych nebo lyke pochází ze středověké angličtiny a znamená prostě mrtvé tělo.

Dodatky z německého světa

Habsburský císař Karel VI, otec Marie Terezie by mohl být po smrti považován lichem, ačkoli to zřejmě řada jeho blízkých tehdy netušila. Jeho kapucínská hrobka ve Vídni je však strážena sochami - učebnicovými příklady lichů. Karel VI zemřel deset dní po otravě muchomůrkou zelenou, což je u císaře tolika zemí nanejvýš podezřelé. Nebudu raději víc předesílat, ale tajemná zelená nebo fialová záře, která je zobrazována za lichy z říše nemrtvých, by mohla být pojítkem. Jeho tělo bylo pohřbeno na etapy (per partes), a sice tělo v Kapucínské hrobce, srdce v Hrobce srdcí v augustiniánském kostele, vnitřnosti ve Vévodské hrobce v dómu Svatého Štěpána ve Vídni. Bylo to kvůli částečně balzamovacím procesům, aby tělo vydrželo aspoň nějakou dobu vystavování před pohřbem.

Německá Wikipedie poukazuje více na výjev kostry obložené klenoty. Dodává, že lich může být po obřadu transformace zničen jedině potom, co bude nejdříve zničen Phylacter s jeho duší. Snad proto si mnozí lichové počítačových her nosí svůj phylacter na řetězu na krku či v koženém váčku, aby to bylo pro hráče snažší a dále se PC hry o phylacteru vůbec nezmiňují, protože jak palcátem bušíte do licha samotného, tak automaticky zničíte fylakter dříve, než udoláte licha samého. Německá Wikipedie šířeji doplňuje literární díla, kde se lichové mimo jiné vyskytovali. Uvádím stručně jen jména autorů: Clark Ashton Smiths, Robert E. Howard, Gary Gygax (D&D), Gardner Fox, Fritz Leiber. V mnoha fantastických dílech historie je však semleto páté přes deváté, lichové tam nemusí být nemrtví nebo mohou být zaměňováni s čarodejnicemi. Pro tuto chybějící věcnost se o tom na svém webu raději nešířím, protože to bychom se za chvíli mohli dostat od nemrtvých až ke skřítkům a elfům a o tom tato sekce webu není. V německých překladech PC her bývá lich přeložen jako "Leichnam", což je pouze vznešenější starobylejší označení pro mrtvolu. Tady vidíme krásný příklad, proč je přímo znesvěcující překládat PC hry ze světové angličtiny do lokálních jazyků. Představme si, že v české lokalizaci by třeba nemrtvého daboval Lábus sice dobře, ale veškerá ponurá atmosféra hry by byla rázem ta tam. Jsem zásadním odpůrcem jakéhokoli počešťování PC her, protože tím ztrácí na atraktivitě asi ze stejného důvodu, z jakého se nedoporučuje smích při milostném aktu.

Slovník cizích slov Abz.cz udává, že "fylaktéria" je pejorativní a nesprávné křesťanské pojmenování pro židovské modlitební řemínky a jeden z nejstarších znaků judaismu - tfilin.

Dovysvětlení lichů podle Tvtropes

Podle zdroje Tvtropes.org doplňuji, že fylakterie jsou v pc hrách někdy anglicky označovány jako Soul Jar (džbánek na duše) a jeho ztvárnění je často přehlíženo jako nepovinné. Zajímavě se však zaobírá podobou licha, která variuje kdesi na ose mezi zombií a kostlivcem (tedy od omasené mrtvoly po čistou kostru). Velmi správně je zde poukazováno na vysoké postavení lichů mezi zástupci nemrtvých. Pokud bychom si představili říši nemrtvých jako státní zřízení, tzv. nekrokracii, pak lichové by skutečně pod vládcem zaujímali místa ministrů či aspoň členů parlamentu.

Je zde také volně dovysvětlen onen omyl s Kostějem Nesmrtelným z ruských bájí. Ten je totiž na západě znám jako Koschei, tedy pouze nemrtvá postava staroslovanských mýtů a s lichem může mít co do činění pouze v hlavách příznivců. Tvtropes.org jde na etymologii slova Lich mnohem odvážněji s tvrzením, že některé staré anglické hřbitovy (graveyards) jsou stále příležitostně nazývány "lichyards" a dokládá to na povídce Schody do krypty od Clarka Ashtona Smithe z roku 1930. Licha vidí jasně jako mocného nemrtvého mága, s duší uloženou mimo tělo. Proto se velmi rozhořčuje, stejně jako já, nad tím, že zejména v řadě filmů a komiksů, které nemají tak dokonalý řád a pravidla ve fiktivní mytologii jako počítačové hry, že se zde vyskytuje řada nemrtvých černokněžníků, kteří nazýváni lichy vůbec nejsou, nebo naopak jsou příšery nesprávně nazývané lichy i tehdy, pokud jde o pouhou kráčející mršinu, tedy obyčejnou zombii, které nezůstává nic z lidské inteligence a tedy ani kouzlit neumí. Shodně s Tvtropes.org upozorňuji na to, aby nebyl s lichem zaměňován nekromant, neboť je sice kouzelníkem ale živým. Ten nemrtvé vytváří a jeho magická síla je pohání. Tuto školáckou chybu našinec neudělá, ale dovedu si představit třeba naše babičky, které by volaje na vnuka z kuchyně, že bublanina je už hotová, mohli licha s nekromantem a s pomocí bóží takto zaměnit. Zejména v PC hrách žánru fantasy strategií se vyskytuje také Dracolich, tedy nemrtvý, který byl za svého života drakem, jehož ohnilou tělesnou podobu nyní třímá.

Lichové v TES

V Morrowindu by se za hmotný protějšek Spektry dal označit Lich. Za Licha je zde označován černokněžník pokoušiv se získat nesmrtelnost tím, že uloží svoji duši do nějakého předmětu, čímž se změní v nemrtvého. Lichové ve všech herních světech patří k vyšším nemrtvým. Ačkoli hmotní, útočí vždycky magicky, jsou to totiž původně mágové. To naznačuje i jejich oblečení ve zpravidla fialové róbě, často s korunou na hlavě a beze zbraní.

Lich v Oblivionu

V TES IV Oblivion se vyskytují dva typy lichů: Lich a Nether Lich a oba jako nejvyšší zástupci říše nemrtvých ve hře. Jedná se o velmi mocné mágy oplývající nejen množstvím magenergie a útočnými kouzly ze školy destruction nejvyšší úrovně, ale také jsou vystrojeni a vyzbrojeni magickými předměty, které ještě povyšují jejich dovednosti. Dokonce si mohou na pomoc povolávat další nižší nemrtvé (summon). Lich v Oblivionu je předobrazem Dragon Priesta ve Skyrimu. Charakteristický je svým způsobem pohybu, oním ladným "bruslením" při levitaci těsně nad zemí. Hravě si poradí s nižšími nepřáteli, zejména s nemagickými. No Youtube lze najít videa, kde si lich hravě poradí s hrstkou městských strážných. Krom standardních vlastností nemrtvých má také schopnost odrážet či absorbovat magenergii z kouzel na něj seslaných (reflect spell, absorb spell), což z něj činí bojového mága číslo jedna. Jako by nebyl dost životaschopný a smrtící, ještě ho tvůrci obdařili vřískáním, které hráči ještě více ztrpčuje boj s ním. Nether lich je o něco slabší a éterická varianta neschopna odrážet magické útoky.

Lichové Skyrimu - Dragon Priest

Pokud jde o Lichy, tak Skyrim představuje hráčovu zřejmě ultimátní zkušenost boje s Lichem. Paradoxně se zde lichové nenazývají lichy ale Dragon Priesty. Dragon Priesti dlí ve svých sarkofázích na místech uctívání draků v pohotovostním režimu a okamžitě procitnou do akce, jakmile ucítí někoho živého poblíž. Hráči se to oznamuje oním zlověstným puknutím, s jakým odletí víko sarkofágu a Dragon Priest je venku. Paradoxně souboj s drakem bývá pro hráče daleko menším oříškem. Pravým takticko-akčním nářezem je právě souboj s neuvěřitelně mocným lichem (Dragon Priestem). Tento dokáže zlikvidovat i hráče na vysoké úrovni svojí taktikou. Jelikož pluje nad zemí pohybem připomínajícím bruslení ve vzduchu a to velmi rychle, mrštně se uhýbá útokům na dálku a neustále a rychle couvá dozadu či jezdí kolem hráče ze všech stran. Je prakticky nemožné se k němu přiblížit a uřezat ho mečem, zároveň je skoro nemožné se do něj trefit šípy a kouzly. Sám používá celou paletu dálkových útočných kouzel nejvyšší úrovně, takže bezpochyby jde o nejmocnější humanoidní a nemrtvou nestvůru celého Skyrimu. Dragon priest má také svoje podpůrná kouzla - dokáže se léčit a tím uniknout z nejhoršího. Při souboji s ním se musíte hlavně uhýbat a snažit se k němu dostat na dosah zbraně, což je v otevřené krajině Skyrimu dost těžké. Musíte vyčkávat až mu dojde magenergie, aby nemohl používat nejsilnější útoky. Je to ale silný mág, takže jeho magická kapacita regeneruje velmi rychle. Pokud nechcete zabřednout do nějakých speciálních taktik s podpůrnými lektvary a enchantovanými předměty, nejlepší taktikou je sebrat poklady a utéct. Dragon Priest se po druhé smrti mění v hromádku popela. Kromě magické školy destruction Dragon Priesti ovládají i alteration a conjuration na levelu 100! Takže není pro ně problém si neustále zvyšovat armor pro navýšení tělesné odolnosti při souboji na blízko a zároveň vyvolávat atronachy k pomoci v boji pro zničení hráče a vůbec sil dobra. Zároveň také používají Greater Ward pro zvýšení odolnosti proti magickým elementově založeným útokům. Hráč na nízké a střední úrovni při setkání s Dragon Priestem jenom kouká na tu kouzelnou smršť a zpravidla jí je ihned rozmetán, když jenom stojí a vejrá, jak že ta zdálky na něj útočící nestvůra vlastně vypadá.

Lichové Diabla

Ano už dávno v roce 1997 se vyskytovali Lichové dokonce v Diablu 1 prostřednictvím datadisku Hellfire. V encyklopedii k Diablu se píše: Lichové jsou nemrtví plovoucí nad zemí. Vypadají jako smíšenina kostlivce a do otrhané róby oděného mága. Útočí kouzlem, které hráč nemůže získat, ale nejvíce se podobá fireboltu. Tento projektil působí ohnivé poškození. A jelikož se lichové vždy vyskytují ve skupinách, je dobré mít proti nim vysokou odolnost vůči ohni a pálit na ně z dálky nejlépe lukem a šípy. Pro na blízko silnou postavu jsou lichové pravou metlou, protože unikají do stran a drží si od hráče odstup a na dálku ho ze všech stran prostě nakonec upálí. Pro hráče bojující kouzly je třeba mít na paměti, že lichové jsou rezistentní vůči bleskům.

V Diablu II se píše: Tito vznášející se zombističtí mágové jsou pravým peklem pro hráče kouzelníka. Mají totiž imunitu vůči jednomu a vysoké rezistence vůči všem dalším magickým typům útoku. Při boji s lichy je třeba být neustále v pohybu. Hráč, který ze sebe udělá stacionární cíl je jimi snadno udolán. Je těžké se k nim dostat, protože se sice pohybují pomalu, ale bez prodlev a díky vysoké inteligenci je udržování si odstupu jejich nejvyšší prioritou. Naproti tomu mají docela nízký počet hitpointů, takže když se vám podaří jednoho zahnat do kouta, uděláte s ním krátký proces pár ranami sekyrou.

Lichové v Disciples

Ve strategiích Disciples jsou lichové nejsilnějšími magickými nemrtvými jednotkami ve hře a to ve všech dílech. Zatím tři díly her Disciples nejmohutněji razí slávu lichů vůbec. Ti se zde totiž vyskytují hned ve třech podobách. Lich jako silná magická jednotka nemrtvých, jeho vyšší varianta Archlich coby nejsilnější nemrtvý mág a potom Lich Queen. Ta spadá do hrdinů, tedy jednotek ztělesňujících ve hře přímo hráče. Jako nemrtvá má tu zvláštnost, že používá zvláštní útok, jehož zdrojem není smrt ani zbraň, jedná se o plošné ohnivě působící kouzlo.

Lichové v Heroes of Might and Magic

Ve strategiích HOMAM je lich tak nepostradatelnou nestvůrou u nemrtvých, že se vyskytuje ve všech sedmi dílech. V herní encyklopedii se k němu praví: Lich je elitní jednotkou nekropole jenž se dá upgradovat ještě na Archlicha. V HOMAM 7 údajně vzniká tím, že vybraný nekromant vypije lektvar z čerstvě nadojeného mléka posvátných pavouků nemrtvé bohyně. Jejich těla jsou sice polorozložená, ale nyní osvobozena od strastí živého. Mohou putovat věčně. Zelená záře z očních důlků naznačuje, že jde o mocného mága nemrtvých. Tato definice je stejná v HOMAM 6 a 7. V pátém dílu se k němu praví jen, že lich překypuje nenávistí ke všemu živému. Zanechává smrtonosný oblak moru v místech, kudy projde. Je mocnou útočnou jednotkou na dálku a jeho Death Cloud preventuje nepřátele v rozestavení jednotek příliš blízko k sobě. K tomu všichni lichové ve všech dílech požívaj standardní výhody nemrtvých. Jsou tedy imunní vůči jedu, chladu, efektům cílícím na mysl i morálku. Dostává o čtvrtinu více damage ze světelných kouzel. Je to velká jednotka zabírající čtyři pole. Nemůže být léčena ani znovuoživena.

Zdroje a ilustrační obrazy - lich

Lich. Wikipedia the free Encyclopedia. Web. 2019.
<https://en.wikipedia.org/wiki/Lich>

List of liches. Wikipedia the free Encyclopedia. Web. 2019.
<https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_liches>

Lich. Urban Dictionary. Web. 2018.
https://www.urbandictionary.com/define.php?term=Lich

Lich_(Untoter). Wikipedia Die freie Enzyklopädie. Web. 2018.
<https://de.wikipedia.org/wiki/Lich_(Untoter)>

Tfilin. Slovník cizích slov. Web. 2018.
<https://slovnik-cizich-slov.abz.cz/web.php/slovo/tfilin>

Our Liches Are Different. Tvtropes.org. Web. 2019.
<https://tvtropes.org/pmwiki/pmwiki.php/Main/OurLichesAreDifferent>

Tribunal:Undead. The unofficial Elder Scrolls pages. Web. 2019.
<https://en.uesp.net/wiki/Tribunal:Undead#Lich>

Lich. The unofficial Elder Scrolls pages. Web. 2019.
<https://en.uesp.net/wiki/Oblivion:Creatures#Lich>

Dragon Priest. The unofficial Elder Scrolls pages. Web. 2019.
<https://en.uesp.net/wiki/Skyrim:Dragon_Priest>

Dragon Priest. Fandom.com. Web. 2019.
<http://elderscrolls.wikia.com/wiki/Dragon_Priest>

Lich. Diablo Wiki. Fandom.com. Web. 2019.
<http://diablo.wikia.com/wiki/Lich>

DCNemrtví
DC home |
Portál vojenských technologií |
Ostatní články |
Organizační

Abyste se v této době dostal do společnosti, musíte lidi krmit, bavit a šokovat.
Oscar Wilde