Krampus buggy (Ostara Lab)

Autonomní elektrická bugina z Litvy

Litevská dílna Ostara Lab má údajně již 20 let zkušeností s vývojem vozidel. To, co vypadá jako kříženec sekačky s vysokozdvižným vozíkem, je ve skutečnosti bugina vojenského určení. Vozidlo, možná spíš vozítko může být autonomní a dálkově ovladatelné, cele elektrické nebo s hybridním pohonem.

Ostara ho používá jako demonstrátor svých technologií, především pokročilého pohonu na baterie a pokročilého dálkového ovládání. Jejich vozidla jsou použitelná při záchranných mísích a v riskantních úkonech, kam není bezpečné usadit člověka. Název Ostara Lab naznačuje spíše laboratoř pro vývoj technologií než výrobnu vozidel. Při vojenském užití svých vozidel hledají digitálně ovládaná vozidla využití jako víceúčelové robotické platformy.

Jejich poslední výdobytek Krampus buggy je diesel-elektrické vozidlo spíše průmyslového využití. Ona ta podobnost s vysokozdvižným vozíkem není samoúčelná. Pohonem jsou dva elektromotory spolu s vysokonapěťovou baterií a dieselovým generátorem. Pokud generátor pracuje, vozidlo vydrží jet na baterii 1000 km při výkonu 60 kW maximální rychlostí 120 km/h. Krampus je založen na modulární rámové konstrukci, která dovoluje snadno oddělit rám, pojezdové vnitřnosti a elektrický subsystém, pro účely dalšího kutění.

Bugina Krampus je dlouhá 3,2 m a vysoká 1,9 m. S autonomním módem je vozidlo ideálním kandidátem na nebezpečnou ostrahu předem vytyčených hranic, v dnešní době typicky na kontrolu ilegálního migrování obyvatelstva. Podobná rychlá mrštná autonomní vozidla vyrábějí také Izraelci, kteří je nasadili v armádě na ostrahu hranic, ale po pár letech ostrého provozu z jejich používání sešlo, zřejmě pro rozhodování, při kterém byl nenahraditelný živý lidský mozek.

Ostara Lab se od 2017 soustředí právě na vyvíjení matematických modelů pro autonomní řízení. Od 2020 je firma financována z Evropských zdrojů regionálního rozvoje.

V poslední době navázala spolupráci s kanadskou firmou robotických zařízení Provectus, jejichž roboty i s ovládáním integruje na svoje buginy Krampus. Technologie podobně prověřené jsou naostro užívány také v německých robotech Rheinmetall Mission Master.

Krampus je all-terrain vozidlem o hmotnosti 2,5 tuny schopným vézt dva lidi, kteří ho však neřídí, což teprve hledá svoje využití. Pokud řízeno na dálku, pak jeho dosah je do 1 km na přímou viditelnost od řidiče. V autonomním módu je prý význačná jeho schopnost jezdit tunely bez GPS ovládání, vozidlo je na provoz tiché a chladné. Při provozu na holou baterii bez dobíjení generátorem ujede 200 km. Uveze 500 kg vybavení, experimentuje se především s pozorovací elektrooptikou, zbraňovým a jemným vědeckým zařízením. Naskýtá se účel měřícího vozidla v zamořených oblastech, beroucího vzorky kontaminace. Další skupina určení teprve přijde v následujících letech v souvislosti s provozem bojových dronů jako vyčkávací munice.

Zdroje

https://ostaralab.com/

https://defence-blog.com/lithuanian-company-transforms-its-hybrid-all-terrain-vehicle-into-robot-buggy/

https://www.army-technology.com/projects/krampus-mk1-all-terrain-hybrid-electric-vehicle-lithuania/

https://www.armyrecognition.com/lithuania_lithuanian_defence_industry_company_uk/ostara_development_of_combat_vehicles_and_technology_for_military_applications.html

DC home |
Portál vojenských technologií |
Ostatní články |
Organizační

V Portugalsku a Řecku je odborníkem ten, kdo pozná lokomotivu od umyvadla. V Německu je odborníkem ten, kdo chodil pět let řádně na univerzitu a pět let to praktikoval. To je rozdílné měřítko patentové teorie.
Karel Čada