Jaws (IAG)

High mobility armored personnel carrier
Zcela neobyčejné vozidlo z Arabských Emirátů

International Armored Group je jedna z větších vojenských automobilek s původem v Arabských Emirátech. Na celém světě má sedm továren dobře rozmístěných po kontinentech s těžištěm v západním světě. Jsou to výrobny v USA, Arabských Emirátech, v Turecku, Kanadě, ve Spojeném Království a Bulharsku. Zprvu vyráběla obrněná luxusní a bytelná civilní auta.

Její projekt Jaws z roku 2014 je lehký čtyřkolový transportér personálu. Pojme deset plně vyzbrojených členů výsadku pro nasazení při hlídání hranic, patrolách a jiných průzkumných misích. Je určen pro soukromé bezpečnostní agentury a pro pořádkové jednotky. Jde o velmi atypické vozidlo svým pojetím: Jeho největší přínosy jsou totiž v bohatém a originálním vybavení.

Jeho balistická ochrana je modulární a standardně vystupuje z továren na úrovni Stanag 4569 level 2. Dodatečnými pláty pancíře může být ochrana navýšena už pouze na level 3, z čehož je patrné, že pancéřování nebylo prioritou v návrhu. Skvělé je ale množství neprůstřelných oken odolných na stejné úrovni jako ocelová korba.

Tou byla prý mobilita v obtížném terénu stylu offroad, all-terrain, zároveň s co nejnižší hmotností, kdy auto bylo vyvíjeno v horském kamenitém prostředí. Pohonem je přeplňovaný vznětový common rail osmiválec o objemu 4,5 litrů a výkonu 242 hp, nebo stejně velký zážehový motor s výkonem kolem 300 koňů, spárovány jak s automatickou, tak s manuální převodovkou. Důraz byl kladen na tlumení nárazů v kamenitých podmínkách. Vozidlo je pořádně vyztuženo ocelovou kostrou a sedačky jsou několikanásobně jištěné pro absorbování energie výbuchů pod vozidlem. Vozidlo je vyráběno v obou variantách pro jízdu vpravo i vlevo. Až nakonec se na webu výrobce dočteme, že základem Jaws je Toyota Land Cruiser 200 GX. Světlá výška je na terénní vůz docela nízká - 254 mm. Velikou předností Jaws je maximální rychlost po silnici 130 km/h, schopnost zatáčet všema čtyřmi koly a dojezd 820 km. Prodejní manažer IAG vyzdvihuje, že vzhledem k nízké hmotnosti má vozidlo specifický výkon neuvěřitelných 50 koňů na tunu hmotnosti, což je prý do domorodého pouštního prostředí nezbytné.

Vozidlo má skrytou střešní zbraňovou stanici, která může být vyklopena až v případě ohrožení. Může se otáčet v plném úhlu 360°, ale je operována ručně, střelcem.

Do standardní výbavy vozidla patří 8 střílen pro ruční zbraně, dvě pancéřované palivové nádrže, ABS brzdy, dva hasící přístroje, střelecké brýle, vrhač granátů se slzným plynem, systém kamer a záznamové zařízení, dvě rezervní pneumatiky, lopata, dvojice dálkově ovládaných pátracích světlometů, stroboskopová lampa, siréna, střešní únikový poklop a nejvýkonnější 300A alternátor a dvě baterie.

Takže nakonec seznáváme, že nejslabší stránkou vozidla bude asi jeho vzhled - na tolik netradiční vůz vypadá naprosto obyčejně.

Specifikace

Hmotnost 5 t; délka 5,2 m; rychlost 130 km/h; dojezd 820 km;

Zdroje

https://www.interarmored.com/products/jaws-apc/

https://eraf.com/wp-content/uploads/2019/02/Jaws-ar.pdf

https://www.armyrecognition.com/united_arab_emirates_wheeled_armoured_vehicles_uk/jaws_iag_4x4_apc_armoured_personnel_carrier_technical_data_sheet_specification_description_intelligence_pictures_video.html

DC home |
Portál vojenských technologií |
Ostatní články |
Organizační

I cihlu naučíte létat, když jí udělíte dost energie.
letečtí konstruktéři