Jaguar EBRC (Nexter)

Armored reconnaissance and combat vehicle
Francouzské lehké obrněné bojové vozidlo

Jaguar EBRC vděčí za svůj příchod na scénu obřímu programu Scorpion na renovaci francouzské armády. EBRC je tak jedním ze čtyř nejnovějších francouzských supermoderních vozidel. V budoucnu má nahradit dosavadní vozidla VAB a Sagaiae.

EBRC Jaguar je společným dítětem francouzských společností Nexter, Thales a Renault a je sourozencem většího VBMR Griffon, se kterým má 70% shodných součástí. Vyvinuto bylo v letech 2014 až 17, do armády se má do 2025 dostat v počtu 110 kusů. Zatím jedinými dvěma budoucími uživateli jsou armády Francie a Belgie.

Základem vozidla je civilní šestikolový podvozek s motorem, který byl pro vojenský účel přizpůsoben jet na více druhů paliva. Standardní balistická ochrana je na úctyhodné úrovni STANAG 4569 Level 4, má tedy vydržet zásahy průbojné munice do ráže 14,5 mm a také vydržet výbuch protitankové miny do ekvivalentu 10 kg TNT. Odolnost výbuchům je doplňována Thales Barrage infračervenou rušičkou pozemních bomb a systémem Antares na varování před řízenými střelami. Vozidla budou mít také active denial system od TDA Armaments a na střeše montovaný lokátor nepřátelské palby Metravib Pilar V. EBRC má vnitřní klimatizaci kombinovanou s přetlakovým systémem CBRN ochrany posádky.

Hlavní zbraní EBRC Jaguárů bude 40 mm kanón střílející teleskopickou municí s programovatelnou roznětkou, jenž je montovaný ve dvoumístné zbraňové věži, která sedí na jinak malém vozidle jako pěst na oko a dává mu svůj nezaměnitelný ráz. Kanón má kadenci 200 ran za minutu a dostřel 1,5 km. Jeho nabíjení je plně automatizované a volí vždy jednu z šesti druhů munice pro každý výstřel. Míření je plně stabilizováno a dovoluje přesnou palbu za jízdy. Vedle něj jsou také dvě nově vyvinuté francouzské protitankové řízené střely MMP. Jsou to ATGM páté generace. Vozidlo má uvnitř v zásobě dvě další várky, takže jich celkem veze šest. Ochrannou zbraní bude vzdáleně ovládaný kulomet ráže 7,62 mm a v poslední řadě soustava osmi zadýmovacích granátometů. Zbraně Jaguáru mají horní úhel náměru 45°, dovolují tedy postřelovat nízko letící vzdušné cíle. Samozřejmostí je zahrnutí do širších válečných scénářů pomocí nejmodernějšího velícího systému a komunikačního vybavení pro digitální bojiště 21. století. Druhou hlavní devízou EBRC je výkonný panoramatický sledovací systém dalekého dosahu otáčející se nezávisle na orientaci věže. Vozidlo má za jízdy měnitelnou výšku podvozku, může zatáčet také zadními koly a sedí na dojezdových pneumatikách doplněných systémem centrální kontroly tlaku.

EBRC Jaguár má u francouzských sil plnit role průzkumné a víceúčelové-bojové. Dle papírových údajů vypadá zatím projekt EBRC Jaguar až nadmíru ambiciózně. Mám zde onu zanedbatelnou výtku ke vzhledu vozidla, vypadá to prostě jako auto s dělem. Vzhledem k vojenskému určení vozidla může být ale tento znak možná nakonec další předností. Obdivuji zde také rys pro francouzskou obrněnou techniku typický: Vše je vyvinuto a vyrobeno francouzskými podniky.

Specifikace

Vyvinuto 2017; hmotnost 25 tun; délka 7,3 m; posádka 3; diesel motor 500 hp; rychlost 90 km/h; dojezd 800 km.

Zdroje

https://www.armyrecognition.com/french_army_france_wheeled_armoured_vehicle_uk/jaguar_ebrc_6x6_reconnaissance_combat_armoured_vehicle_ebmr_scorpion_technical_data_sheet_pictures.html

https://www.globalsecurity.org/military/world/europe/ebrc.htm

https://en.wikipedia.org/wiki/EBRC_Jaguar

DC home |
Portál vojenských technologií |
Ostatní články |
Organizační

Strašidelné události se jen velmi těžko vyšetřují. Už svojí povahou jsou prchavé a neuchopitelné.
A. C. Clarke