Iveco Trakker 8x8, M320, M410 (Iveco)

V poslední době je nadšeným uživatelem poslední generace vojenského náklaďáku od italského výrobce Iveco / Astra německá armáda. Vozidla Iveco jsou obecně známa vysokou spolehlivostí a úrovní ochrany.

Vozidla mají posádku ochránit jak balistickým pancířem, tak před účinky min. Budou vystupovat v pěti konfiguracích, od té s lodními kontejnery, po tu s jeřábem a s navijákem.

GTF 8x8 spadá podobně jako starší Iveco M320 do oblasti taktických obrněných trucků. Jako všude i u Iveca existují od stejného typu vozidla varianty se čtyřmi, třemi nebo dvěma nápravami. Bohužel Iveco, v Itálii vystupující jako Astra, patří mezi výrobce, kde jejich civilní trucky jsou dobře propagovány a popsány veřejnosti, zatímco ty vojenské vůbec ne. Můj popis zde výjimečně berte jako orientační, protože je kompilátem popisů více různých trucků a jiných vozidel Iveco.

M320 přicházely na svět po 2003, kdy si je postupně v hojných počtech objednávaly armády Itálie, Španělska, Irska, Dánska a Francie. Největším operátorem však zůstává tuzemská Itálie s přes tisícovkou kusů. Vyskytuje se více odnoží variant od typového vůdce, tedy varianty zaměřené více na vození personálu, převážení nákladu kontejnerů, sklápěč, vyprošťovací vozidlo, varianta s jeřábem a nejtěžší varianta transportéru tanků s desetikolovým podvalníkem.

Kabina má jedno místo pro ležení, pojme tedy celkem řidiče plus čtyři pasažéry. Kabina je pancéřována modulárně, v tomto případě lze přidaný panel úplně odejmout. Poskytuje nejzákladnější ochranu proti střelbě z ručních zbraní a výbuchům dělostřelectva zhruba ze vzdálenosti 30 m. Některá vozidla mají na střeše horní poklop, kterého se dá využít jako střílny.

Průměrná hmotnost vezeného nákladu se pohybuje kolem 17 t u terénních variant, silniční uveze až dvojnásobek. Dá se využít také k tažení houfnic do hmotnosti 24 t.

Vozidlo pohání přeplňovaný vznětový motor o výkonu 450 koňů nebo ho lze zaměnit za jiný, se kterým má koncový zákazník více společných součástí. Pohon dotváří automatická převodovka, která se dá vyměnit za manuální. Stroj zatáčí dvěma předními nápravami a je vybaven centrální kontrolou tlaku v pneumatikách. Je schopen brodit se vodou do hloubky 85 cm, s přípravou zvládne do 120 cm a překročí svislou překážku do výšky 60 cm.

Specifikace

Hmotnost prázdná 15 t; posádka 1+3; délka 9,34 m; motor diesel 450 hp; rychlost 90-100 km/h; dojezd 800 km.

Zdroje

https://preview.thenewsmarket.com/Previews/CNHA/DocumentAssets/519026_v2.pdf

https://en.wikipedia.org/wiki/Iveco_Trakker

DC home |
Portál vojenských technologií |
Ostatní články |
Organizační

Je v prdeli, jak kouzelník bez manashieldu.
DigCest, Diablo