Iveco MPV

Medium protected vehicle / multipurpose vehicle
Masívní čtyřkolové vozidlo z Itálie

Společnost Iveco kolem roku 2010 zkoumala, kam až může zajít ve velikosti a hmotnosti středního víceúčelového vozidla tak, aby pro armádu ještě zůstalo víceúčelově zajímavé. Výsledkem je vozidlo Iveco MPV hmotností 18 až 28 tun, znaku náprav 4x4 a 6x6, s ještě revidovanými vlastnostmi po roce 2014.

Takové vozidlo je možné používat jako transportér personálu, ambulanci, logistické vozidlo a tahač houfnic. Jeho varianta infantry mobility vehicle pojme 8 vojáků výsadku (plus dva řidiče).

V MPV byla aplikována opatření pro pokročilou diagnostiku a řízení chyb, pro snižování nákladů údržby. Má sice centrální řízení tlaku, ale nominálně není vybaveno dojezdovými vložkami v pneumatikách.

Střešní zbraňová stanice může být osazena 40 mm granátometem nebo kulometem do ráže 12,7 mm.

MPV obstarává ochranu posádky vůči klasickým hrozbám střepin z výšky, vůči přímým výbuchům bomb zboku a proti střelbě z ručních zbraní. Italové zde spolupracovali s německými dvěma mistry ochrany, takže MPV v pancéřování využívá technologie KMW a IBD. Je zde pancéřová kapsle obitá kompozitním pancířem jako u německých pěchotních vozidel, Iveco to dále blíže nespecifikuje. Akorát že prostor posádky je rozdělen na buňku posádky a buňku nákladu a ty v případě nouze odstřelí výbuchem od sebe aby odváděly energii výbuchu miny do stran od posádky. Výchozí úroveň ochrany včetně skel je na velmi slušné úrovni STANAG 4569 level 3. Dá se považovat za MRAP. Před výbuchy min ochrání posádku do síly 8 kg TNT, což také odpovídá levelu 3. Dá se vybavit CBRN sadou proti kontaminaci zbraněmi hromadného ničení.

Vozidlo má mít vysokou pohyblivost na silnici i v terénu. Pohyblivost by měla zůstat nezměněna v celém teplotním rozsahu -32°C do +49°C a rovněž při nejvyšší vlhkosti vzduchu. Vozidlo splňuje, jako každé vozidlo NATO, řadu standardů bezpečnostních a komfort jízdy zvyšujících, o kterých by u Iveco MPV mohla být celá strana textu. MPV zvládne bez přípravy přebrodit řeku do 75 cm hloubky. S drobnými úpravami je strategicky mobilní vzduchem v letounech C130J, bez úprav a bez kompromisů pak hlavními transportéry NATO A400M, C-5 a C-17.

Specifikace

4x4 varianta váží 18 t, 6x6 pak 25 t, k tomu byla konstruována zvládnout náklad o hmotnosti dalších 3 a 4,5 t. Vozidlo je přece jen těžké, na silnici tedy dosahuje rychlosti maximálně 90 km/h, jeho specifický výkon je u obou variant 20 a 17 koňů na tunu, což je, řekl bych, poddimenzovaný výkon. Délky vozů jsou 6,5 a 7,4 m. Dojezd je projektován na 700 km, pohonem motor IVECO Cursor 8 diesel o výkonech mezi 310 a 360 koni.

Zdroje

https://www.militarysystems-tech.com/sites/militarysystems/files/supplier_docs//Iveco%20MPV-Medium%20Protected%20Vehicle.pdf

https://www.idvgroup.com/products/multirole-vehicles/mtv-medium-tactical-vehicle/

DC home |
Portál vojenských technologií |
Ostatní články |
Organizační

Reakce přichází až když problém klepe na dveře.
Jiří Šedivý