Guardian (IAG)

High mobility armored personnel carrier
Výkonné pouštní hlídkové vozidlo z Arabských Emirátů

International Armored Group je jedna z větších vojenských a civilních automobilek s původem v Arabských Emirátech. Na celém světě má sedm továren dobře rozmístěných po kontinentech s těžištěm v západním světě. Jsou to výrobny v USA, Arabských Emirátech, v Turecku, Kanadě, ve Spojeném Království a Bulharsku. Zprvu vyráběla obrněná luxusní a bytelná civilní auta. Vozidla IAG jsou charakteristická vysokým výkonem a netradičním bohatým vybavením.

Projekt Guardian z roku 2014 je největším čtyřkolovým transportérem personálu tohoto výrobce. Vyskytuje se ve čtyř- a šestikolové variantě. Pojme 10 plně vyzbrojených členů výsadku pro nasazení při hlídání hranic, a jiných průzkumných misích. Je určen pro soukromé bezpečnostní agentury a jako takový se netají ustavičným používáním nitro boostu standardně spolu s plynovým pedálem.

Aby dostál svého jména, jeho balistický pancíř je sice blíže neupřesněn, ale má být ze speciálních materiálů, jeho úroveň ochrany by se měla pohybovat na ekvivalentu STANAG Level 3, je stejná ze všech stran a měla by vydržet tři zásahy z Dragunova do jednoho místa. Skvělé je také množství neprůstřelných oken odolných na stejné úrovni jako korba. Podobně je na tom podlaha v ochraně proti minám do síly 6 kg TNT. Motor a palivová nádrž jsou také slabě pancéřovány.

Prioritou v návrhu byla pohyblivost a ochrana. Pohonem je přeplňovaný vznětový common rail osmiválec nebo zážehový desetiválec o objemu 6,7 litrů s výkony 400 až 550 koňů, spárovány s automatickou šestistupňovou převodovkou.  Vozidlo je silně orientováno na výkon. Vzhledem k nízké hmotnosti má vozidlo specifický výkon neuvěřitelných 50 koňů na tunu hmotnosti, což je podle manažera prodeje prý do domorodého pouštního prostředí a v rychlém 21. století nezbytné. Důraz byl kladen na tlumení nárazů v podmínkách středního východu plného nástražných bomb. Vozidlo je pořádně vyztuženo ocelovou kostrou a sedačky jsou několikanásobně jištěné pro absorbování energie výbuchů pod vozidlem. Samozřejmostí jsou dojezdové vložky (runflat). Vozidlo je vyráběno v obou variantách pro jízdu vpravo i vlevo. Velkou předností Guardianu je maximální rychlost po silnici 120 km/h a dojezd 800 km. Je zajímavostí, že Guardian může být pro africký trh vybaven alternativním motorem pro nekvalitní vysokosírová paliva.

Vozidlo má skrytou střešní zbraňovou stanici, která může být vyklopena až v případě ohrožení. Ta je montována na střešní únikový poklop, který pak neplní svoji funkci. Může se otáčet v plném úhlu 360°, ale je operována ručně, střelcem. Kromě kulometů dokáže nést také drobné odpalovače ATGM a granátomet.

Do standardní výbavy vozidla patří vlastní patentovaný systém bezpečnostních zámků, výkonná klimatizace, multimediální zábavní systém, elektrický naviják, pozorovací souprava tepelných a TV kamer, pátrací světlomety, různé komunikační systémy.

Dosud vyšla do světa již čtvrtá vývojová verze vozidla Guardian. Manažer prodeje se chlubí, že jenom na středovýchodním a africkém trhu prodali přes 3000 těchto vozidel.

Současní operátoři: Bangladéš, Litva, Malajsie, Sýrie, Vietnam.

Specifikace

Hmotnost 6,6-8 t; délka 5,2 m; posádka 2+8 nebo 2+12; rychlost 120 km/h; dojezd 800 km;

Zdroje

https://www.armyrecognition.com/united_arab_emirates_wheeled_armoured_vehicles_uk/guardian_iag_4x4_apc_armoured_personnel_carrier_technical_data_sheet_specification_description_intelligence_pictures_video.html

https://en.wikipedia.org/wiki/IAG_Guardian

DC home |
Portál vojenských technologií |
Ostatní články |
Organizační

Mít největší kladivo neznamená trefit každý hřebík.
Obama