Grizzly GFF4 (KMW)
Protected Command and Functional Vehicles
Geschützte Führungs- und Funktionsfahrzeuge
Německo-italský víceúčelový obrněný transportér kolový
Druhá nejvýznamnější německá zbrojovka Krauss-Maffei Wegmann (KMW) soutěží s Rheinmetallem o vojenské nákladní vozidlo střední váhy. Její Grizzly konkuruje v německé armádě Wisentům a oba zastávají úlohu víceúčelového kolového transportéru pro mnohé role zejména v oblasti peacekeeping operací, při využití vlastností jako u amerického standardu MRAP.
Na bojišti mají Grizzly a Wisenty jet za nejtěžšími kolovými transportéry současnosti - za německými Boxery. Grizzly jako Wisent zaplňují díru mezi čtyřkolovými Dingo 2 MRAP a mohutnými Boxer APC.
KMW vyvíjí vozidla Grizzly na požadavek Bundesamt für Wehrtechnik und Beschaffung (Spolkového úřadu pro zajištění bojové techniky) od 2007. KMW dodává Grizzly v několika variantách, především velitelského stanoviště a ambulance.
Grizzly je menší než Wisent, pouze šestikolový, zato na první pohled lépe chráněný balistickým pancířem na STANAG 4569 levelu 4, pročež váží až 25 tun, takže skoro stejně jako Wisent. Má chránit proti minám a nástražným přísilničním bombám. Vnitřek pro personál má bytelnou ocelovou kostru, která ochrání posádku i výsadek při převalení a divokém bočním válení vozidla. Pancéřovány jsou také motor a převodovka aby nedošlo k situaci mobility kill a vojáci nezůstali vězet uprostřed ne zrovna přátelsky nakloněného území.
Vozidlo uveze výsadek 10 plně vyzbrojených vojáků a jeho užitná zátěž o 3 tuny překonává požadavky. Pro napájení vnitřní přístrojové techniky a vybavení vojáků má Grizzly vlastní 20 kW generátor energie. Ten kupříkladu nezávisle na motoru pohání klimatizaci a CBRN filtroventilační systém. Může být vyzbrojen vzdáleně operovanými malými zbraňovými stanicemi FLW 100 a FLW 200.
Podvozek má základ v italském 6x6 Iveco Trakker, která už u německé armády získala letitou oblíbenost. Na něm je vyvýšená pancéřová podlaha tvaru V pro posílení odolnosti vůči minám. KMW dodává také 4x4 a 8x8 variantu vozidla. Vznětový motor s výkonem 331 kW (450 HP) utlačí Grizzlyho po silnici 90 km/h rychlostí. K tomu má samozřejmě vojenské vychytávky jako centrální kontrolu tlaku za jízdy, více možností dveří a vstupů, dveře mezi řidičem a výsadkem.
Z pohledu strategické mobility je Grizzly přepravitelný evropskými letouny A400M Atlas.
Transportéry Grizzly dosud užívá Německo, Itálie a Libanon.
Specifikace
Rok 2007; hmotnost 25 t; délka 7,6 m; posádka 1+10; max rychlost 100 km/h; dojezd 700 km;
Zdroje
Oficiální:
https://web.archive.org/web/20070928100140/http://www.kmweg.com/gb/pressenews_detail.php?id=91
https://tanknutdave.com/the-german-gff-4-6x6-mrap/
https://defense-update.com/20070406_grizzly_afv.html
http://www.army-guide.com/eng/product4112.html