Griffon VBMR (Nexter)

Multi-role Armored Vehicle
Francouzské víceúčelové obrněné bojové vozidlo

Program Scorpion na revitalizaci francouzské bojové techniky započal 2014. Dnes má již mnoho "dětí": spoustu vysoce zdatných nových bojových vozidel špičkové technologické úrovně. Jedním z nich je Griffon VBMR vyvinutý francouzskými Nexter, Thales, Arquus a Renault. Je navržen pro nahrazení původních lehkých transportérů pěchoty VAB ve francouzské armádě.

Do roku 2025 chce Francie mít v inventáři 2100 těchto vozidel(!). Výhoda Griffonu je mimo jiné ve sdílení 70% společných součástí se svým technologickým kolegou programu Scorpion, s vozidlem EBRC Jaguar. Dokončení návrhu Griffon se datuje mezi 2015 až 2017.

Jde o šestikolové vozidlo, jak je dnes u Francouzů v mimořádné oblibě. K dostání bude více variant vozidla speciálně uzpůsobených jako transportér, velitelské stanoviště, polní ambulance, průzkumné vozidlo a návodčí dělostřelectva. Griffon používá civilní motor uzpůsobený pro více druhů paliva. Špičkovou vlastností je přetlakový systém CBRN ochrany, pro chránění celé posádky uvnitř vozidla proti prostředkům hromadného ničení. Vozidlo celkem uveze osm plně vyzbrojených vojáků.

Griffon je vyzbrojen vzdáleně ovládanou zbraňovou stanicí na střeše, která počítá s těžkým kulometem ráže 12,7 mm nebo 40 mm granátometem. K tomu bude vozidlo moci nést také dvě protitankové řízené střely. Ku vlastní ochraně je zde soustava osmi zadýmovacích granátometů a také zařízení pro zvukovou lokalizaci nepřátelských ostřelovačů METRAVIB SLATE. Pro lepší situační přehled výsadku slouží dvě boční okna. Sledovací výbavu tvoří next-gen systém elektrooptiky Safran Paseo. Pro širší bojové scénáře je vozidlo připraveno komunikovat s francouzskými systémy digitálního bojiště budoucnosti CONTACT, Félin a Scorpion Combat Information System. Všechna skla ve vozidle jsou neprůstřelná. Maximální hmotnost vozidla bude 24 tun, přičemž je Griffon připraven pro rozličné možnosti transportu letecky. Griffon má být pancéřován až do STANAG Level 4, jeho ochrana má vydržet výbuch protitankové miny ekvivalentu 10 kg TNT pod kolem. Z aktivních protiopatření nechybí rušička IED, infračervený rušič, varovný přijímač ozáření laserem a další prvky elektronického boje.

Pohonem je diesel motor o výkonu 400 koňů. Čtyřkolová varianta vozidel Griffon je nazvána Serval VBMR-L. Jasnými budoucími operátory s počtem stovek předobjednaných kusů jsou zatím Belgie a Francie.

Specifikace

Navrženo 2015; diesel motor 400 hp; posádka 8 vojáků; rychlost 100 km/h; dojezd 400 km;

Zdroje

https://www.army-technology.com/projects/griffon-multi-role-armoured-vehicle-vbmr/

https://en.wikipedia.org/wiki/VBMR_Griffon

DC home |
Portál vojenských technologií |
Ostatní články |
Organizační

Pro pravého muže není nic horšího, než práce, o které ví, že ji dělá zbytečně.
C. S. Lewis