Global HET (Oshkosh)
Heavy Equipment Transporter
U.S. těžký vojenský náklaďák, tahač tanků
HET je rodina nejtěžších U.S. náklaďáků Global a M1070 schopných uvézt na podvalníku tank M1 Abrams. Global HET je šestikolová varianta osmikolového tahače M1070 a dalších odvozených. Jejich návrh pochází z roku 1992 od amerického výrobce Oshkosh. Byly sestrojeny přímo za účelem převážet tank Abrams, také tedy jeho vyprošťovací vozidlo Hercules. Vezou ho na desetikolových podvalnících s kapacitou do 65 tun. Tato vozidla např. v Arabských Emirátech táhnou také rekordní čtyřdílný a dvanácti-kontejnerový raketomet Jobaria. Tahače mohou jet v jakémkoli terénu až do vzdálených předních linií. Proto má pancéřovanou kabinu se stupňovatelnou balistickou ochranou. Ta pojme dva řidiče a čtyři pasažéry.
Pohonem je 18 l přeplňovaný diesel motor Caterpillar s výkonem 700 koňů a sedmistupňovou automatickou převodovkou Allison. Samozřejmou výbavou je systém centrální kontroly tlaku v pneumatikách. Vozidlo má vzadu tři navijáky, každý s kapacitou 25 tun.
Terénní schopnost náklaďáků zde není pouze propagačním pojmem, ale je brána doslovně. Náklaďáky jsou konstruovány do scénářů, kdy v NATO budou zničeny hlavní silniční a železniční dopravní uzly, mosty atd. Je to extrémně nepravděpodobná situace, ale zároveň na ni musí být vojenská organizace připravena. Půjde možná o přesuny těžké obrněné techniky bez železničního spojení, kdy zároveň železniční trasy budou napadeny nepřítelem (nejspíše Rusáky, generace našich vnoučat už možná Číňany).
Všechny typy jsou přepravovatelné uvnitř letounů C-5 Galaxy a C-17 Globemaster III, ačkoli jsou prakticky stejně veliké (křídla nemají).
Současnými operátory různých variant strojů HET je kromě USA a UK mnoho zemí v Africe a na Středním východě.
Zdroje
Oficiální:
https://oshkoshdefense.com/vehicles/het-global/
http://www.military-today.com/trucks/oshkosh_global_het.htm
https://en.wikipedia.org/wiki/Heavy_Equipment_Transport_System#M1070_and_M1000