DCPC Gaming

Galactic civilizations III - nejobsažnější 4X vesmírná strategie

Po množství datadisku během posledních let, je GC3 až neskutečně velká hra. Podle herních encyklopedií soudě, GC začala jako standardní hra s několika málo možnostmi a nabírala další obsah a sílu až s jednotlivými datadisky. Nakonec je to překypující a velmi domyšlená a nápaditá hra. Jednoznačně nejlepší vesmírná kolová strategie, jaká do 2022 existovala.

Obrovský obsah v 2022

Tak kupříkladu je zde obří množství ras - přes 21 hratelných originálních fakcí mimozemšťanů. Každá s vlastními výhodami a riziky, s vlastním vzhledem lodí a originální cestou k výhře.

Obří mapy

Po large a huge velikostech v generátoru map, jsou zde ještě další dva stupně! Takže ve finále i s oněmi dvaceti fakcemi najednou byste nakonec mohli hrát. Jen je zde ten neduh, který trápí každou kolovou strategii, že s časem se prostor herních reálií strašně nafukuje, takže každé mezikolo počítači strašně dlouho trvá. Ono to zde vlastně vzhledem k velikosti hry s loadtimes vůbec není strašné, ale prostě to chvíli trvá a třeba ve 140. kole promýšlíte každý tah dvakrát ne proto, abyste vyhráli, ale proto, abyste v jednom kole stihli pohybovat co nejvíce jednotkami.

Nebýt to hra kolová ale realtime, myslím, že narozdíl od nepovedeného Stellarisu by to vyšlo.

Dezén lodí

S přihlédnutím k tomu, že je to strategie viděna shora a né vesmírný simulátor, musíme uznat, že design lodí všech ras a typů je nejen ten obsáhlejší a nejpromyšlenější, ale také vzhledově nejlepší. Můžete si pro svoji vytvořenou custom rasu vytvořit charakteristický vlastní vzhled lodí. Ale kolik zde máte možností! Lodě mohou hrát mnoha volitelnými barvami, odlesky a texturami a každá ještě ve dvou charakteristických variantách barev, které zkombinujete do jednoho elegantního dvoubarevného návrhu z toho všeho. To je neskutečné!

Navíc i vizuálně se to celé povedlo, grafiku GC3 bych z těch mraků vesmírných strategií hodnotil jako druhou nejlepší hned po Endless Space 2, a to je něco! Jak časem vynalézáte různou kombinaci ze všech technologií zbraní a ochran, designy lodí se vám automaticky generují a když vynaleznete silnější druh té samé zbraně, tak se designy samy aktualizují, očíslují a přepíší. A časem se vám generují typické lodě pro každou roli - sniper, guardian, capital, transport, assault a tak dále. To prostě snad není ani hra, to je přímo vývojové prostředí!

Dospělost softwaru

Herní činnosti jsou promyšlené a do detailů dotažené. Daleko více než v kterékoli hře 4X vesmírného žánru. 

Pár příkladů její dokonalosti

Lodě jednoho typu se dají přímo ve vesmíru v dálavě od nejbližší planety překonvertovat na jiný druh. Na začátku každé hry totiž vyšlete kolonizační lodě do všech směrů dalekého vesmíru. V GC3 však když lodě po třiceti kolech na místo doletí a zjistí, že už zde není co kolonizovat a lodě jsou zbytečně utopenou investicí, v normální hře byste je museli self-destruovat nebo prodat. V GC3 však můžeme zbytečnou flotilu klidně pěti zbytečných lodí překonvertovat v různých počtech např. na lodě obchodní či konstruktérské. Zní to jako drobnost, ale je to možnost přímo strategického významu. 

Také bojovat v jednom kole můžete kolikrát chcete, nejsou zde žádné otravné action pointy! Prostě dokud jsou všichni vaši nepřátelé v dosahu pohyblivosti jednoho kola, můžete je smést klidně všechny. Rekordně jsem s jednou skupinou lodí v jediném kole 3x bojoval a 2x si podrobil cizí planetu. Hra vám opravdu neklade zbytečné překážky pod nohy.

Další dokonalost: Nejsou zde žádné hloupé a nekonečné oznamovací seznamy aktualit za každé kolo. Oznámení o počtu nepřátelských lodí na vašem území se koná jenom jednou. Vy na tento dialog postupně klikáte a kamera se vám přesouvá na zmíněné pozice mezi jednotlivými inkriminovanými loďmi. Bravo, konečně to někoho napadlo!

Technologie, věda a výzkum

Velmi uvolněný je také výzkum nových technologií. Je víceméně jedno jak svoji civilizaci po stránce schopností kováte. Každý stupínek dosaženého výzkumu si najde mnohá uplatnění. A je zde opravdu hodně stupínků, odhadem několik stovek. Přiznám se vám, že na konec většiny vědních posloupností jsem ani nikdy nedošel! Přesný opak Stellarisu a Master of orion, kde jich také bylo hodně, ale všechno semleto páté přes deváté, a nikdy to nebylo tak logicky větveno, jako v GC3. Zde je minimalizován jev, že když se selektivně rozvíjíte jedním směrem, začne vám brzy katastrofálně vadit nedostatek směrů dalších. V případě GalCiv3 se v nejhorším případě dá říci pouze, že zvolený vývoj není zrovna ideální. Ale nijak zásadně zde nevadí, že jste jednostranně rozvinuti. A přitom vědní větev zásadně tvoří vaši aktuální hratelnost. Stačí, že jste v daném oboru hodně daleko a vždycky si na své přijdete.

Globální přehledy

Globální rastr všech jednotek ve hře, všech osobností, veličin vaší civilizace a jejich hodnot je vůbec boží… Je tam obsažené všechno, k tomu množství volitelných filtrů a až třech souvisejících způsobů řazení. Co má být interaktivní, to je opravdu klikatelné a vy se z každého seznamu dostanete až na obrazovku jedné jednotlivosti.

Grafický ukazatel balance of power

Ve vedlejším sloupci vpravo můžete mít po celou dobu zapnut krásný barevný histogram rozložení sil jednotlivých civilizací ve vesmíru. Ten se překresluje v reálném čase, v závislosti na událostech. Takže například vidíte, jaký podíl oslabení se nepříteli projevil na zabrání jedné jeho planety. To je taky ve více hrách, ale nikde ne tak účelné jako zde.

Vtažení do děje

Ke klíčovým událostem ve hře se vám přehrává kratičká vtahující dvouvteřinová animace (ne z enginu hry). Ta je bleskurychlá, takže nikdy nezdržuje, zato vás lépe vtáhne do herního světa. A k tomu všemu se vám přehrává moderované zpravodajství herních událostí jako žebřičky civilizací podle náhodné vlastnosti a nebo prostě okno moderovaných zpráv, jakési vesmírné ČT24. To začalo už v Master of Orion, ale tam to zbytečně otravovalo, zde ne.

Modifikace

Na to, že jde o složitou vesmírnou strategii, která se nedá nazvat jinak než komplexní, je hra ze všech 4X strategií nejlépe modifikovatelná. Na nexusmods existuje celá řada modů, které jsou tak dalekosáhle ovlivňující, jako v žádné strategii jiné. Např.: overpowered mod vám umožní hrát na nejvyšší dva stupně obtížnosti, na které se jinak ani nevyškrabete.

A to jsem vyčetl jen část té důmyslnosti a krásy, jakou Galactic Civilizations 3 nabízí v roce 2022, krátce před vydáním svého čtvrtého dílu. Jedna z mála her, o které je opravdu radost psát.

Zdroj

Galactic Civilizations III. Stardock. Microsoft Windows. PC game. 2015.

DCPC Gaming
DC home |
Portál vojenských technologií |
Ostatní články |
Organizační

Pokud s nimi budeme bojovat stejnými zbraněmi, budeme mít i stejné ztráty.
zbraňoví konstruktéři