Freeman Guerrilla Warfare
Prokletí Mount&Blade pokračuje. Máme tu toužebně očekávaný M&B se střelnými zbraněmi moderní doby. Avšak opět je to nedodělek. Pouze holý engine a trocha herních principů, dokončí to snad moddeři, možná že nikdo.
Screenshotů zde mnoho nemám, ony totiž za mnoho nestály. O co jde: Seriózní plnohodnotnou hru na principu Mount and Blade snad nikdo nikdy nevyrobí. Mám dojem, že i horečně očekávaný Bannerlord bude stejným průserem.
Přitom herní princip je tak dokonalý: Pauzovaná realtime strategie kolem správy říše a jejích lordů, při bitvách přepínána do first person pohledu na bojiště.
Konečně tu máme něco takového i se zbraněmi 20. století! Bohužel jde o stejný nedodělek jako Mount&Blade, Warband.
Jediné v co se dá doufat, jsou nástroje pro hráčské modifikace. V M&B byly právě mody oním zásadním tvůrcem herních světů, které hru teprve pořádně naplnily obsahem. Mody byly vlastně to hlavní požadované, přičemž původní hra M&B byla vlastně jen enginem a sadou pravidel. Některé velké total overhaul modifikace přitom poskytovaly úžasný a dlouhodobý herní zážitek nejen z bitevní vřavy, ale hlavně co do správy celé říše se všemi generály, stavbou budov v městech a vesnicích, výnos z podnikání a utracení peněz za lepší zbraně, brnění a schopnosti.
Doufejme, že i pro Freeman: Guerrilla Warfare co nevidět vznikne celá řada skvělých modů. První vlaštovky již nějaké jsou, ale pokulhávají.
Vlastní přestřelky v členitém terénu působí až neuvěřitelně realisticky a drsně, to je však jediná devíza hry. Jinak je 3D prostředí suše mrtvé a toporně neovladatelné.
Za peníze je zbraní na výběr dost, mají také asi pět parametrů ke sledování a vybírání kompromisů. Najmout můžete asi pět druhů vojáků z nichž každý to umí nejlépe s jedním druhem zbraně. Papírově je to pěkné, v praxi v soubojích je to však nakonec úplně jedno. Postava je mrtvá na dva zásahy, takže důraz je na dalekonosné zbraně a palbu jednotlivými přesnými výstřely. Vojáci se submachineguns se zpravidla k nepříteli na účinný dostřel ani nedostanou, protože jsou dříve zastřeleni. Silné zbraně jako granáty a granátomety jsou nedodělkem očekávajícím své zdokonalení v modech.
Bitvy jsou jasně přímočaré - dojít a postřílet. Vojáci jsou pro lidského hráče velmi nesnadní k zaměření, jsou totiž dost štíhlí a pohybují se trhaně, navíc hra bazíruje na střelecké poloze vleže. Naštěstí jde většina soubojů řešit automaticky na mapě, bez vlastních zásahů. V obou případech se však spoléháte na svoji armádu. Vlastní zásahy do bojů jsou jenom pozlátko pro zaujetí.
Vedete a vylepšujete si vlastní družinu vojáků, sháníte jim co nejlepší výzbroj a výstroj. U brnění jde pouze o armor, o nic jiného. Pouze postavy na vysoké úrovni s maximalizovanou schopností nošení brnění lze navléct do nejlepší zbroje.
Kromě toho můžete postupně nasbírat asi dvacet unikátních hrdinů, kteří vám poslouží až když máte vlastní království tím, že slouží jako vaši samostatní generálové, co mohou spravovat města a vést vlastní armády.
Taktika a deployment před bitvou jsou k ničemu. Jediný smysl je nakonec vždy v postupu všech jednotek dopředu, armády se pak setkají, zalehnou a začnou střílet. Ta s vyšším damagem a armorem nakonec vyhraje. Rozmístění jednotek, rozdílné cíle pohybu, způsoby pohybu a formace jsou díky nedodělanému ovládání naprosto nepoužitelné. Obléhání města je tak pouze další bitvou, ne jejímž konci získáte nebo přijdete o město.
Také celá ekonomika, rozložení mapy a vlastnictví měst je ve hře zatím zbytečné, je jenom nastíněno, že když se toho schopný modder chopí, mohlo by to být úžasné.
Ponouká vás to k hledání průvodců na internetu, ale zatím předčasně. Ve fázi takovéhoto nedodělku přichází veškerý um a taktika vniveč.
Potenciál hry je nebetyčný. Její současná absolutní hodnota je však tragická. Prostě Mount and Blade v nové době. Stejně jako u M&B se vkrádá otázka kolem jasného konceptu hry: Je to tak jasné a přímočaré, takže jak to, že něco takového napadlo neznámé turecké studio až po dvaceti letech PC gamingu, když přesně tohle jsme si my hráči tiše přáli odjakživa? Stejně jako u M&B to zůstalo pouze u konceptu hry a obsah je nedodělek, čtvrttovar, možná šestinotovar.
Po dalších deseti letech od Mount&Blade se situace opakuje: Máme tu skvělý nástin konceptů, ale až čas jednou uvidí, jaké to možná bude.