DCPC Gaming

Forza Horizon 5 - velké nikoli velkolepé

Na rozdíl od NFS si FH5 jde velmi osobitým směrem podobně jako dnešní pubertálně personifikovatelné mobily. Doufám, že NFS se tímto nenechá zvyklat a půjde si dál svojí úžasnou cestou akčního ježdění. Některé NFS jako Undercover, Rivals měly erpégéčkovitou kariéru, kde jste ke svým autům měli vztah, jako k opravdovým. Tady ve FH5 je kariéra jen v uvozovkách, protože hned od začátku máte k dispozici desítky aut, které se zásadně liší dokonce i svojí výkonnostní třídou. To napovídá, že o nějakou řidičskou kariéru ve smyslu pilování vysněného auta opravdu nepůjde.

Zmíněné díly NFS nabízely dokonce ničení aut soupeřů, kdy někteří protivníci do cíle vůbec nedorazili, protože jste je během závodu prostě zničili. Bylo to tak trochu na způsob umírněnějšího Carmageddonu, což bylo skvělé. Zde v FH5 jde jen o čisté ježdění, a vlastně ani nevíme, proč jezdíme. Nemáme jasný cíl vydělat si na to a to auto, vydělat si na jeho vyšperkování. FH5 nepůsobí celistvě jako kariéra, vlastně je to jenom takové mechanické ujetí libovolného závodu pro aktivní odpočinek, když přijdete večer z práce. Ale ujetí toho kterého závodu, s jakým autem a proč, to je vlastně jedno. Hra vás dokonce nutí neustále kupovat staré bachraté pekáče pro každý zásadní závod zvlášť, přičemž ta supermoderní vyladěná fára nelze v onu chvíli použít.

Pseudokariéra

Všude vám za velikého blikání naskakují tisíce bodů, zkušeností a odemykání událostí. Ale nějak není jasné, k čemu to vlastně vůbec je. Hra od začátku působí jako odlehčené ježdění jenom pro ježdění, protože můžete jet jakýkoli závod s jakýmkoli z desítek aut, která ani vlastně nejsou vaše, ale máte je k dispozici. Hned na začátku tu máte k dispozici jak popelnice z let šedesátých, tak superauto nesrovnatelně lepšího výkonu. Takže jestli k těm  dvaceti rachotkám postupně odemknete nějaké dvacáté první, nijakou radost vám to nepřidá. 

Papírová finanční kariéra se nakonec přece jenom koná. Že byste ale jako v NFS prodávali pět bezcenných aut proto, aby vám to vydělalo na jedno aktuálně božské, o nic takového se ve FH5 nejedná. Hra má sice obrovské možnosti nastavení ovládání i prostoru herních variant, ale nějak nevíte, proč byste to všechno vůbec zkoušeli.

NFS Rivals byl pro mě nejlepší jízdní simulátor s kariérou všech dob dosud. Od FH5 jsem po sérii několika neslavných NFS jako Heat a Payback čekal něco neskutečně zábavného, ale ono to nijak slavné není. 

Hlavně, že se z toho videorecenzenti mohou potrhat, jak se každé tunění každé drobnosti projevuje na zvuku motoru. To je jistojistě bravurní, ale já sleduji pouze návykovost hry, abych z rána už nemohl ani dospat a hned šel odjet pár tratí. Ale nic takového se zde nekoná. Zkrátka NFS to není a s tak strhujícími skvosty jako NFS Undercover 2008 nebo Most Wanted 2012 či snad dokonce Rivals 2016 se to po stránce zábavy srovnat vůbec nedá. 

Holt to není NFS, je to FH5, s vlastním přístupem a jistě si to najde zastánce mezi těmi hráči, kteří jsou dosud neposkvrněni třemi výše zmíněnými NFS díly. Chápu, že dnešním náctiletým se to líbit bude: Má to ucházející grafiku a veselé prostředí, hýbe se to, má to hodně aut světových značek a má to obměnitelný zvuk jízdy. Je to vlastně dobré, ale žádný úlet. Možná, že pokud jednou vyjde další díl FH 6, možná už to bude návykový klenot. 

Prostředí nenápadité

Množství recenzentů pěje ódy na grafiku respektive prostředí. Ano, prostředí je voleno vesele do Mexika, takže všechno je prozářené sluncem, ať zeleň pralesa nebo poušť. Je to velmi optimistické prostředí, ale docela jednotvárné. Co hůř, je nenápadité! Většina mapy vypadá, jako by tvůrci prostě sejmuli otisk řadové mexické krajiny a tím to považovali za vyřízené. Většina prostředí je zcela všední a nudná, přesněji řečeno obyčejná. Rozhodně si zde nebudete dělat "kochací jízdy", kde byste s úžasem poznávali krásu měst nebo kaňonů. Co se té grafiky týče, taky to není žádná sláva. Grafika je prostě dobově dobrá, ale rozhodně neposouvá laťku výše. Na to, že jde o nejnovější hru v roce 2022, podporující všechny nejmodernější hardwarové vykreslovací technologie, jde vlastně o úplně průměrnou hru. Tedy s výjimkou loadovacích statických screenshotů. Tam jo. Tam si opravdu dali záležet!

Mimochodem loadovací mezianimace a vizuální uvedení do atmosféry počínajícího závodu, to je záměrné zdržování před akcí. Zbytečných x vteřin před a po každém vašem úkonu jako třeba i při záměně auta. Musíte je vydržet a nedá se s tím nic dělat. A že sečteno je to opravdu hodně promrhaného času.

Jak odcejpá jízda

Nakonec i zmiňovaný zvuk motoru je zde takový nezřetelný, tlumený. Např. u NFS Rivals bylo veškeré ozvučení motoru, štěrku pod vozem, pneumatik a šumu dohromady tak úchvatné, že jste se až divil, jestli opravdu nejedete autem. Takže tolik vychvalovaný zvuk u FH5 je na tom stejně jako jeho grafika - ucházející, neurazí, ale nějak jsme čekali víc.

Jedna věc se musí FH5 nechat a sice velmi nápadité netradiční kamery. Krom tradiční kamery nárazníku a zpoza auta, jsou zde dvě různá zobrazení z pohledu řidiče. Jste uvnitř 3D kabiny a vidíte palubní desku s pohyblivými tachometry mnoha druhů, šité pro každé auto samozřejmě zvlášť a doufám, že i autenticky. Dokonce pocit z jízdy umocňují 3D ruce, jak zuřivě točí volantem. To je snad jediná věc, kterou FH5 exceluje a kterou bych zavedl i v NFS.

Dále si na začátku kariéry volíte 3D animovaného drivatara - vaši postavu, se kterou jako budete ve hře "hrát". Ta má volitelný zjev, hlas a desítky možných jmen, pro která jsou předmluveny herní dialogy. Tady je to muselo stát tolik práce a přitom je to v jízdním simulátoru úplně zbytečné! Během hry dokonce můžete získat emotivní gesta, jak se vaše postava chová v animacích na stupínku vítězů. To budí dojem, že tvůrci mysleli na všechno, ale přitom kdyby tyto prvky ve hře vůbec nebyly, nikdo by si na ně ani nevzdechl.

Organizační mapa závodů

To, na co budete kromě vozovky koukat ve hře nejčastěji, je mapa herního světa, kde máte vyznačeny všechny závody, města a místa s interaktivními popisy. Je to krásné, ale totální zmatek. Zlatý NFS! Hra vás totálně zahlcuje množstvím blikajících obdélníčků s údaji, což je vyjádřením organizační stránky kampaně. Sto padesát způsobů misí odlišených rozdílnými ikonami, jenže je to všechno prostě jen civilní ježdění! Takže lépe by bylo udělat to méně zmatečné, šest typů závodů a dost.

Závěrem

Forza Horizon 5 se všemi vymoženostmi bych zatím považoval za takové důchodcovské sváteční poježdění, když k vám přijdou vnoučata na návštěvu a nic lepšího zrovna nemáte nainstalováno. Po stránce životního cyklu softwaru je to nedospělý epigon NFS, který se ho snaží napodobit seč může, ale v ničem jej nepřekonává. Prostě to jen není špatné.

Zdroj

Forza Horizon 5. Microsoft Studios. Playground Games. Microsoft Windows. 2022. PC game.

DCPC Gaming
DC home |
Portál vojenských technologií |
Ostatní články |
Organizační

Mahal je jen jeden z mnoha Tádžů, stejně jako Angkor je jen jeden z mnoha Watů.
DigCest