First Win

Tactical MRAP vehicle

Chaiseri Metal and Rubber Co. je thajská automobilka vyrábějící také vojenská vozidla. Existuje již od roku 1939 a není v žádném případě turecká, jak by název mohl másti.

Se svým MRAP vozidlem se podnik vytasil roku 2010. S pojmenováním MRAP standardu přišli poprvé američané a v podstatě označení znamená nedobytné vozidlo, odolné vůči přísilničním bombám a proti přepadu ze zálohy po překvapivém výbuchu, kdy prostě buď ujede nebo nedovolí ublížit otřeseným vojákům uvnitř (mine-resistant ambush protected).

First Win jako všechna moderní vozidla spočívá na samonosné karoserii v pancéřové slupce, na podlaze tvaru V, s variabilním ale vysokým stupněm ochrany, zde konkrétně STANAG 4569 level 2 vylepšitelný přídavným pancířem na level 3 a s protiminovou ochranou dokonce levelu 4. Vydrží tedy výbuch pod vozem o síle 10 kg TNT. 

Thajsko ho od začátku zamýšlelo jako exportní trhák, takže mezi MRAP vozidly je menšího, lehčího a kvalitnějšího rázu. Opancéřován je také motor. First Win veze deset vojáků výsadku a v kabině sedí jeden řidič. Výsadek má vlastní zadní dveře bez vyloďovací rampy. Pohonem jsou vznětové motory Cummins o výkonu 250 nebo 300 koňů párovány s automatickou šestistupňovou převodovkou Allison.

Na střeše může být usazena jednomužná zbraňová věž s kulometem do ráže 12,7 mm. Pěchotní výsadek má svoje vlastní střílny pro ruční zbraně s okny a kryté pancířem auta, jak je obvyklé u asijských vozidel. Existuje pět variant vozu užitným prostorem a hmotností se lišících.

K nutné výbavě MRAP vozidla samozřejmě musí patřit centrální huštění pneumatik a dojezdové vložky v nich. Je zde též samovyprošťovací naviják a bonusem je výkonný systém pátracích světlometů. Vozidlo má 200litrové nádrže a je strategicky mobilní ve všech přepravních letounech s pevným křídlem. Vodou se brodí do 0,9 m hloubky. Užitná zátěž je 2 tuny při hmotnosti vozidla 11 tun. Světlá výška je vysokých 58 cm.

Je zajímavé, že několik desítek vozidel si objednaly rozličné thajské úřady, jako Ministerstvo spravedlnosti, Úřad speciálního vyšetřování a Královská jízdní policie. S vozidly First Win operují samozřejmě především vojska a to konkrétně Thajska, Malajsie, Indonésie a Filipín. Takže krásná JV-asijská práce, řekli bychom.

Specifikace

Hmotnost 11 až 13 tun; délka 6,5 m; posádka 1+10; rychlost 110 km/h; dojezd 600 km;

Zdroje

Oficiální: http://chaiseri-defense.com/index.php/product/view/defense_vehicle

https://www.armyrecognition.com/thailand_thai_wheeled_armoured_tactical_vehicles_uk/first_win_4x4_multipurpose_armoured_vehicle_technical_data_sheet_specifications_pictures_video_10503174.html

DC home |
Portál vojenských technologií |
Ostatní články |
Organizační

I cihlu naučíte létat, když jí udělíte dost energie.
letečtí konstruktéři