Fiona

6X6 MRAP MPV/APC
Kanadsko-ukrajinské víceúčelové přepravní vozidlo standardu MRAP

Těžký obrněný vůz znaku náprav 6x6, Fiona, nabízí kanadsko-ukrajinský výrobce Streit / Kraz. Fiona není úplně nejnovější, protože byla k vidění již v roce 2015 a oba výrobci ji nabízí ve svých katalozích a opakovaně svá vozidla prezentují na světových výstavách a při terénních exhibicích, takže Fiona byla k vidění v mnoha reportážích, naposled v roce 2021 v UAE.

Svými parametry a vzhledem však rozhodně bude patřit ke špičce a snad by mohla konkurovat superkvalitnímu a drahému, dánsko-švýcarskému přepravnímu vozidlu Eagle 6x6.

Vysoká kapacita posádky a vysoký jízdní výkon Fiony a poměrně nízká hmotnost dávají pozorujícímu oku znát, že vozidlo nebude nijak zvláště pancéřováno, resp. není konstruováno na ochranu posádky především. Hraje spíše na kapacitu členů výsadku. Výrobci sice v katalogu udávají všesměrovou ochranu posádky dle NATO normy Stanag 4569 Level III, ale to bude jistě pouze v maximální konfiguraci a ještě za kdovíjakých ústupků. Vozidla Streit ani Kraz nijak zvlášť chráněna nebývají. Aha, však také kanaďané u Fiony píší maximálně o úrovni B6+/STANAG 4569 Level 2. Ovšem oba výrobci udávají protiminovou odolnost vůči výbuchu pod kolem až do protitankových min o síle 14 kg TNT, což je bombastické.

Dále čerpám již jen od ukrajinských výrobců AutoKraz, jejichž dokumentace k vozidlu je dobře dostupná:

Fiona má být založena na protiminové pancéřové podlaze tvaru V a na terénním podvozku auta KrAZ-6322. Údajně všechna zařízení na palubě měla být uzpůsobena nést váhu pancíře nebo snad pancíř váhu zařízení? Nevím.

Každopádně Fiona může uvézt pořádnou posádku dvou řidičů plus až 13 vojáků výsadku.

Kolos mezi lehkými vozidly Fiona je rozpohybován vznětovým motorem Caterpillar C9, vznětovým šestiválcem o objemu 14,8 l. To platí v kanadském případě. Ukrajinská Fiona je poháněna jiným ekvivalentním motorem o výkonu 330 až 430 koňů. Varianty z jiných kontinentů také používají jiné automatické převodovky.

Velmi se asi bude lišit jejich výbava, kde kanaďané vždy nabízejí maximální možnou výbavu na všechno, co lze s vozidly od Streit dělat. Ukrajinci také zmiňují hydraulicky otevírané dveře (těžké přespříliš na sílu paže vojáka). Střešní stanici s pátracím světlometem, elektrický naviják, zadní kameru, zdvojenou palivovou nádrž, ukotvovací hák a lafetaci ručních zbraní v elektronicky ovladatelné zbraňové stanici.

Po silnici má Fiona dokázat jet maximální rychlostí výborných 120 km/h. Také je zajímavé, že první kanadské údaje z 2015 udávají pouhých 80 km/h a jen 10 členů posádky. Streit byl vždy podezřelým výrobcem.

Specifikace

Rok 2015; hmotnost 15,2 t; délka 7,4 m; diesel motor 300-400 hp; rychlost 120 km/h;

Zdroje

https://www.globalsecurity.org/military/world/ukraine/kraz-fiona.htm

http://www.autokraz.com.ua/index.php/en/fabrication/automobile/military/bronirovannye-avtomobili/item/2479-fiona

DC home |
Portál vojenských technologií |
Ostatní články |
Organizační

Stále častěji se musím dopouštět zjednodušování, abych ostatním něco vysvětlil, a to mne stále víc trápí.
DigCest