DCPC Gaming

Endless Space 2 - strhující úlet v kolové 4X strategii s neuvěřitelně důkladnou výpravou

Strhující umělecké dílo, dokonalost po všech stránkách.

Po realtimovém Stellaris mám na pořadu další 4X strategii, tentokráte kolovou (turn based), jejíž předchozí díl je pro 4X žánr (exploration, expansion, exploitation and extermination) přímo definující. Stellaris byl kvůli realtimovému přístupu hektický až zběsilý a ačkoli dobře vymyšlen, hrát se to prostě nedalo. Měl dětinskou grafiku, bitvy pouze v náznacích, hloupý neprůhledný systém vědy a výzkumu a nakonec jste se ztrácel ve své vlastní říši, nevěda, co kde máte, nakonec s příšerně restriktivní diplomacií.

Endless Space 2 je fenomén a přesný opak: Dalo by mi práci vymyslet, co tomu vlastně vytknout. Vše je dotažené k dokonalosti a k tomu má hra naprosto fascinující grafické zpracování: Dospěle detailní do poslední součástky, vesmírně syrové a pohledem do daleké budoucnosti ve sci-fi žánru naprosto strhující, velkolepé a převratné. Každá planeta, podnebí, technologie, budova, každý hrdina, quest a rasa mimozemšťanů má svůj vlastní průvodní obrázek který navozuje snad lepší atmosféru než stařičká karetní hra DoomTrooper. K tomu je zde samozřejmě svěží ploché blyštivé, syrově technické uživatelské rozhraní podbarvené stejně svěžím futuristickým ozvučením. Kam by se na tohle hrabaly nějaké Hvězdné války!

Vesmír Endless Space 2 obývá mnoho druhů MZ, každý úplně svébytný a rozdílný. Každý má svůj vzhled hrdinů, svoje typy lodí, ale hlavně svoji vlastní strategii rozvoje říše, jiný způsob obsazování slunečních soustav a preferuje jiné technologie lodí a zbraní. Každý je soustředěn na rozvoj jedné z hlavních surovin ve hře a dobrá třetina fakcí se svým konáním úplně vymyká a vytváří svoje vlastní herní principy. To tu, pokud vím, ještě nebylo. Fanoušci hi-tech a sci-fi o ES2 budou ještě dlouho vést rozohněné debaty v hráčských kroužcích.

Exploration

Ze začátku rozešlete pár průzkumných lodí do všech směrů a hledáte pro sebe co nejpříhodnější hvězdné soustavy k osídlení. Problém je, že na začátku nemáte vynalezeny potřebné technologie k osidlení všech biomů. Jste rádi, když mezi okolními hvězdami naleznete jednu, která má pro vás dvě obyvatelné planety a k tomu jednu luxusní nebo strategickou surovinu. Zkoumáte vlastnosti planet pomocí expedic, zkoumáte anomálie, suroviny a vysíláte kolonizační lodě. Jistě víte jenom to, že spolu s vámi někde na jiných místech v rozlehlé galaxii začalo hru také několik soupeřících ras mimozemšťanů. Netušíte, jak jsou blízko a kteří k vám budou nejblíže. Je důležité, aby to byli někteří, se kterými se dá snadno diplomaticky dohodnout a rozvíjet se v míru. Jsou zde totiž také rasy otrokářské a válečné, jejichž jedinou metodou expanze je násilné zabírání. Časem, když máte vynalezeno několik dost kolonizačních technologií, stávají se vám obydlitelnými i jiné typy planet. Brzy je pro vás obyvatelná každá sluneční soustava, není problém narazit na takovou se čtyřmi ukázkovými planetami, vědou objevujete i nové zdroje surovin na planetách osídlených. No a jak stavíte, těžíte a vyvíjíte, rozhazujete vaše sítě stále dál.

Diplomacie a politika

Mám zde pochvalu k diplomacii, která je v ES2 naprosto stručná jasná a přímočará. Žádné vyjednávací orgie o zabraných územích ala Stellaris.

Poněkud rozporuplný je koncept vnitřní politiky. Ta by se zde dala chápat jako diplomacie směrem k vlastní fakci. Podle toho, která politická strana ve vaší civilizaci jednou za deset kol zvítězí  ve volbách, můžete si aktivovat několik jejich politických plánů a ty mohou přinést i docela zásadní bonusy pro urychlení rozvoje vaší říše.

Flotila

Po úplném počátku, když už máte osidleny a budujete tak čtyři hvězdné soustavy, je dobré připravovat se na vpád cizích vojsk. Vynalézáte tedy zbrojní technologie. Máte zde mnoho větví vývoje na výběr. Můžete vyvíjet paprskové zbraně, střelné zbraně, rakety a torpéda. Můžete rozvíjet pevný pancíř a energetický štít. K tomu mohou vaše lodě nést řadu podpůrných modulů. Můžete jít cestou k maximalizaci jednoho nebo nést od každého něco.

Revoluční je výstavba lodí. Jejich návrhy jsou pevně dané, ale sami je osazujete zbraněmi a štíty podle libosti a současných možností. Nevídané!

Research

Věda je vůbec skvěle řešená. Je zde podobný kruhový plán vševědy jako v Civilization Beyond Earth. Je však ještě lepší, protože vám dovoluje některé úvodní technologie úplně přeskočit a překlenout je dokonalejšími z jiných oborů, takže k tomu očekávanému se dostanete a přitom se nezdržujete přímočarým postupem. Technologie z ekonomické, kolonizační, válečné a civilizační větve se navzájem doplňují, nadbíhají si a mezi některými je synergický efekt. Takže plánování vědeckého výzkumu na příští roky dopředu je prostě radost. Vaši fakci nakonec vždy kováte trochu jinak, nacházíte vhodné kombinace, jejichž význam vám dříve nedocházel. Jedna radost!

Surovin je opravdu hodně typů. Některé jsou nepostradatelné pro určité technologie, jiné vylepšují náladu ve vaší říši a stimulují její výkony. Navíc je všechny můžete směňovat za peníze. Paráda!

Heroes

Najímáte, respektive sami k vám čas od času přicházejí hrdinové. Těm časem doplňujete schopnosti a konfigurujete jejich osobní lodě. Můžete je nasadit do flotily a udělat tak velmi silnou jednotku nebo je nasadíte na některou z planet a akcelerujete tím její vývoj. Taková sluneční soustava s rozvinutým hrdinou a o čtyřech planetách a dvou surovinách pak může zastat vědu, výrobu nebo těžbu za deset systémů méně obdařených.

Space battles

Zásadním prvkem je vizualizace bitev. Tu si buď můžete pustit jako enginovou animaci nebo ji přeskočit a rozhodnout ihned. Animace však podávají filmové záběry ve 3D vašich lodí, vidíte drsné střety s loděmi nepřítele. Všechny se přitom chovají přesně tak a pálí takovými zbraněmi, jakými jste jejich modely osadili. Neskutečné! Tohle nám tolik chybělo ve Stellarisu.

Je to prostě geniální. Snad ještě bych, být výrobci, zauvažoval o příštím dílu realtimovém. Možná, že by to potom s takto parádní výpravou byla nejlepší 4X strategie všech dob dosud.

Zdroj

Endless Space 2. Amplitude Studios. Sega. MS Windows. PC game. 2017.

DCPC Gaming
DC home |
Portál vojenských technologií |
Ostatní články |
Organizační

Fakta nepřestanou existovat jenom proto, že jsou přehlížena.
Aldous Huxley