DCPC Gaming

ELEX 2 - Dovedně udělaný singleplayer na způsob dobrodružného Gothicu

Kvalitní singleplayerový evropský RPG zážitek na způsob Gothicu.

Němečtí tvůrci slavné počítačově herní série Gothic, Piranha Bytes, se pasovali již roku 2000 na ikonického zakladatele nového stylu hraní. Gothic 1 a další jeho pokračování byly hrou tak osobitou, že se pro mě osobně jednalo o nejlepší počítačově herní zážitek mého života dosud, a to i přesto, že jejich hry nikdy nebyly na vrcholu soudobé počítačové 3D grafiky. Gothic 1 byl od pohledu kvalitní "evropskou" hrou, kde už herní prostředí působilo pro nás evropským dojmem. Americké prostředí v PC hrách bylo prostě moc americké, podobalo se spíš umělým multiplayerovým mapám. Svět Gothicu 1,2,3 byl doslova náš, venkovský, středoevropský, tak vtahující, že když jsem vylezl v Pardubicích z baráku a šel se podívat přes les na závodiště, byl jsem prostě v borovicovém lesíku na písečné naplavenině, přesně jako v Gothicu 1 a 3. 

Stejně tak evropsky singleplayerově strhující na způsob Gothiců byl později Risen 1-3 a aktuálně Elex 1 a 2, i když Elex již méně. Všechny jedou v osvědčené koleji Gothicem vyšlapané, jsou to akční RPG čistě singleplayerového rysu. Na těchto hrách vidíme, jak trapná je ona moderní bublina multiplayeru. Kdepak, když je dovedně udělaný singleplayer, je prostě strhující nad všechny multiplayery. Multiplayery sice většinou překypují akcí, ale chybí jim onen uvěřitelný originální svět, do nějž je zasazen příběh jako v interaktivním dobrodružném filmu a ještě to má hudební doprovod neskutečně dokreslující atmosféru. Hudbu z Gothicu 1 si dodnes občas pouštím na počítači jen tak, z nostalgie.

Elex 2

Elex 2 je rovněž akční RPG hra, zhmotněné dobrodružství, zasazeno do postapokalyptického světa. Tentokrát je prostředí časově nezaujaté. Hráč používá jak chladné zbraně, tak se může dostat ke střelným zbraním typu brokovnice a stejně tak k futuristickým zbraním typu laserová puška či plazmový plamenomet. Hráč přebírá roli hrdiny, který se snaží přežít a projít jednou z několika dějových linií v posloupnosti dějových i vedlejších questů v nehostinném prostředí. Zprvu to kvůli obuškům a koženému brnění vypadá jako středověký fantasy svět, ale teprve když ve hře pokročíte, zjišťujete, že můžete mít zbraně všech časů a že se ve hře nacházejí nejen středověké polorozpadlé hrady, ale stejně tak futuristické vojenské základny s nejmodernějším vybavením a bojoví roboti. Korunu tomu nasadil jetpack, což je výborný nápad, protože pomocí tryskového opasku se dostanete na každou nedostupnou výšinu v herním světě.

Hráč plní jednotlivé úkoly, čímž rozvíjí dějovou linii určeným směrem, a herní svět mu poté předhazuje takové události, jaké se váží k jím zvolené části příběhu.

Hratelnost ELEXu 2 se zakládá na otevřeném světě, který je takřka svobodomyslně prozkoumatelný. Jsou zde akční boje s NPC postavami a hlavně s nestvůrami z více kategorií. Zemi přepadli mimozemšťané, jež jsou nejkrásnějšími nestvůrami ve hře. Pod nimi se nalézají jimi stvoření mutanti vzniklí mimozemským oživením různě roztrhaných těl pozemských tvorů a tito mutanti mají dechberoucí vizuální zpracování a ještě více oceňuji jejich "zvuk motoru" jakým je provázeno generování tělesné energie pro jinak zřejmě mrtvého kybermutanta. To tu dosud nebylo. Dále jsou zde nestvůry na způsob divokých zmutovaných zvířat. Posledními jsou NPC postavy, které jsou přátelské či nepřátelské podle toho, jakou úlohu zrovna hrají v herním příběhu a k jaké skupině postav náleží v herním světě.

Bohužel herní kamera je také klasická gothicovská, takže neustále koukáme na záda svému chlapovi, který po celou hru běhá z místa na místo. Vše je sice ve 3D, ovšem viděno z pohledu třetí osoby, kdesi pár metrů za a nad naším hrdinou. Toto je částečně vylepšeno při míření střelnou zbraní, kde pohled na vteřinku může být i z první osoby (z vlastních očí).

Hrdina disponuje různými dovednostní a má k dispozici dovednosti aktivní i pasivní. Mnoho činností, jež lze ve hře dělat je podmíněno tím, zda hráč tuto aktivitu ovládá.  Ani jednou si nevrzne, dokud se to od některé postavy nenaučí za skillpointy, jichž 10 dostane po každém levelupu. Prostě Gothic jak vyšitý. Celý herní styl si tak lze značně přizpůsobit jako v každém RPG. Pro vyšší životnost např. můžete zvyšovat odolnost pomocí armoru nebo naopak zvyšovat množství healthpointů. Pro boj se můžete soustředit čistě na sečné zbraně starého světa nebo naopak na střelné vymoženosti, z nichž ty nejsilnější jsou téměř zbraněmi hromadného ničení a zlikvidují hejno nepřátel na velkou dálku. Také to můžete udělat postaru. Je zde dokonce ještě magie, ale to už je přepatlaná zbytečnost a sázím, že málokterý hráč ji kdy vyzkoušel. Hráč sbírá předměty a suroviny a jako žádná hra dneška by se neobešla bez craftingu, kdy prostě kutíte improvizované předměty denní spotřeby, jako zbraně, náboje do nich a léčivé lektvary. Velmi dobré, vlastně největší peníze ve hře si hráč vydělává opravováním starých rozbitých zbraní, kdy ze třech starých mečů jednoho typu vyrobí jeden kvalitní a ten stojí desetinásobek ceny. Ovšem surovin není mnoho a vyráběcí dovednosti jsou náročné na skillpointy a ještě na hodnoty základních čtyřech veličin. Takže jako všude jinde, k pořádným polotovarům se dostanete až ke konci hry s pořádně vymakanou postavou.

Grafické zpracování hry ELEX 2 je sice detailní ale již zdaleka ne tolik atmosférické jako série Gothic. Svět je plný všech pozemských prostředí, od zelených pralesů, přes rozpadající se města, po pouštní břeh moře a vánicemi sužovanou tundru. Hudba nestojí za zmínku, vynikají zde spíše aktivní zvuky nepřátel.

Úžasné to sice je, ale přece jen si raději počkám na Gothic 4. Ten bude jistě zárukou vyšší jakosti.

Zdroj

Elex 2. THQ Nordic. Windows. PC game. 03/2022.

DCPC Gaming
DC home |
Portál vojenských technologií |
Ostatní články |
Organizační

Naděje neznamená, že něco musí dopadnout, jak bychom chtěli, ale naděje je stav ducha, bez kterého nemůžeme žít.
Václav Havel