Dingo 2 ATF (KMW)

Dingo 2 ATF
MRAP infantry mobility vehicle
Allschutz-Transport-Fahrzeug
Německé lehké obrněné vozidlo

ATF Dingo (MRAP) je silně obrněné, lehké vozidlo pěchoty od německé Krauss-Maffei Wegmann. Návrh Dingo 1 pochází z počátku let devadesátých, Dingo 2 vzniklo do roku 2003.

Ochrana vozidel Dingo je považována za nejlepší ve své třídě. Posílené protiminové odolnosti (na úrovni protitankových min) je docilováno klasicky pomocí silné pancéřové podlahy tvaru V (odražeč výbuchů), která rozvádí energii výbuchu min do stran směrem od posádky. Ta je upevněna na podvozku Unimog. Vrstveným pancířem použitým na většině povrchu vozidla je německý MEXAS. Ten je upevněn na vnější kostře z homogenního celoocelového pancíře. Teprve uvnitř kostry sedí na podvozku vnitřní jednotná celopancéřová kapsle pro posádku. Ta má sama o sobě ze všech stran vydržet výbuch ekvivalentu 4 kg TNT, odolá střelbě z pušek, střepinám dělostřelectva a minometů. Je konstruována tak, aby se při výbuchu netřepila a sama nezranila posádku uvnitř. Posádka v Dingu 2 je chráněna také systémem NBC ochrany. Pancéřová okna jsou nastavitelně zkosena o 20 až 30 stupňů k posílení odolnosti proti těžkým kulometům. Zde si KMW vzalo lepší příklad z amerických HMMWV, kde byla svislá okna jejich největší slabinou. Nátěr vozidla částečně filtruje tepelnou stopu, takže je vozidlo v infračerveném spektru obtížně rozpoznatelné.

Standardní výzbrojí vozu Dingo je kulomet 7,62 mm montovaný na střešní vzdáleně ovládané zbraňové stanici (také od KMW). Je možno použít dvě hmotnostně odstupňované stanice FLW 100 a FLW 200. Druhá zmíněná je pro těžký kulomet 12,7 mm nebo 40 mm granátomet. Obě jsou ovládané z vnitřku vozidla a přehled operátora je získaný pomocí soustavy periskopů.

Dingo 2 spočívá na robustnějším podvozku Unimog U 5000, schopném uvézt těžší a objemnější náklad. Od vozidel Dingo 2 existuje 16členná rodina specializovaných vozidel, lépe přizpůsobených konkrétním typům misí (jako ambulantní, vyprošťovací, velitelské, průzkumné atd.). Dingo 2 je určeno pro vezení osmičlenného výsadku, který opouští vozidlo prostornými zadními dveřmi. Pohonem jsou diesel motory Mercedes o výkonu 163 až 178 kW.

Vozidla Dingo 2 prošla úspěšně zkouškami válkou v řadě konfliktů 2005 - 2010. Zde se osvědčila tak, že pověst nejlépe chráněného vozidla své třídy tedy nenesou jenom předstíraně.

S hmotností přes 12,5 tuny je Dingo 2 dobře transportovatelné letouny Transall C-160, C-130 Hercules, a uvnitř vrtulníků CH-47 a CH-53.

2013 bylo vyrobeno tisícé Dingo 2 jen pro německou armádu, přičemž operátory jsou kromě Bundeswehru také armády Belgie, Lucemburska, Rakouska, ČR, Norska a Saudské Arábie.

Specifikace ATF Dingo 2

Uvedeno 2003; hmotnost 12,5 tun, užitečná zátěž 2,5 - 3 t; délka 5,4 - 6 m; posádka 5 - 8 členů; varianty zbraní od kulometu 7,62 mm až po 40 mm granátomet; turbo-diesel motor 178 kW; rychlost 100 km/h; dojezd 1000 km.

Zdroje

Oficiální stránka u výrobce:
DINGO 2 PATROL. Krauss-Maffei Wegmann. Web. 2018.
<https://www.kmweg.com/home/wheeled-vehicles/dingo-family-part-1/dingo-2-patrol/product-information.html>

ATF Dingo. Wikipedia Die freie Enzyklopädie. Web. 2017.
<https://de.wikipedia.org/wiki/ATF_Dingo>

DINGO 2. Army Guide. Web. 2017
<http://www.army-guide.com/eng/product1280.html>

DC home |
Portál vojenských technologií |
Ostatní články |
Organizační

Ačkoli budoucnost se zdá daleko, začíná právě dnes.
Civilization 6