Didgori 2

Tactical armored modular vehicle
Gruzínské špičkové  modulární vozidlo

Didgori 2 z roku 2009 bylo vyvinuto gruzínským státním vojensko-vědeckým centrem  STC Delta a je jednoznačným pokusem Gruzínců udělat díru do světa a to i přes jejich jinak velmi skromné podmínky.  A s Didgori 2  jim tento pokus skutečně vyšel!

Tento lehký obrněný transportér personálu je zamýšlen vystupovat v rolích transportu, průzkumu, k ochraně konvojů, pro speciální jednotky, vozidla palebné podpory. 

Pojezdová část vychází z amerického Fordu 550 (těžký pick-up) včetně přeplňovaného vznětového osmiválce Ford.  Že to Gruzínci tenkrát opravdu mysleli vážně, je poznat na maximální silniční rychlosti vozidla,  která patří téměř k rekordním:  140 km/h. Vozidlo je uzpůsobeno pro provoz v extrémních podmínkách počasí - tepelných a výškových (tlakových). Světlá výška vozu je pro kamenitý terén střední Asie překvapivě nízká: 20 cm. Vozidlo není obojživelné, ale dokáže se brodit vodou 1 m hlubokou. 

Zajímavostí je,  že jeho výrobci se snažili vyvinout vozidlo tak,  aby po dlouhou dobu mohlo jet maximální rychlostí s maximálním  zatížením, což je světově nevídané. Takže palivo holt bude chlastat jako blázen,  však také jeho maximální dojezd 500 km je na dnešní dobu podprůměrný.

Každá z variant Didgori 2 je vybavená tepelným kamerovým přehledovým systémem a noktovizorem řidiče pro jízdu vpřed i vzad. Vizuální výstup z těchto systémů je zobrazován na třech panelech ve vozidle,  u řidiče, u spolu řidiče  a v prostoru  pro výsledek. Vůz je vybaven navigací pomocí GPS a pokročilým meteorologickým  systémem. Všechny elektronické subsystémy přitom mohou pracovat za extrémních podmínek počasí aniž by se poškodily. Vozidlo má prý unikátní sedadla,  jež rozvádějí energii výbuchu aniž by byla zavěšená ze střechy. Jako každé vojenské vozidlo dneška je i Didgori 2  vybaveno dojezdovými jádry kol a centrální kontrolou tlaku,  takže po průstřelu pneumatik ujede ještě 50 km  50kilometrovou rychlostí. 

Základní varianta vozu je na střeše vyzbrojena rotačním kulometem Minigun M134 s volitelnou kadencí od 300 do 6000 ran za minutu s 23 až 134  kg  střeliva. Ochrana vozu  začíná na úrovni NATO standardu STANAG 4569 level 2  a s dodatečnými pláty modulárního pancíře ji lze zvýšit na level 3, což na čtyřkolové vozidlo vůbec není špatné: Mělo by odolat zásahům střeliva Kalašnikovů s wolframovým jádrem (ráže 7,62 mm).  Pancéřován je také  motor. Protiminová ochrana Didgori 2 je na STANAG 4569 Level 2A. Prý byl natočen krátký záběr z občanské války v Jemenu,  kdy  Didgori 2 vydrželo plný zásah z RPG   bojem posedlých občanů,  takže tito se přiblížili blíže k vozidlu, načež je Didgori 2 úspěšně postřílelo. Takže gruzínské Didgori 2  je už dokonce válkou úspěšně prověřené. Složení pancíře a některé bližší specifikace gruzínská vláda tají. 

Ale jinak se po špatném vtipu v podobě neslavného pěchotního vozidla Lazika s Didgori 2 Gruzie opravdu vyšvihla na  světové výsluní. V nějaké americké soutěži vozidel prý Didgori 2 překonal tuzemský Oshkosh M-ATV v každém aspektu. 

Kromě armády Gruzie vozidla Didgori 2 používá také armáda Arábie, Konga a jiho-východo-asijských zemí. 

Specifikace

Rok 2011; hmotnost 7 až 8,8 tun; délka 5,6 m;  posádka 9; rychlost 130 km/h; dojezd 500 km; 

Zdroje

https://www.delta.gov.ge/en/product/didgori-meomari/

DC home |
Portál vojenských technologií |
Ostatní články |
Organizační

Historie je kompilací minulých událostí, se kterými se lidé rozhodli souhlasit.
Napoleon Bonaparte