Derman 8x8

Armoured Logistic Support Vehicle
Turecký zásobovací náklaďák

Derman je novým náklaďákem turecké armády,  robustní na první pohled. Je produktem firmy Koluman Automotive Industries. Byl vyvíjen 3 roky od 2015 do 2018. Nejde o taktické vozidlo, nýbrž o čistě vojenský náklaďák pro podpůrné a logistické mise  jenž má pancéřovanou kabinu.  Je konstruovaný pro hrubou sílu potřebnou v polopouštní krajině Středního Východu.

Jeho různé varianty jsou určeny pro převážení nákladu těžkého 18 až 32 tun. Zatím se vyskytuje ve třech variantách logistického vozidla, vypršťovacího vozidla  a transportéru tanků. 

Hmotnost  samotného stroje je 16 tun,  délka 9,2 metru. Impozantní  stroj rozpohybovává  také pořádný motor,  jímž je  vznětový 16 litrový šestiválec Mercedes-Benz OM 473 podávající výkon 517 koňů. Na silnici s ním dosahuje maximální rychlosti 110 km/h. Vozidlo má trvalý pohon na všechna kola. A jako každý vojenský kolový vůz má dojezdová jádra pneumatikách a centrální kontrolu tlaku v nich. Dojezd činí pro obří spotřebu pouze 635 km. Ačkoli má terénní náhon, jeho nízká schopnost překonávat vertikální překážky pouze 40 cm vysoké a také mělký brod vodou o hloubce 75 cm příliš na  vojenské vozidlo neukazují. 

Je vám Derman na první pohled nějak povědomý? Skutečně!  Až teprve na netureckých zdrojích se totiž dá nalézt,  že Koluman jej  odvodil od nového věhlasného  Mercedes-Benz Arocs.  Samotní Turci se tím nijak nechlubí.  Stroj Derman se jako Arocs může vyskytovat s různým počtem náprav od  konfigurace podvozku 4x4 do 10x10. 

Kabina je rozšířená o lůžkovou část a pancéřována dle NATO standardu Stanag 4569 na level 2. Podle jednoho neoficiálního zdroje má mít tento náklaďák dokonce protiminovou  ochranu a dokonce prý na levelu 3! Už to samo by bylo pro jakýkoli náklaďák  bombastické tvrzení a dokonce jsou prý k mání další sady přídavného pancíře,  které mají balistickou ochranu zvýšit snad prý až k levelu 4! Otázkou je, k čemu to u náklaďáku, který sám bojovou činnost nevyvíjí, bude. Přílišnou tíhou pancíře navíc závratně naroste spotřeba. Asi se to v reálu nikdy nevyužije, ale Turci se mohou pochlubit, že jejich německý stroj to dokáže. S posádkou se počítá se čtyřmi lidmi v kabině. S noclehem v lůžkové části kabiny je ovšem počítáno pouze pro dva řidiče. Na střeše se dokonce nalézá poklop a věžový prstenec pro montáž kulometu. 

Potenciál Dermanů v armádách NATO značně ulehčuje fakt, že se k němu všude snadno seženou náhradní díly Mercedes. Koluman očekává, že Derman splní požadavky nejen turecké armády, ale z dalších armád NATO že budou mít i některé další zájem o import. 

Zdroje

http://savunma.koluman-otomotiv.com.tr/en/products/8x8-projects/derman

http://www.military-today.com/trucks/koluman_derman_8x8.htm

DC home |
Portál vojenských technologií |
Ostatní články |
Organizační

Mít největší kladivo neznamená trefit každý hřebík.
Obama