Deep fording kit

Souprava pro hluboké brodění
Deep fording kit, deep wading, deep fording, snorkel

Koncept hlubokého brodění poloobojživelných vozidel jako třeba tanků je sovětským nápadem. Každé vozidlo dokáže projekt jen zlomkem hloubky bez přípravy, než s přípravou s k tomu určeným vybavením.

Když jsme začali tankem, týká se to i bojových pěchotních vozidel, ty musí mít namontován šnorchl či komín, který hermeticky uzavřenému tanku pod vodou dodává vzduch pro motor a vzduch pro posádku. Posádka by při nějaké rezervě vzduchu vydržela delší dobu, ale pro motor je klíčový přívod vzdušného kyslíku, jinak by se mohlo stát že by zůstal trčet klidně 5 metrů na dně řeky a nemohl se dostat ven, což by pro posádku uvnitř bylo jen o málo bezpečnější, než požár ponorky v hlubinách Barentsova moře. Zajímavý je odtah či spíše neodtah zplodin spálené nafty. Ty sprostě hulí do vody a otravují životní prostředí válka neválka. Nejedna sovětská posádka se už utopila.

Komín je buď úzký asi 50 cm jen pro přívod plynů, nebo široký, kterým může posádka vylézt na hladinu. Nasazuje se na poklop velitele tanku.

Dnes hluboké brodění (cca do 5 m) používají pouze tanky Varšavské smlouvy, Jižní Koreje a Bundeswehr (německá armáda). Tanky USA byly ujednány, že hluboké brodění nepotřebují.

Oproti tomu lehká, plně obojživelná vozidla šnorchl nepotřebují, protože plavou těsně pod hladinou.

Zavedeným standardem tanků NATO je šnorchl takový, aby posádce umožnil nouzové opuštění tanku. Například německý Leopard 2 má šnorchl teleskopický, roztažitelný asi 3 metry nad poklopem velitele.

Nutno je dodat, že z pochopitelných důvodů je brodění se tanku po dně řeky značně neoblíbenou tematikou, které se chce každý voják co možná vyhnout.

Méně kvalitní šnorchly nejsou úplně vodotěsné, jako třeba u menších náklaďáků. Zajišťují pouze přísun vzduchu do motoru a nic víc. Umožňují také brod pouze malou hloubkou s malým tlakem vody, zpravidla jen pár decimetrů nad střechu vozidla. Zatímco pásová vozidla jsou dokonale vodotěsná, u kolových náklaďáků je to věc značně obskurní a raději ji ani nedomýšlet. Tam pomáhají maziva na utěsnění spár. Napojení na motor bývají kovové a vodotěsně zaplombovány, šnorchl bývá plastový. Je třeba brát ohled na sílu proudu řeky, rychlost vozidla pod vodou a délku šnorchlu od střechy vozidla k hladině. To jsou totiž faktory pro odpor vody, který v případě nedbalosti může šnorchl poškodit či ulomit, což může mít tragické následky.

Deep Water Fording Kit

Pro lehčí vozidla se používají v poli montovatelné sady pro hlubší brod. Například sadu pro brození amerických vozidel Humvee vyrábějí Němci, stojí 3590 Euro a sestává z tolika součástí, že poskládat ji na vozidle dohromady, musí být pro posádku pravé peklo.

Americká sada Deep Water Military Fording Kit je méně složitá a stojí jen 435 dolarů, působí však jako věchýtek a já osobně bych do takto vybaveného vozidla pod vodou nevlezl.

Deep water fording kit od GLOBEworks Shop vypadá doslova jako lidově zbastlená sada, existuje v různých variantách až pro vozidla velikosti dodávky. Stojí podle typu 250 až 1250 Euro.

Deep fording kit M151 od Kemper-Parts pro Ford Mutt působí nejjednodušeji a stojí 995 Euro.

Nejjednodušší kit pro vozidla Humvee, který ani která se již nevyrábí, stál pouhých 95 Euro a byl tvořen mosaznou pípou a soustavou hadic.

Lepší kit od amerického Jeepu, dnes Chrysleru nabízí komponenty jak pro sání vzduchu tak pro výfuk spalin nad vodu. Váží 25 kg a stojí 396 dolarů.

Armády světa pro případy překračování řek volí raději daleko bezpečnější i rychlejší mostní tanky, pontonové mosty a hlavně obojživelná plovoucí vozidla. Nejzajímavějším vozidlem je v Německu vyvíjené revoluční vozidlo APVT, které je z jedné strany člunem a z druhého konce vyloďovacím výsadkovým vozidlem! Šnorchly tanků budou stále více patřit minulosti a budou sloužit více jako atrakce na slavnostních přehlídkách armád pro veřejnost. Tam si jistě z videí všimnete, že se šnorchlem vždy projedou pouze k tomu určený vodní příkop dlouhý maximálně nějakých 15 20 metrů a ještě s dokonale mírnými plážovými břehy a ještě maximální rychlostí, takže doba tanku pod vodou není delší než několik vteřin. Já osobně bych do něčeho takového sedl jedině za sklenici vosího medu, která by musela mít od notáře potvrzení, že se skutečně jedná o vosí med od prvního českého vosaře.

Zdroje

https://www.sotaparts.com/deep-water-fording-kit.html

https://www.kaiserwillys.com/deep-water-military-fording-kit-fits-50-52-m38

https://www.globeworks.eu/deep-water-fording-kit_3

https://kemper-parts.com/en/ford-mutt-m151/engine/1966/m151-deep-water-fording-kit

https://en.wikipedia.org/wiki/Vehicle_snorkel

Portál vojenských technologií,
nejnovější přírůstky:

Bojové vozidlo pěchoty (IFV / ICV / AFV / APC)

APS- Arena
Přetlakový systém CBRN ochrany
APS- Rheinmetall ADS
STANAG 4569
Adaptiv

Samohybné dělostřelectvo (SPG / MLRS)

Jobaria JDS MCL
Dělostřelecký lokátor radar
PULS
DF-12 / M20
Khan MCL

Bojové vrtulníky

Stub wing, Hardpoint, Pylon, závěsník, raketnice, pumovnice
HIRSS - Potlačení infračervené stopy vrtulníků
Fenestron - krytý ocasní rotor
Semi-active radar homing (SARH)
LANTIRN

Systémy protivzdušné obrany (AA)

Hypersonická zbraň "kluzák"
High energy laser (HEL)
Peresvet
MANPADS - Ručně odpalované protiletecké systémy
Sky Dragon 50 GAS2

Tanky a protitankové technologie (MBT / LT / AT)

Plynová turbína
Vícepalivovost
NAMICA / Sarath
Leclerc XLR
T-90 MS / SM

Průzkumná vozidla a lehké transportéry personálu

Pojmy a technologie války

DC | ▾ Portál vojenských technologií |
▾Ostatní články |
▾ Organizační

Když navigujete velblouda, ten velbloud stejně sám nejlíp ví, kudy má jít.
z pořadu o Alžírsku