Dagor A1 (Polaris)

Ultra-Light Combat Vehicle
U.S. agilní opora výsadkářů

Polaris Defense v roce 2018 přišla se svým ultralehkým vozidlem parašutistů. Vozidlo při své hmotnosti necelé 4 tuny uveze 1814 kg užitečné zátěže. Tažná kapacita je 2,950 kg.

Dagor je navržen jako agilní opěra parašutistů, aby měli něco, co se rychle pohybuje po shozu na padácích a co na sobě má lafetován aspoň těžký kulomet. Jak správně tušíte, u Dagoru bude všechno podřízeno co nejnižší hmotnosti.

Všude je spousta úchytů a látkových madel jako v autobusu, aby se posádka nahečmaných devíti mužů bezpečně udržela na jinak dost neohraničené korbě. Vozidlo lze přetáhnout látkovou střechou, která je tím jediným, co uchrání posádku před deštěm. V přední polovině střechy je prstenec zbraňové věže, na nějž je lafetován kulomet. Každý kousek místa je využit, například v dutinách korby nad zadními koly jsou vodotěsná úložiště pro 41 cm3 drobností.

Vozidlo má zcela otevřený design bez dveří a oken, díky čemuž i přes svoji poměrnou malost uveze 9 vojáků s vybavením. Snadnosti v údržbě i při úpravách v terénu je učiněno za dost tím, že řadu dodatečných modulů ale i klíčových součástí lze připevnit nebo odebrat bez použití nářadí.

Neúprosnost váhového limitu je smutně znát na polovičním předním okně z polykarbonátu, které prý stačí na odrážení náporu vzduchu na obličeje posádky. Posádce těch chudáků je namlouváno, že poloviční okna jsou lepší, protože ve výšce očí je nelze postříkat bahnem ani poškrábat. Prostor pro nejnutnější náklad vzadu je zase fixován pomocí nákladové uchycovací sítě z polyesteru s ocelovými háky.

Pružnost podvozku, o jehož technologii se výrobce dále nezmiňuje, je prý inspirována  pouštními závodními auty. To se týká hlavně elektrického posilovače řízení a pohonu řešeného jako powerpack. Je však problémem dozvědět se také maximální rychlost vozidla. Pohonem je přeplňovaný vznětový motor neznámého objemu i výkonu. Technická konstrukce podvozku je bezpochyby něčím význačná, jak patrno z fotek.

Vozidla Dagor jsou při nízké rychlosti shazovatelná padákem z transportních letounů. Dále jsou přepravitelná uvnitř i v podvěsu vrtulníků Chinook (2 ks) a King Stallion a dokonce i pod Blackhawkem.

Dosavadními operátory jsou U.S. Special Operations Command (SOCOM) a v jiných národech Special Operations Forces (SOF) - zvláštní jednotky některých U.S. spojenců.

Vozidlo je to bezpochyby úžasné, ale řítit se v něm po výsadku chladnou nocí někde v hloubi území nepřítele je zážitkem, který bych si i rád nechal ujít. Jak by řekl Vlasta Burian ve scénce s bezplatnou poradnou: Vozidlo váží jen 2 až 3,8 tuny, však ono také za víc nestojí.

Specifikace

Hmotnost 2-3,8 tun; délka 452 cm; posádka 9;  dojezd 805 km;

Zdroje

Oficiální:

https://military.polaris.com/en-us/dagor-military-tan/specs/

https://www.army-technology.com/projects/polaris-dagor-ultra-light-combat-vehicle/

DC home |
Portál vojenských technologií |
Ostatní články |
Organizační

Všichni jsme tak trochu divní a člověk by se měl bát těch normálních.
Sylvester Stallone