DOOM 4 - Základna na Marsu v nejnovějším podání a zamořena démonickou přítomností
Podobné výjevy nás provází nadpoloviční částí herní doby DOOM 4. Ztvárněním jde stejně jako v DOOM 3 o prostředí nejlépe vyjádřitelné jako vnitřek vesmírné lodi. Jde o úplně stejné industriální prostředí jako v DOOM 3, tentokráte však ne po tmě a krom nejnovějšího grafického zpracování je to celé trochu živější a barevnější.
Podobné výjevy nás provází nadpoloviční částí herní doby DOOM 4. Ztvárněním jde stejně jako v DOOM 3 o prostředí nejlépe vyjádřitelné jako vnitřek vesmírné lodi. Jde o úplně stejné industriální prostředí jako v DOOM 3, tentokráte však ne po tmě a krom nejnovějšího grafického zpracování je to celé trochu živější a barevnější.
Jako vždy ve hrách Doom a Quake prvních pár pohledů dává zdání, že se budeme pohybovat po venkovních scenériích Rudé planety. Jako vždy je to však jen počáteční uvedení do atmosféry a kromě exteriérů pekla, se celá hra odehrává uvnitř.
A na tento způsob to jde po většinu hry. Jako ve všech Doom a Quake zde máme prvotní směšnou energetickou pistolku, která je tradičně neúčinná, v DOOM IV ovšem nově aspoň se pomalu dobíjí, takže ji lze použít vždy při nedostatku nábojů do silnějších zbraní. A DOOM IV je hrou o věčném potýkání se zásobou střeliva.
Brokovnice a útočná puška už jsou lepší. Všechny zbraně lze nově v DOOMu 4 postupem hrou volitelně upgradovat. Bohužel opět všechny vypadají fantaskně a bezbraně. Nejlepší byly nakonec v Quake 1.
Motorová pila je v DOOMech tradicí. Tady ji bohužel použijete málo, protože je benzínová a pořád nemáte palivo. Naštěstí ale poprvé v životě vidíme skutečné rozřezání těl nepřátel a dokonce v asi třech možných úhlech.
Interaktivních animací je ve hře hodně. Hráčovi to přidává na realismu. Vidíte například z vlastního pohledu jak svýma rukama vezmete a prohlédnete novou zbraň. Vidíte, jak vytrháváte baterie z nějakého zařízení, či rukama rozevíráte zaseklé dveře.
Ztvárnění kovových povrchů je prostě dechberoucí. K tomu ještě často potažené kondenzovanou párou nebo mokré, a nádherně se lesknoucí v záři roztaveného kovu a jisker. Je to jeden z příkladů, kdy virtuální světy jsou prostě úžasnější než na živo.
Nejvíce animací je však při pěstním dodělávání nepřátel a hlavně když z nich poté odletují bonusy armoru, zdraví a nábojů. Působí to až příliš arkádově. Ano, v Quake 3 to bylo na místě, ten byl ale sportovním simulátorem dovedností. U DOOMa 4 to ještě zvyšuje už tak dost arkádový pocit.
Rotační kulábr ani raketomet nesmí chybět v žádné hře s původem v id Softwaru.
Dějových mluvících animací je zde také dost a DOOM 4 má kupodivu docela silný příběh. Silný přímo ne, ale ze všech Doomů a Quakeů nejsilnější. A ani si nemyslím, že by to přidávalo na hratelnosti, spíše to ruší adrenalinovou řežbu.
Také jako všechny hry Quake a Doom je i Doom 4 silně zatížený na brokovnice, je s nimi holt největší zábava. Nově ve čtrvtém dílu se systémem upgradů mají brokovnice opět lepší šťávu.
Ty povrchy a jejich průstřely jsou prostě nádherné.
Ano, proti častému bloudění ve vybílených levelech je zde sice pomůcka, interaktivní mapa. Ale v té aby se prase vyznalo. Je to snad horší, než v Thiefovi 1.
Plazmová puška je sice efektní, ale má odvěký a stálý problém - projektily létají strašně pomalu.
V DOOMu IV se při kontaktním boji s nestvůrami častěji než jinde setkáte s výjevy, které se nedají vyjádřit jinak, než krvavou sračkou!
Vytahujete energetické tělísko napájející přístroj.
Pokročilé nestvůry jako Mancubus, Kakodémon či Lost Soul dokonale ztvárňují návrhy nestvůr z DOOMa 2.
I kostlivý Revenant a býčí mutant jsou úchylně odporní.
Místo ostřelovačky či railgunu zde máme Gauss Cannon. Raketomet ovšem vůbec nemá taktický prvek jako v Quake 3.
Futuristicky laděná temná atmosféra je splněna bravurně a zejména v pekle ji navíc dokresluje řada okultních symbolů.
BFG jako nejsilnější zbraně si užijete jen na pár výstřelů těsně před koncem.
Znalci série Quake jistě ocení Quad damage.
Ano i pár ledových scenérií si užijeme.
Zdroj
DOOM. id Software. Bethesda Softworks. Windows. 2016. PC game.