DOOM 4 - Základna na Marsu v nejnovějším podání a zamořena démonickou přítomností

Podobné výjevy nás provází nadpoloviční částí herní doby DOOM 4. Ztvárněním jde stejně jako v DOOM 3 o prostředí nejlépe vyjádřitelné jako vnitřek vesmírné lodi. Jde o úplně stejné industriální prostředí jako v DOOM 3, tentokráte však ne po tmě a krom nejnovějšího grafického zpracování je to celé trochu živější a barevnější.

Podobné výjevy nás provází nadpoloviční částí herní doby DOOM 4. Ztvárněním jde stejně jako v DOOM 3 o prostředí nejlépe vyjádřitelné jako vnitřek vesmírné lodi. Jde o úplně stejné industriální prostředí jako v DOOM 3, tentokráte však ne po tmě a krom nejnovějšího grafického zpracování je to celé trochu živější a barevnější.

Jako vždy ve hrách Doom a Quake prvních pár pohledů dává zdání, že se budeme pohybovat po venkovních scenériích Rudé planety. Jako vždy je to však jen počáteční uvedení do atmosféry a kromě exteriérů pekla, se celá hra odehrává uvnitř.

A na tento způsob to jde po většinu hry. Jako ve všech Doom a Quake zde máme prvotní směšnou energetickou pistolku, která je tradičně neúčinná, v DOOM IV ovšem nově aspoň se pomalu dobíjí, takže ji lze použít vždy při nedostatku nábojů do silnějších zbraní. A DOOM IV je hrou o věčném potýkání se zásobou střeliva.

Brokovnice a útočná puška už jsou lepší. Všechny zbraně lze nově v DOOMu 4 postupem hrou volitelně upgradovat. Bohužel opět všechny vypadají fantaskně a bezbraně. Nejlepší byly nakonec v Quake 1.

Motorová pila je v DOOMech tradicí. Tady ji bohužel použijete málo, protože je benzínová a pořád nemáte palivo. Naštěstí ale poprvé v životě vidíme skutečné rozřezání těl nepřátel a dokonce v asi třech možných úhlech.

Interaktivních animací je ve hře hodně. Hráčovi to přidává na realismu. Vidíte například z vlastního pohledu jak svýma rukama vezmete a prohlédnete novou zbraň. Vidíte, jak vytrháváte baterie z nějakého zařízení, či rukama rozevíráte zaseklé dveře.

Ztvárnění kovových povrchů je prostě dechberoucí. K tomu ještě často potažené kondenzovanou párou nebo mokré, a nádherně se lesknoucí v záři roztaveného kovu a jisker. Je to jeden z příkladů, kdy virtuální světy jsou prostě úžasnější než na živo.

Nejvíce animací je však při pěstním dodělávání nepřátel a hlavně když z nich poté odletují bonusy armoru, zdraví a nábojů. Působí to až příliš arkádově. Ano, v Quake 3 to bylo na místě, ten byl ale sportovním simulátorem dovedností. U DOOMa 4 to ještě zvyšuje už tak dost arkádový pocit.

Rotační kulábr ani raketomet nesmí chybět v žádné hře s původem v id Softwaru.

Dějových mluvících animací je zde také dost a DOOM 4 má kupodivu docela silný příběh. Silný přímo ne, ale ze všech Doomů a Quakeů nejsilnější. A ani si nemyslím, že by to přidávalo na hratelnosti, spíše to ruší adrenalinovou řežbu.

Také jako všechny hry Quake a Doom je i Doom 4 silně zatížený na brokovnice, je s nimi holt největší zábava. Nově ve čtrvtém dílu se systémem upgradů mají brokovnice opět lepší šťávu.

Ty povrchy a jejich průstřely jsou prostě nádherné.

Ano, proti častému bloudění ve vybílených levelech je zde sice pomůcka, interaktivní mapa. Ale v té aby se prase vyznalo. Je to snad horší, než v Thiefovi 1.

Plazmová puška je sice efektní, ale má odvěký a stálý problém - projektily létají strašně pomalu.

V DOOMu IV se při kontaktním boji s nestvůrami častěji než jinde setkáte s výjevy, které se nedají vyjádřit jinak, než krvavou sračkou!

Vytahujete energetické tělísko napájející přístroj.

Pokročilé nestvůry jako Mancubus, Kakodémon či Lost Soul dokonale ztvárňují návrhy nestvůr z DOOMa 2.

I kostlivý Revenant a býčí mutant jsou úchylně odporní.

Místo ostřelovačky či railgunu zde máme Gauss Cannon. Raketomet ovšem vůbec nemá taktický prvek jako v Quake 3.

Futuristicky laděná temná atmosféra je splněna bravurně a zejména v pekle ji navíc dokresluje řada okultních symbolů.

BFG jako nejsilnější zbraně si užijete jen na pár výstřelů těsně před koncem.

Znalci série Quake jistě ocení Quad damage.

Ano i pár ledových scenérií si užijeme.

Zdroj

DOOM. id Software. Bethesda Softworks. Windows. 2016. PC game.

Portál vojenských technologií,
nejnovější přírůstky:

Bojové vozidlo pěchoty (IFV / ICV / AFV / APC)

Atom IFV
Přetlakový systém CBRN ochrany
ROSY L Rapid Obscuring System
APS- Rheinmetall ADS
Tigon 8x8, 6x6

Samohybné dělostřelectvo (SPG / MLRS)

PULS
ammo - Krasnopol 2K25
DF-12 / M20
Aleksandar
HQ-9

Bojové vrtulníky

Bell 360 Invictus
Arapaho ARH-70 (Bell)
Tiger HAD
Semi-active radar homing (SARH)
LANTIRN

Systémy protivzdušné obrany (AA)

Fire-and-forget (active guidance)
Type 87
Tien-Kung III
Tien Chien (TC-2N)
Starstreak II

Tanky a protitankové technologie (MBT / LT / AT)

SACLOS
Zulfiqar 3
Armor- AMAP
M60A3 Leonardo
Ejektor zplodin výstřelu

Průzkumná vozidla a lehké transportéry personálu

Aravis (Nexter)
Jaguar EBRC
Akrep II
Griffon VBMR
TITUS (Nexter)

Pojmy a technologie války

Casus belli
Counter-sniper tactics
Parts commonality / Společnost součástí
Command and control C2, C4, C5
Světlá výška
DC | ▾ Portál vojenských technologií |
▾ Články |
▾ Organizační

Hašteření se účastní dokonce i slůně matriarchy.
z dokumentu o zvířatech