Combatmate APC Bruiser 212
MRAP-class vehicle
Jihoafricko-polské víceúčelové vozidlo MRAP
Jihoafrická firma Bruisertech Spolu s polskou WB Group připravili střední obrněný transportér personálu Combatmate APC Bruiser 212. Návrh byl hotov 2021 a vozidlo je určeno pro export pro světový trh.
O výzbroji si rozhodne nakupující armáda sama, nicméně vozidlo bylo vyvíjeno pro dnešní systém Warmate, což jsou malé drony s bojovou náloží na moderním konceptu vyčkávací munice.
Nejdůležitějším vybavením je jeho digitální komunikační sada Fonet a systém řízení palby Topaz. Za zbraňovou věž byla vybrána elektronicky řízená stanice ZSU-03 polské firmy Arex. Ta je určena pro provoz 12,7 mm kulometu M2HB a je vybavena soustavou zadýmovacích granátometů a noční i denní optikou. Zároveň nese zmíněný odpalovač vyčkávací munice Warmate-TL.
Vůz může být rozpohybován dvěma druhy motorů od Cummins nebo Steyr, obojí spárovány s automatickou převodovkou Allison. Jede na letecké palivo amerického standardu JP-8. Silnější motor o výkonu 268 kW podává vozu velmi slušnou silniční rychlost 140 km/h a dvě až tři nádrže se starají o mohutný dojezd vozidla 1750 km. K tomu dovysvětlení: V Africe jsou totiž místa, kam se autem nedostanete a musíte po nohách velblouda. Na dálce tisíců km tam totiž není čerpací stanice ani servisní místo a třeba ani silnice, což se vám jinde na světě nestane kromě Papuy - Nové Guiney, která zase není tak rozlehlá a zpravidla tam nikdo nic provádět nepotřebuje. Velbloud jede pouze na vodu a seno a i bez silnice vždy najde cestu do nejbližší civilizace trasou napajedel v 300 km rozestupech. Vozidlo má rovněž raději baterii a 12 kW A/C elektrický subsystém pro pohon zbraňových částí. Jako vojenské vozidlo samozřejmě musí mít dojezdová jádra pneumatik s centrální kontrolou tlaku v nich.
Balistická ochrana vozidla může být stupňována a je určena především proti improvizovaným výbušninám o síle ekvivalentu 50 kg TNT vybuchujících zboku 5 m od vozidla. Tím se Combatmate řadí k vozidlům druhu MRAP. Pancéřován je také motor v samostatné slupce.
Vozidlo uveze dvojčlennou posádku a tři tuny nákladu. Bruisertech se postaral o velmi důkladné testování všech pojezdových částí vozidla v kopcovitém a prašném terénu Afriky. Obecně je ovšem vozidlo Bruiser 212 schopno převážet celkem 12 vojáků (dva řidiče a 10členný výsadek). Je vyráběno v obou variantách umístění volantu.
Počítačovým nadšencům uvádím informaci, že vozidlo využívá hardware KOMUT-10TA s operačním systémem FONET - to jest jednou z tisíců distribucí Linuxu. Komunikační systém vozidla a elektronický mířící systém zbraní jsou vůbec velmi sofistikované a jedna z recenzí se na dvou stránkách věnuje pouze jim.
Vozidlo firmy Bruiser se v návrhu drží tradice starých dobrých protiminových, těžkotonážní pancéřovaných vozidel Afriky, konkrétně nejslavnějšího afrického zbrojaře Denel, sdílí tedy podobnost se slavnými kusy, jako s vozidly Casspir, Mamba a RG-31. Pojezdová část je vlastně odvozeninou Mamby avšak ve větším a těžším. Pojezdové vnitřnosti jsou dostupné z civilních vozidel, což je pro prostředí Afriky údaj zásadní. Combatmate může být přenášen vzduchem a po železnici v 6m ISO kontejnerech.
Polská WB Group již pracuje na integraci vícero digitálních evropských velících systémů druhu C2. Zkrátka špičková jihoafricko-polská práce!
Specifikace
Hmotnost 10 až 13 tun; délka 5,94 m; posádka 2 plus 10; rychlost 140 km/h; dojezd 1750 km;
Zdroje
https://www.defenceweb.co.za/featured/bruisertech-partners-with-polands-wb-group-to-offer-combatmate-apc/
https://www.defence24.com/mspo-2021-combatmate-mrap-class-vehicle-featuring-polish-systems
https://www.bruisertech.com/
https://www.bruisertech.com/bruiser-112