Cockerill i-X

Modular-multi-weapons armored vehicle
Malé bitevní vozítko rychlých přepadů z Belgie

Belgická společnost CMI (Cockerill...) vyrábějící zbraňové věže pro všechna západní bojová vozidla, tedy jakási zbraňověžová velmoc na světě, se roku 2022 vytasila hned s celým vozidlem Cockerill i-X stylizovaným jako (interceptor X).

Malých kradmých bojových vozidel je dnes spousta, jen Francouzi mají tři typy a Turci dva. Toto belgické vozidlo se chce prosadit hlavně svým jízdním výkonem a překvapivou palebnou silou, očekávanou od daleko většího vozidla než u teréňáku s náhonem 4x4. A to vše při kradmém stealth přístupu. 

Kradmému přístupu sekunduje vynikající počítačový systém, kterého výrobce nazývá přímo umělou inteligencí (AI). Posádka pomocí helem s virtuální realitou má nepřekonatelný přehled o kamerovým systémem zprostředkovaném situačním povědomí okolo vozidla ve vší té rychlosti pohybu terénem. Počítačové vidění je v jednom systému zkombinováno se všemi varovnými čidly ozáření laserem, s tepelným zobrazovačem a s noktovizorem a dalšími důmyslnými, cíl automaticky sledujícími zařízeními, skoro jako bychom čekali u tanku. Senzory vozidla dosahují detekčních vzdáleností kolem 14 km. S takovýmto konceptem "silničního tanku" již dlouho vévodí Francouzi, jejichž pozemní síla vlastně na takových vozidlech stojí.

Vozidlo opravdu není nazýváno interceptorem (stíhačem) jenom tak z propagace. Cockerill popisuje, jak hlavní rolí vozidla tohoto je zaměstnávat a porážet příchozí nepřátelská vozidla tak, aby byla zničena dříve, než dosáhnou svých úkolů. Má to znamenat opravdový průlom v paradigmatu čtyřkolových vozidel.

Cockerill i-X je navržen na střeše lafetovat 25 nebo 30 mm kanóny nebo drobný raketomet s až sedmi tubami raket. Stroj tak může sloužit coby malinká protitanková a protiletecká baterie nebo odpalovač dronů. Revoluční má u vozidla být kompletně zatažitelná zbraň, což u těch všech raketometů ještě budeme chtít vidět, ale zatažitelné zbraně mají znamenat další stupeň skrytosti a rychlosti jízdy ve stylu písečné rally. Při tom všem má být i-X přepravovatelné vzduchem v podvěsu vrtulníků nebo shazovatelné na padácích z velkých transportních letadel.

Cockerill i-X má upravenu tepelnou i zvukovou stopu vozu. Sám využívá zvukové detekce a lokalizace vzdálených výstřelů ostřelovačů (acoustic gunshot detection / localization system).

Pohonem je hybrid elektrického a tepelného motoru s elektrickým rozvodem síly, tedy lehký, tichý a výkonný. Vozidlo je navíc pancéřováno, takže jeho balistická ochrana ze stran činí v NATO normě STANAG 4569 úroveň 2 proti ručním zbraním a protiminová spodní ochrana je na STANAG 4569 Level 3.

Asi se divíte, jak to všechno bude těžké a velké, když na rovném pouštním písku má vozidlo udržovat rychlost 160 km/h. Tímto výkonem na zcela elektrický pohon na baterie má moci ujet 30 km. Vysoká je také hodnota zrychlení z nuly na sto pod šest sekund. Hmotnosti vozidla pouhé 3,5 tuny mu nevěřím, to bude vtip, však hmotnost také výrobce oficiálně neuvádí. Na cizích zdrojích se odhaduje výkon pohonu až k 800 koňů, aha, tak to spíš!

Bože to bude drahé. Jelikož vozidlo bylo představeno v Rijádu a v písečné kamufláži, jako na velkého zákazníka s ním Belgičané cílí zřejmě na Saudskou Arábii a USA.

Specifikace

silniční rychlost 200 km/h; dojezd 600 km;

Zdroje

https://www.army-technology.com/projects/cockerill-i-x-integrated-combat-vehicle-belgium/

https://johncockerill.com/en/defense-2/weapons-systems/cockerill-i-x/

https://johncockerillda.com/products-services/cockerill-i-x-2/

https://www.nationaldefensemagazine.org/articles/2022/6/16/next-gen-light-armored-vehicle-makes-european-debut

DC home |
Portál vojenských technologií |
Ostatní články |
Organizační

Uplatňování vynálezů je zápas s hloupostí, závistí, skrývanou zlobou a bojem se setrvačností.
Rudolf Diesel