Cobra VRC
Vehiculo de Reconocimiento de Combate Reconnaissance Combat Vehicle
Průzkumná bojová bugina z Kolumbie
Představena 2015, VRC Cobra je 4x4 průzkumná vojenská bugina vyvinutá kolumbijským výrobcem ve spolupráci s kolumbijskou armádou. Cílem bylo vyvinout superlehké vozidlo, které je speciálně věnováno průzkumu, ale zároveň bude umět střílet a může být využito ve všech terénních podmínkách (tedy snad kromě arktického klimatu).
Vše u VRC Cobra se odvozuje od její kostry, trubkové ocelové konstrukce terénních závoďáků. Vozidlo má několik pozic, na které lze lafetovat zbraně, vždy v omužených věžových prstencích. Na neomužené zbraňová stanice je Cobra příliš jednoduchá a lehká (no ačkoli). Paletu zbraní mohou tvořit kulomety do ráže 12,7 mm, 40 mm granátomet plus nejlehčí odpalovač protitankových střel Spike. Existuje čistě raketometná varianta, jež nese raketnici s dvanácti 70 mm neřízenými raketami obsluhovány jedním vojákem a k tomu dvě ATGM Spike, tedy ne každá zbraň je lafetována v otočné pozici, zdá se, že řízené rakety jsou napevno.
Bugina je schopna vézt maximálně 6 členů posádky, tzn malá není. Speciální důraz byl kladen na klidnost jízdy po nezpevněných površích tak, aby vozidlo mohlo převážet jedno lůžko s raněným vojákem a nikdo by nebyl podroben terénnímu rodeu v dunách. Náklad Cobry činí 650 kg, z čehož lze usuzovat na hmotnost vozu samotného 1 až 2 tuny. Někde na španělsky psaných zdrojích jsem našel zmínku o tom, že Kolumbijci nedělali pojezd na vlastní pěst, ale že využili terénního podvozku Chevrolet 4x4.
Pohonem by snad měl být 2,5 l benzíňák o suchém výkonu 130 koňů při 3500 rpm, párován s manuální pětistupňovou převodovkou. Maximální rychlost po silnici je velmi slušných 150 km/h. S kapacitou posádky se počítá mezi třema až šesti členy.
Je pozoruhodné, že jako výrobce stroje není označena firma, ale Maintenance battalion of the Colombian Armed Forces, tedy údržbářský prapor kolumbijských ozbrojených sil. Sama kolumbijská armáda vozidlo vyvinula proto, že má velký zájem něco takového provozovat. Vyvinuté vozidlo tedy nečeká na zájemce o import, ale rovnou se testuje a nastoupí do provozu.
Bylo utvořeno šest dílčích subvariant VRC Cobra, které jsou přizpůsobené své konkrétní roli, vše v pouštních operacích na dlouhou vzdálenost, tedy ostraha hranic, pozorování dělostřelecké palby (a asi její usměrňování), překvapivé raketové útoky na tanky ze skrytu, pátrací a záchranné mise mimo komunikace. To vše v prostředí v podstatě pouštních terénních závodů s vysokou mírou samostatnosti. Nejsem si jist, jestli zrovna Kolumbie má tolik pouštních oblastí, ale to už není moje starost.
Zdroje
https://www.armyrecognition.com/expodefensa_2015_news_online_show_daily_coverage/the_vrc_cobra_4x4_light_reconnaissance_vehicle_fully_designed_and_developed_by_colombian_army_10312151.html
https://www.armyrecognition.com/expodefensa_2017_news_online_show_daily/colombian-made_cobra_4x4_light_tactical_vehicle_at_expodefensa_2017.html