Carapace

Truck Tractor / Tanker
Švédsko-francouzský  pojízdný tanker

CaRaPACE je zkratkou z Francouzštiny znamenající Camion Revitalleur Petrolier de l'Avant a Capacite Etenoue. Je tedy situován  do role  polního tankeru do předních linií navrženým  švédskou společností Scania pro francouzské ozbrojené složky. Je určen jako expediční vozidlo, pro operace v zámoří. Dovoluje dotankovat letadla a vozidla z návěsu s obří nádrží o objemu 22000 litrů a jde tak o největší tankovací vojenské vozidlo Francie (z kolika ?). 

Scania  jej pro Francouze založila na svém těžkém trucku Scania R440.  Vyvíjela ho od roku 2010 a do služeb ve francouzské armádě nastoupil 2013 a nahradil tím všechny předchozí tankery Renault CBH 38. 

Vyvíjen byl právě s vědomím  zranitelnosti tankerů Renault z rukou povstalců povstalců, jak ukázalo dřívější nasazení v Afghánistánu a Iráku.

V tahači je kabina pro dva řidiče a za ní malá kabina lůžková. Obě jsou pancéřovány proti útočným puškám typu Kalašnikov (7.62x39 mm) s průbojným střelivem, což dle NATO normy STANAG 4569  znamená balistickou ochranu na levelu 2. Na obdobné úrovni je pancéřována kabina i podvozek a měly by tak vydržet výbuch ekvivalentu 6 kg TNT  kdekoli pod  vozidlem.  Proti výbušným nástražným zařízením lze vozidlo  doplnit elektronickou rušičkou jejich spouštěcího zařízení. Pro vlastní sebeobranu může mít Carapace  na střeše  instalovánu elektronicky ovládanou zbraňovou stanici Kongsberg s 12,7 mm  kulometem.

Carapace je poháněn 13 litrovým přeplňovaným vznětovým motorem Scania o výkonu 440 hp. Celý stroj má konfiguraci podvozku 8x6. Údajně má mít dobrou pohyblivost pouštním terénem a může být upraveno na velmi solidní schopnost brodu vodou o hloubce až jeden metr. Jako každé  vojenské vozidlo má dojezdové vložky v pneumatikách a centrální kontrolu tlaku.

Specifikace

Hmotnost 17 až 39 t;  posádka 2;  rychlost 90 km/h; dojezd 900 km;

DC home |
Portál vojenských technologií |
Ostatní články |
Organizační

Reakce přichází až když problém klepe na dveře.
Jiří Šedivý