Boomerang

Gunfire locator
Americký směrový detektor nepřátelské palby

Zařízení Boomerang lze označit jako soft-kill protiopatření, které nachází využití hlavně u lehkých transportérů personálu.

Vyvinula ho U.S. DARPA spolu s BBN Technologies pro ochranu vozidel Humvee, Stryker a Cougar proti ostřelovačům. 2003 položila vláda Donalda Rumsfelda nejzásadnější požadavky na vývoj nové oblasti protiopatření detekující směr a nadmořskou výšku místa, odkud přišel výstřel na vlastní vozidlo vybavené tímto zařízením. Vzniklo nové odvětví vojenských protiopatření pojednávající s pojmy jako sound ranging, gunfire locator a hostile fire detection. Využívají různých principů fungování, avšak Boomerang se soustřeďuje na analýzu zvuku výstřelu.

Úvodní požadavky na funkci, snad šité na míru bojovým situacím na středním východě, byly:

Lokalizovat polohu střelce po prvním výstřelu do jediné sekundy s přesností na 15 úhlových stupňů.
Práce s nezměněnou přesností v městské zástavbě do okruhu 150 m.
Bezchybná práce zařízení montovaného na vozidle jedoucím rychlostí 100 km/h.
Schopnost vydržet terénní podmínky jako písek, štěrk, průjezd vegetací.
Schopnost oznámit detekci na displeji i zvukově (hlasově).
Zařízení musí být vyměnitelné v bojových podmínkách.

Vývoj měl největší úskalí v tom, jak se vypořádat s falešnými pozitivy detekce a odlišit zvuky auta a jízdy od nepřátelské palby. Po pěti letech vývoje (2008) bylo řešení v plném znění požadavků hotovo. Boomerang byl otestován v Iráku a Afghánistánu, dnes již existuje verze III. Boomerang dokonce dostal ocenění za technologickou inovaci roku.

Systém je zpravidla montován na vysokém stožáru na zádi vozidla, kde je prostorové pole sedmi mikrofonů a výpočetní aparát. Každý zvuk je procházen vícekrát, analyzuje se jako zvuk při opuštění hlavně a sonický třesk. Každý z mikrofonů jej slyší nepatrně odlišně, čehož je využito při spočítání odhadu směru, vzdálenosti a nadmořské výšky střelce (vzdálenost, azimut a elevace). Z toho vychází, že Boomerang nepracuje proti vzdáleným výstřelům s tlumičem zvuku a výstřelům podzvukovou rychlostí.

Vlastní vojáci do jedné sekundy obdrží informaci na kruhových LED displejích, kde je směr přirovnán k ručičce na hodinách podobně, jak to dělají piloti v letadle. Systém pracuje za všeho počasí, při jízdě, a chybná varování podle BBN čítají pouhou jednu tisícinu všech správných.

Zdroje

https://www.raytheon.com/capabilities/products/boomerang

https://en.wikipedia.org/wiki/Boomerang_(countermeasure)

DC home |
Portál vojenských technologií |
Ostatní články |
Organizační

Reakce přichází až když problém klepe na dveře.
Jiří Šedivý