Atlet BREM-84 ARRV (Charkiv-Morozov DB)

Armored recovery and repair vehicle
Ukrajinský všehoschopný supervůz

Atlet, vyvinutý pro vyproštění a opravu vozidel a úpravu povrchů v polních podmínkách po “teplé válce” ukrajinskou Charkiv-Morozov Design Bureau v 1997 do armády vstoupil až 2008 a nově byl roku 2018 znovu zaveden do sériové výroby ukrajinským prezidentem Petrem Porošenkem.

Vozidlo BREM-84 je založené na tankovém podvozku Oplot. Hlavní zbraňová věž je však odstraněna a nahrazena jeřábem na rotační plošině. Je zde i další nákladová plošina sloužící např. pro přepravu nových motorů a náhradních součástí vozidel, která bude BREM-84 v poli opravovat.

Ve standardní výbavě Atletu je i 300 A svářecí zařízení, robotický střihač kabelů a naviják, která mu celkem umožňují provádět průzkum za dne i noci, odtahovat poškozená vozidla, startovat je v poli dvojím způsobem, zvedat těžká vozidla, asistovat tím při jejich opravě, vytahovat potopená vozidla z vody hlubokým brodem a samozřejmě přesouvat zeminu, stavět zákopy a bariéry.

BREM-84 je obsluhován posádkou tří - velitelem, řidičem a operátorem strojů. Všem poskytuje základní detekční zařízení CBRN hrozeb a ochranu CBRN filtroventilačním zařízením. Pod ochranou je tak veškerá posádka i komunikační a navigační zařízení, ne už případný náklad. Velitel má k dispozici noční vidění a panely pro orientaci na bojišti v noci, pro navigaci a k obsluze zbraní, resp. těžkého kulometu ráže 12,7 mm s protileteckým náměrem. Prostorný prostor operátora přístrojů může dovnitř přivzít pod ochranu ještě další pomocný personál nebo třeba posádku tanku vyprošťovaného. 

Kromě kulometu má BREM-84 pro vlastní ochranu ještě soustavu osmi zadýmovacích granátometů pro tvorbu aerosolové kouřové clony na vzdálenost 50 m od vozidla a uvnitř je samozřejmě k dispozici 10 ručních granátů a tři Kalašnikovy pro posádku. Na palubě jsou také detektory žáru a automatické hašení, klimatizace a vzduchový fukar pro čištění jemných mechanických zařízení. Pancíř má v základní podobě dokázat ochránit před ručními zbraněmi těžkých ráží, a navrch bývá běžně vybavován také explozivním reaktivním pancířem.

Pro šetření životnosti motoru je zde vedlejší generátor energie, který pohání těžké stroje jako buldozer, jeřáb a naviják. Atlet dovede táhnout vozidla 25tunová a s pomocí soustavy tří kladek vozidla až 75 tun těžká. Jeřáb sám uzvedne 25 tun ve vzdálenosti 5 m od vozidla. Buldozer dokáže přemístit 120 m3 půdy za hodinu. Všechna těžká zařízení mohou být ovládána ze dvou míst na vozidle. Přesný popis možností vozidla na webu výrobce je opravdu velmi podrobný. Ukrajinci mají vždy prvotřídní produktové katalogy.

Pohonem vozidla je kapalinou chlazený diesel o výkonu 1000 nebo 1200 koňů. Specifický výkon je skvělých 26,1 hp/t. Při vší té užitečnosti je navíc Atlet schopen hnát to po silnici úctyhodnými 70 km/h a v terénu rychlostí 45 km/h. Bez přípravy je Atlet schopen překonávat vodní překážky 1,8 m hluboké, s předchozí přípravou jede po dně toků až 5 m hlubokých.

Prostě prvotřídní ukrajinská práce.

Specifikace

Hmotnost 46 tun; délka 7 m; specifický výkon 26,1 hp/t; rychlost 70 km/h; dojezd 450 km;

Zdroje

https://morozov.com.ua/en/bronetankovaya-tehnika-i-vooruzhenie/boevye-bronirovannye-mashiny/razrabotki/atlet/

https://www.army-technology.com/projects/atlet-brem-84-armoured-repair-recovery-vehicle/

DC home |
Portál vojenských technologií |
Ostatní články |
Organizační

Očekávaný zisk z výlučného postavení vlastníka patentu je stimulem pro snahu vynálezců přesto, že se v drtivé většině případů nedostavuje ekonomický efekt.
Abraham Lincoln