Al Shibl

Light armored vehicle
Podivně lehké bojové vozidlo Saúdských Arabů

Vozidlo je postavené na komerčním terénním podvozku a váží pouhých 4,6 tuny. Říkáte si, jakou při této lehkosti asi může mít balistickou ochranu? Ano, neslavnou. Podle naší NATO normy  STANAG 4569 má pouze level 1, tedy defakto ochrání jenom vůči střelbě z pistolí zblízka.

Jeho motor o výkonu 228 koňů dokáže 5,5 tun těžké vozidlo (spolu s tunou nákladu) rozpohybovat na 120 km/h. Arabové zde připomínají vysoký specifický výkon zhruba 50 hp na tunu hmotnosti, ovšem ty koně by ihned klesaly, jakmile by jen byla přidána další balistická ochrana.

Firma MIC (Military Industries Corporation) je původně zbrojovka a vyrábí víc útočné pušky a střelivo, než vozidla. Když vozidla, tak přestavují české Tatry a německé vozy, ale nemám z nich dojem, že by chtěli opravdu tvořit vozidla pro ostré používání, spíš jenom pro přehlídky. Zatímco v Jemenském konfliktu 2015 všechny strany poznaly nutnost a výhody MRAP vozidel, s vozidlem Al Shibl jako by to výrobce nevnímal. Al-Shibl 2 vznikl jako revize prvního typu právě reakcí na válku v Jemenu, ale přitom má ochranu pořád na levelu 1 a nikde není zmínka o upgradu pancíře. S nosností zátěže jedna tuna je jasné, že vozidlo by tlustší pancíř ani neuvezlo (spolu s nákladem a posádkou na palubě). Přitom ochranu na úrovni 1 (tak nízkou) nemělo žádné vozidlo, o kterém jsem posledních 5 let psal a nemá ji žádné vozidlo dneška.

Standardní posádka vozu je devět členů. Dva řidiči sedí v kabině a výsadek sedmi vojáků se hečmá v prostoru výsadku, stejně jako u každého obrněného auta dneška.

Ty kusy, které byly 2016 zakoupeny vládou Turkmenistánu, měly na střeše lafetovaný kulomet, i když výrobce by to raději nechal beze zbraně. Zdá se, že Arabům jde jenom o počet koňů na kilogram, k čemuž mají příchylnost všechny arabské značky, nejen od saúdských Arabů. Je to honění suchého výkonu na jednotku hmotnosti, přičemž důraz není ani na rychlosti ani na užitné zátěži a ani na balistické ochraně. Zdá se, že Arabi vlastně mají sklon k vytváření spíše závoďáků než užitkových vozů.

Přitom Arabi, rozhodně aspoň v Emirátech, umí vyrábět obrněná vozidla. Pěchotní vozidla navrhují dokonce nejlépe chráněná na světě. Ale u Al Shibl 1 a 2 se ze záhadných důvodů vydali skoro civilní cestou.

Zdroje

https://english.iswnews.com/21729/military-knowledge-al-shibl-2-armored-vehicle/

https://www.edrmagazine.eu/more-data-on-new-saudi-vehicles

PDF brožura o firmě: https://defense-arab.com/vb/attachments/222824/

DC home |
Portál vojenských technologií |
Ostatní články |
Organizační

Odvaha je matkou pokroku.
z dokumentu o haváriích jaderných elektráren