DCPC Gaming

Age of Wonders Planetfall: geniálně složité, složitě geniální

Královsky zahlcující pokračování někdejší královsky skvělé kolové strategie.

Máme tu tři základní koncepty kolových strategií: někdejší Age of Wonders, Disciples a Civilization. Tohle sice není klon Civilizace, což chválím, ale snaží se opět o osobitý přístup a pro hráče už jich je v poslední době moc. Takže je to překombinované, příliš komplexní a obtížně se to učí. Zbytečně moc veličin, moc surovin na uhlídání, moc budov, jež nikdy nestačíte vystavět, moc typů kolonií a stavů jejich anektování. Pak ještě ta nutnost stále zvyšujícího se počtu kolonizátorů potřebných na zabrání dalšího území. Do toho ještě dvě obšírné větve vědeckého pokroku: Vojenský a civilní.

K tomu ještě vývoj hrdinů a hodností jednotek. A také mraky artefaktů v inventáři, z nichž vybavujete hrdinu vždy těmi zrovna nejpoužitelnějšími. Ne přátelé, tohle je překombinované. Asi málokterý hráč bude mít trpělivost se tohle učit. Už jenom začátek nového scénária má asi pět screenů volby parametrů před vygenerováním mapy! Přitom ve hře jde o úplně prosté věci - rozšiřovat území a porazit nepřítele. Je to jenom kolová strategie a hra, přitom vědomostí má kolem sebe pomalu jako nový operační systém!

Ne, tohle ne. Po třech rozehraných a nedokončených scénářích jsem to odinstaloval. Myslím, že většina hráčů na světě to udělá také.

Velice slušný je fakt, že prostým najetím kurzoru nad nepřátelskou jednotku vidíte bez nejmenších předchozích příprav rovnou její odhadovanou sílu. Díky tomu se dají plánovat strategické kroky. Víte buď to, že na někoho stačíte, nebo že na něj musíte poslat více armád bojujících bok po boku.

Jak by řekl Jeremy Brett: AOW Planetfall jsou zvláštním způsobem občerstvující. Ano, grafické podání světa je úžasné. Sci-fi fantasy atmosféra úžasná jako v Civilization Beyond Earth, možná ještě lepší. Jen kdyby se do toho hráč hlouběji ponořil a rozvinul atmosféru po svém stylu hraní. Obávám se, že však hráč bude dříve převálcován mnohostí herních principů a přemírou obsahu. A tedy nakonec to není tak návykové jako Civilization 6 nebo Beyond Earth. Přitom se mi rozhodně chce věřit, že špatné to nemůže být.

Tak například: Chtělo by to automatiku vědeckého výzkumu. Je toho tam tolik a ve dvou sloupcích a ve čtyřech řadách, že při každém výběru co zrovna teď vyvíjet, máte na výběr z osmi možností. Každá má tři body, čeho se týká. Vsadím se, že nikdo z hráčů nebude všechny číst a přemýšlet, která se mu na dosavadní úrovni parametrů své říše zrovna nejvíce hodí. Prostě je časem nějak náhodně všechny odkliká, aniž by přesně rozuměl, co tam vlastně volí. A také možná že do té doby jeho říše dřív zanikne. Proto by pomohl automatický výzkum, který by prostě pasivně sám volil, jaké technologie by se v daných kolech zkoumaly, a po hráči by pozornost nevyžadoval, resp. nezdržoval ho s tím. Jenže možnost automatického researche zde prostě není a moc tu chybí. Toť jen jeden příklad ze hry AOW Planetfall. Ve skutečnosti by to zde chtělo zjednodušit všechno.

Podle třídenního zkoušení tuším, že kdybych pročetl herní wiki a pohroužil se do hry naplno, byla by to přímo božská hra. Protože pradávné Age of Wonders 2 božské byly.

Je to zřejmě ideální hra na pustý ostrov, kde po celý rok nemáte do čeho píchnout. A tam se nenalézám, takže AOWPf nechávám bez posudku. Třeba se k tomu jednou budu mít čas vrátit.

Zdroje

Age of Wonders: Planetfall. Triumph Studios. Paradox Interactive. Microsoft Windows. PC game. 2019.

DCPC Gaming
DC home |
Portál vojenských technologií |
Ostatní články |
Organizační

Je známkou vzdělané mysli, že se dokáže pobavit ideou aniž by ji přijala.
Aristoteles