Age of Wonders Planetfall na druhý pokus: Jak se nechat pohltit hrou a přesto zůstat nezahlcen množstvím jejích detailů?
Světové recenzní servery dají jen na první dojem a vlastně hru skutečně nehrají. Nechávají se strhnout pouze audiovizuálním zpracováním, které má AOWPf dokonalé. Je to stejný případ jako Witcher 3, který byl audiovizuálně strhující a převratný. Po hlubším pohroužení se do hry jste se však po pár hodinách naštvali, jaký to byl podvod na hráče a doslova neovladatelná srágora! AOWPf přece jen tak strašným podvodem nejsou. Přesně přiblížené je to: O dost horší Civ6 neboli o trošku horší Civ5.
Tak zaprvé
Tak jako na vše v AOWPf můžete jít buď složitě nebo jednoduše. Oba přístupy jsou stejně efektivní k dosažení úžasu ze hry. Ten složitý znamená v případě Age of Wonders Planetfall až protivně náročné studium herních parametrů a principů vrcholících snad nekonečným dvojstromem technologií k vývoji. Po třech dnech hraní jsem zjistil, že ve finále je to všechno skoro jedno.
Je prakticky jedno co za technologie vynalézáte jako první. Viditelný dopad na hru má celkem asi deset políček, které však rozhodně nepatří mezi ta první. Takže vynalézejte hala bala cokoli vás během vteřin napadne.
Typů jednotek je nakonec tolik, že stejně berete jenom ty poslední na seznamu, tedy ty nejsilnější a koukáte hlavně na to, abyste je co nejdříve vyrobil a rovnou je poslal na frontu.
Pomalost výroby je v AOW největším úskalím celé hry.
Tvorba husté sítě kolonií
Jak na kolonie? Je to úplně triviální. Kde to půjde, anektujte území k existující kolonii. Tím rozšíříte její output surovin. Když to nepůjde, založte novou kolonii a k ní připojujte další. Území připojujete pomocí kolonizátorů, takže to stojí cosmite. Všude jinde vystavějte aspoň základny, to vás stojí velmi drahocenné influence body. Čas od času vám základny samy nabídnou možnost rozrůst se v kolonii. Vychází to tak blbě, že mapa území nikdy není souvislá, vždycky jsou tam neobsazené díry, ve kterých se rojí otravní nekoneční zmetkové vedlejších ras.
Taktický mód
Vůbec si nemusíte lámat hlavu s taktickým módem soubojů. Je to zmatek, jednotky se tam motají pátá přes devátou, kombinací faktorů výsledek ovlivňujících je tolik, že nějakou jasnou taktiku zde ani vypracovat nelze. Pozorně jsem poměřoval výsledky bojů odehraných automaticky za vteřinu času a manuálně za deset minut. Při střední velikosti mapy se čtyřmi NPC hráči je i na nejrychlejší spád hry soubojů tolik, že brzy vezmete za vděk automatickým rychlým výpočtem. Na začátku máte zoufalý nedostatek jednotek, takže na pořádnou armádu či dokonce několik armád se zmůžete až minimálně po hodině hraní nejrychlejším tempem. Takže v této fázi jsou manuální souboje dokonce na škodu. Jejich výsledek nejen trvá a je nepřehledný, ale zpravidla vychází výsledkem vždy o 15% hůře, než ten samý souboj spočítaný automaticky. Ve střední fázi hry s větším počtem armád a silnějšími jednotkami v nich, se tu a tam vyplatí zahrát onu zmatenou šarvátku manuálně v situacích, kdy je odhadovaná síla vašich a nepřátelských armád zhruba vyrovnaná. Tam můžete výsledek viditelně zvrátit, ale tak maximálně o 20 až 40%.
Ke konci, když máte obsazenu většinu mapy a silných jednotek celé zástupy, jim už můžete v síle věřit a odehrát zase všechny souboje automaticky. Při té četnosti soubojů byste totiž z bitvy ani nevyšli. Přitom zdejší bitvy nejsou nijak zábavné. Ano, jsou vizuálně, zvukově a sci-fi atmosférou opravdu strhující, ale jen na podívání. Z časových důvodů jsem 95% bitev za celodenní hru středního scénária odehrál plně automaticky. Oněch 5% kde byl odhadovaný výsledek od začátku nerozhodný, se mi osvědčilo hrát na poloviční automatiku, kdy se jenom díváte jak bitva v taktickém módu automaticky probíhá (samozřejmě se zrychlením na maximum). Zabývat se bitvami v AOW skutečně nemá cenu, váha jedné bitvy je zde na celou hru ještě titěrnější než v Rome II Total War, jako že už tam byly manuálně odehrané bitvy akorát zdržováním. Na hru to má zanedbatelný vliv, dlouho to trvá a dá se tam víc věcí posrat než vylepšit.
Tedy rekapitulace: Klíčové bitvy hrát na poloautomat, tedy v taktickém módu ale automaticky. Tím vaše jednotky a hrdinové využijí všech bonusů, které se v plně automatickém výpočtu pravděpodobně do výsledku nezapojí.
Na čem vlastně záleží?
Takže na bitvách nezáleží, na volbě technologií nezáleží, takže na čem vlastně záleží? Bohužel jedině na štěstí a na způsobu obsazování mapy světa koloniemi v první třetině hry. Když rozjedete a vydržíte první třetinu mapy, zpravidla už pak vidíte, že máte vyhráno a ani vás nebaví dohrávat celou mapu do konce. Generujte si mapu podle rasových a technologických bonusů. Podle mapy taky vynalézejte technologie. Když například vygenerujete mapu s 60% horského terénu, vynalézejte technologie posilující vaši civilizaci v horském prostředí.
Věda a výzkum
Chce to co nejdříve se dostat k energy a production exploitation upgrade I, pak chvíli sledovat políčka odemykající nové jednotky a po nějaké době se co nejdříve propracovat k energy a production exploitation upgrade II. Toť vše. Jedinou starostí ve hře je, jak stihnout vyrobit co nejvíc jednotek pod náporem nepřítele. To je jediné oč tu běží. Musíte mít v každé kolonii upgradován a nastaven co největší výkon produkce a energie (herní měna). Naproti tomu zemědělství je ve hře úplně zbytečné, toho máte vždy dost i při základním nerozvinutém stavu. Ani jsem se nesetkal s tím, že by se zemědělství nějak ve hře projevovalo nebo ho byl nedostatek. Úplně se na něj vykašlete. Skoro stejné je to s výkonem research. Toho je také vždy zhruba stejně a jelikož strom dva stromy technologií mají stovky položek, žádného urychlení vyšší vědou nedocílíte.
Diplomacie zbytečná
Na nějaký obchod a dlouhodobé diplomatické vztahy AOW nehraje. Tedy hraje, ale ničeho jimi nedosáhnete. Nakonec se vše vždy zvrtne v trvalou válku na více frontách. Udržovat mír s minoritními fakcemi je nežádoucí, protože tím přicházíte o zkušenosti získané bojem. A že je to nějakých soubojů. Navíc každé mírové řešení sporu stojí dost drahou cenu diplomatického kapitálu (influence), který však pouze spotřebováváte a nijak nezískáváte. Krkolomně čekáte mnoho kol než se vám nageneruje a přitom jde o nezbytnou surovinu pro stavění základen. Takže diplomacie je vysloveně kontraproduktivní. Takže souhrn surovin: Za prvé produkce, za druhé energie, za třetí influence. Cosmite se vám na těch pár kolonizátorů vždycky najde. Ostatní se vůbec nijak neprojevují. Hlavně nevyplácejte drahocenné upgrady na zemědělství a vědu!
Operace
Jednorázové operace jsou prvkem pouze do počtu. Na strategické mapě světa jsem je prakticky nepotřeboval a plně automatické souboje na ně nehrají. Jediné, kde se projeví, jsou právě těch pár rozhodujících poloautomatických bitev, kde je hrdinové v bitvě hojně využívají. Ale je to drahé, složité, přesně cílené, s pochybným výsledkem a akorát to zdržuje.
Leveling a ugprade
Vůbec se nezabývat levelováním hrdinů nebo dokonce jednotek. Zhruba od desáté úrovně nejsou hrdinové už nijak silnější ani pohyblivější. Namátkou mu tam naskládejte daný počet perků, jejich význam je stejně obskurní. Úplně pofidérní jsou upgrady řadových jednotek. Dodnes si nejsem jist, zda se ve hře vůbec nějak projevují.
Strategická mapa
Tvar vašeho území na mapě ideálně udržujte ve tvaru kruhu či kosočtverce, aby z hlavního města bylo na všechny hranice stejně daleko. Mapa vám to takto nikdy úplně neumožní, ale kdo to zvládne, ten má prakticky vyhranou hru dopředu. V AOW totiž nejde o nic jiného než o to mít všechny válečné fronty zásobované trvalým přísunem čerstvých silných jednotek. Hlavní město je zdaleka nejrychlejší výrobnou, která chrlí jednotky čtyřikrát rychleji než ostatní města. Udržujte ho vždy uprostřed a celou říši postavte kolem něj. Hlavně nestavějte dlouhé nudle přes celou mapu. To rychle podlehnete jenom náhodným nájezdům neorganizovaných barbarů!
To je asi veškeré umění AOW PF. Po třech zevrubných dnech hraní, mě ta hra pěkně štve. Je úchvatná pouze vizuálně a atmosférou. Správa říše vlastně není zábavná vůbec.
Drobně boostovat pomocí cheatů
Nezapomeňte na cheaty! Age of Wonders Planetfall prozíravě nabízejí propracovanou posloupnost cheat příkazů snadno dostupnou bez vnějších zásahů do hry. Na jiné než nejlehčí obtížnosti si jimi pomožte tu a tam jednorázově upgradovat budovy jednoho města. Na všechny obtížnosti kromě nejlehčí je hra dost frustrující, protože v té záplavě faktorů nemá vaše dovednost a snažení na hru nejmenší vliv!
Cheaty na podporu hratelnosti
Uvádím jich zde jen několik, které pomůžou ale hratelnost nezkazí. Ve skutečnosti jich na internetu najdete asi trojnásobek. Do příkazové konzole se dostanete na hlavní mapě pomocí ctrl+alt+c.
Tasman – Reveals the entire map.
Barentz – Reveals the map and turns off fog of war.
Cruijff – All units have infinite movement.
Hauer – Level up all units and heroes selected.
Leeuwenhoek – Completes current research instantly.
Philips – Completes the production queue in every city.
Je to nedomyšlenost
Na civilization 6 to nemá ani zdaleka. Přitom staré AOW 2 těsně před rokem 2000 byly prakticky nejlepší kolovou strategií, co jsem hrál. Je však pravda, že všechny AOW 3 stály podobně za prd. Nejlepší jsou Disciples 3, které mají proti tomuhle hratelnost přímo bombastickou. Mnohem skvělejší je ona Civilization 6. Od Age of Wonders Planetfall vás tedy neskrývaně zrazuji: Ruce od toho pryč! Zbytečně promarněné tři dny a ve finále vás to akorát nasere.
Naštěstí již v době psaní článku jsou na obzoru dva datadisky, z nichž ten Tyrano vypadá, že by mohl hru dotáhnout asi ne do dokonalosti, ale aspoň k uspokojivému závěru.
Jak to, že se jednotlivé posudky hry na zahraničních serverech tak liší? Je to tím, že dají jen na první dojem a vlastně hru skutečně nehrají. Nechávají se strhnout jen a pouze audiovizuálním zpracováním, které má AOWPf dokonalé. Je to stejný případ jako Witcher 3, který byl audiovizuálně strhující a převratný. Po hlubším pohroužení se do hry jste se však po pár hodinách naštvali, jaký to byl podvod na hráče a doslova nehratelná srágora! AOWPf přece jen tak strašným podvodem nejsou. Přesně přiblížené je to: O dost horší Civ6 neboli o trošičku horší Civ5.
Zdroj
Age of Wonders: Planetfall. Triumph Studios. Paradox Interactive. Microsoft Windows. 2019. PC game.