DCPC Gaming

M&B 2 Bannerlord (2): cenné poznatky z dlouhého hraní modifikované verze

Tak předně nemodifikovanou hru MB2B vůbec nemá smysl hrát. Až teprve množina modifikací, které upravují a doplňují značnou část principů hry, dělá z MB2 Bannerlord nejlepší počítačově-herní počin posledních mnoha let. Jelikož mody jsou dostupné tak snadno z NexusMods a instalovatelné pouhým přesunutím do složky /Modules, v případě Bannerlordu se s vámi o nemodifikované verzi už asi nikdo nebude chtít bavit.

Endgame stále nedořešena

V koncové hře, kdy už máte vlastní království, by to chtělo nějaký sjednocující komplexní diplomacy mod, pomocí kterého byste dálkově řídili svoje lordy. Toto se zatím nekoná a chybí tu dokonce i Factions Relations Chart, takže nejen, že nevidíte rostoucí diplomatické vztahy mezi fakcemi ani cassus belli, ale dokonce ani nevíme, jestli je hra vůbec udržuje a hraje na ně. Já mám totiž dojem, že nikoli. Že prostě válku vám namátkou vyhlásí kdokoli kdykoli a s kterýmkoli lordem zúčastněné fakce ji zase uklidníte a na žádném diplomatickém vztahu to nezáleží. Tak doufejme, že nějaký modder vytvoří něco na způsob Diplomacy modu, jak jsme na něj byli zvyklí ve Warbandu / Florisu.

Klan kontra království

Poněkud matoucí ze začátku hry je, že máte nějaký klan a posléze až království a oba dál existují paralelně. Co to má k sakru být? Řekne si prvohráč. Takže nenechme se tím zahltit zbytečně. Klan je jenom nižší správní jednotka, podmnožina království. Království cizích říší vždy sestává z mnoha klanů, které spolu bohužel soupeří o moc v rámci jedné říše. Když jsem pochopil herní principy, udělal jsem to obráceně, abych se vyhnul hašteření mezi klany o léno. Klan máte od okamžiku, kdy naberete prvního NPC hrdinu a rozrůstá se, jak nabíráte další. Celá družina je vlastně váš osobní klan. Teprve až později když máte království, přesvědčujete lordy cizích mocností, aby se přidali na vaši stranu. Pokud se vám někoho přetáhnout podaří, otevírá se tím další klan a ten sestává z jeho původních příbuzných a lordů. Jak tušíte, tvůrci vás nutí neustále řešit spory o majetek mezi klany, dochází k spiknutím a vzpourám. Takže takhle ne, tvůrci! Díky modu pro neomezený počet hrdinů se můžete na toto všechno velkoryse vüsrat! Máte prostě jediný velký klan sestávající z několika desítek hrdinů, kteří mají všichni vůči vám takřka stoprocentní loajalitu. A s touto modifikací další klany nepotřebujete, jsou vám jen na obtíž, protože v nemodifikované hře neslouží ničemu jinému, než navyšování počtu armád s kompromisní nevýhodou mocenského hašteření.

Bacha na autosejvy po prohrané bitvě

Ano, je to tak. Hra vám po prohrané bitvě sama násilím uloží poslední pozici, takže při příštím letmém načtení kampaně se dostanete do nezáviděníhodné situace. Naštěstí však vždy můžete loadnout gamesave o jeden starší, který je zpravidla vámi quicksejvnutý před bitvou. Takže klacky pod nohy vám to přímo nehází, ale je potřeba to mít neustále na paměti. Pouze pokud byste po celou kampaň měli jeden jediný gamesave, pak byste tímto byli opravdu v pérdeli.


Cheat mód (nikoli mod)

Bannerlord je dodáván s developer consolí a do ní zadávané cheaty fungují úplně stejně jako ve Warbandu. Návod jak zeditovat konfigurační soubor abyste příkazovou konzoli zapnuli i jednotlivé číty najdete všude po internetu. Doporučují se použít tu a tam v zásekových situacích, jen aby vás to z nich vyšvihlo ven a umožnilo vám zase pokračovat dál bez čítů. Jde tedy hlavně o tři čítové funkce: Přístup zadarmo ke všem předmětům ve hře, dále zabití nepřátelského vojáka (nebo armády v 3D bitvě) a konečně nejdůležitější věc - teleport s ctrl+klikem. Pro centrální správu celé říše hlavně v třeskuté době po začátku vlastního království více než oceníte možnost být na více místech současně, respektive cestovat v nulovém čase. To se hodí při hromadné správě hradů, v dohánění nebo utíkání nepřátelským armádám a nebo pouze šetří čas jako neimplementovaná funkce fasttravel. Abyste současně mohli řešit věci třeba z vikingské scény, z muslimské scény na druhém konci světa a na hunské scéně zase někde jinde. Bez cheatů byste nedělali nic jiného, než cestovali mezi třemi oblastmi na obří mapě světa.

Armáda smrtících pohůnků s palcáty

Armáda supervojáků - sen každého vojevůdce a vlastně jediný hlavní důvod, proč byl Mount&Blade tak geniální hrou. Ve Warbandu to šlo různými kombinacemi modů, cheatů a díky programu TweakMB. V MB2 Bannerlordu je to ještě jednodušší, prostě si nainstalujete dva mody: V's No Companion Limit, který vám dovolí nasbírat postupem času libovolně velkou družinu NPC hrdinů (já jsem jich za měsíc hraní nasbíral 59). A Character Export Import, který vám dovolí nejen exportovat, editovat a importovat vaši vlastní postavu, ale také hodnoty jakékoli NPC ve hře. A jste doma! Asi správně tušíte: Mám namaxovanou jednotku supermanů s nadlidskými schopnostmi a s vybavením bohů a používám je místo standardních vojáků. Jeden takovýto superhrdina uřeže stokrát více nepřátel, než standardní nejlepší voják. Tohle je věc, pro kterou Mount&Blade vůbec hraju a proč mě to tolik baví. Samozřejmě jsem si to uzpůsobil jako bez cheatů, aby mě to bavilo. Takže mám něco jako vlastní RPG systém s vlastním postupným vývojem atributů, výzbroje a počtu supervojáků, takže pozvolna rostu a pozvolna mě to odměňuje, v reakci ne dobré odehrání, po celý měsíc. Dá se říci, že tím, že toto Mount&Blade nevědomky pomocí modů umožňuje, dělá to z něj jedinečný klenot na poli PC her, kdy můžete kromě hry samé sledovat i shlukovou analýzu postupem času vámi ovlivňovaného celého světa s vámi daným výčtem pravidel. Něco podobného bylo možné snad jen ve vesmírném simulátoru X3 Reunion, Terran Conflict a Albion Prelude. X4 to má pozvolna také, ale zdaleka ne tak absolutní ovládání tamějšího vesmíru jako v X3. Uvidím ještě nejnovější X4 Split Vendettu, ale myslím, že hratelnost X3 tam stále nebude.


DCPC Gaming
DC home |
Portál vojenských technologií |
Ostatní články |
Organizační

Velmi špatné počasí velmi nepříznivě ovlivňuje volební účast a sice bohužel ne stejně pro všechny volební skupiny.
Žantovský nad brexitem