Risen 3 Titan Lords - návrat do Gothicu 1 ve vší parádě
Pokud jste někdy kolem roku 2000 byli uchváceni Gothicem 1, jako že pro mě osobně to znamená nejlepší počítačově herní zážitek všech dob, tak u Risenu 3 si o 15 let později přijdete na své. Jak by také ne, když je hra od stejných gothicovských tvůrců. Celkový dojem je dokonce nesrovnatelně pestřejší, dobrodružnější, divočejší a více hráče pohlcující než nádherný a ve své době špičkový Gothic 3. Je to konečně po dlouhé době silně návyková RPG pařba.
Ještě jestli někdo pamatujete stařičké rpg Evil Islands, je to stylově přesně mix mezi nimi a Gothicem 1 / 2. Pro hráče Gothicu je to jednak nostalgie, jednak tu budou jako ve své kůži a je to pro ně naprostá nutnost. Bez pochyby jde o nejlepší Gothic jaký kdy existoval, vlastně bych Risen 3 oficiálně nazval Gothicem 4 (místo nepovedené Arcanie).
Posádka a loď
Jak postupujete hrou, získáváte svoji šalupu a později úplně pořádnou středověkou dělovou loď po vzoru pekelné lodi z Truhly mrtvého muže. Tato loď je vaší základnou a na ní se pohybujete mezi ostrovy. Na pláž konkrétního ostrovu můžete buď doplavat ručně a nebo použít rychlejší metodu vyloďovacího člunu. Na vaši loď postupem hry nabíráte posádku složenou z vašich kamarádů, pro které jste kdysi vykonali nějaký úkol nebo jste jim prostě jenom dovolili přidat se k vám. Z nich vždy jednoho si můžete vybrat jako pomocníka při meči, který s vámi chodí po ostrovech. Každý má sice trochu jiné schopnosti a jiné přesvědčení, jinak komentuje vaše činy, ale v zásadě jsou všichni stejní. Jejich hlavní úloha je pomoci vám v boji tím, že rozptýlí pozornost více nestvůr na dva cíle, nikoli pouze na vás, jako když procházíte krajinou sám. Mně osobně se líbí nejvíc Edward, protože mi připadá jako nejschopnější bojovník a nevypadá jak zpustlý tetovaný dredařský úchyl.
Z hovnaře machrem a vracím se
Božský efekt Gothicu 1, dříve zapovězené najednou dokážeš a ještě s noblesou. Jak se zpětně učím dovednosti, vracím se k truhlám, které jsem nedokázal dříve vypáčit, jdu vyřezat partu mastodontů, kolem kterých jsem celou dobu chodil po špičkách, vracím se vydírat dědka, na kterého dříve moje řečnické umění nestačilo.
Rozvoj postavy
Ten je tu velice zvláštní, leč když si ho osvojíte, je velmi jednoduchý a průhledný. Nikde nemáte žádnou úroveň postavy jako level. Když nasbíráte dost zkušeností, můžete je investovat do jedné z vlastností a právě na vlastnostech, jak časem rostou, je jakoby váš level znát.
Skills/Perks: Na dovednosti stále ve šlépějích Gothicu potřebujete učitele, který Vás je naučí. Ovšem jsou tu dvě velké změny k lepšímu: Zaprvé je učitelů všude jak naděláno, takřka každá NPC postava ve hře něco učí. A za druhé a hlavně, je to pouze za peníze. Žádné další skillpointy se vám neubírají při učení dovedností, čili jde jenom o prachy. Zkrátka jak jste bohatý, tak jste dovedný. To je zásadní změna oproti všem Gothicům. Peníze jsou zde vlastně sekundárními XP.
Učitelé jsou přehledně zakresleni a popsáni na mapě pro hráčův maximální luxus. Jinými slovy: Už si nemusíte pamatovat, kdo, kde, co učí či prodává.
Postupem času je opravdu znát hráčův pokrok ve vývoji postavy a tak se skutečně stáváte machrem, který může dostát svým slovům a jen tak něco ho nevyhodí z rovnováhy.
Herní svět
Prostředí je jedním slovem úchvatné. Podnebí je laděno karibsky, tropicky, a jediné, které zde nenajdete, je zimní zasněžené. Toho jsme si užili dost ve Skyrimu a myslím, že to většině hráčů stačí na celý život. Prostředí v Risen 3 je ručně po gothicovsku dělané, členité do tří rozměrů jak jen může být. Každý z ostrovů má mírně skalnatější, mírně pralesní nebo písečnější provedení, ale celé je to jasně laděno do tropů a dech beroucí. A graficky je to přenádherné, skály, tvary kamenů, to jsme ještě nikde neviděli, okvětní lístky a peří papoušků hrají všemi barvami, při pohledu na horizont je to vždy pohled k pokochání, krajina rozhodně nejhezčí, co jsem v herních světech dosud viděl.
Hudební doprovod
O hudbě se zde básnit nedá, ta je spíše tajemnou kulisou atmosféry, než hudba jako taková. V některých pasážích je sice cítit, že hudbu dělal stejný člověk jako G1 (Kai Rosenkranz), kvůli níž jsem si jako mladík začal dělat sbírku nejlepších herních soundtracků. Ale celkově se v Risen 3 žádná božská hudba (jako v Gothicu 1 / 3) nekoná. Vzhledem k bohatosti herního světa to ale ani nevadí.
Sbírání předmětů
Tak jako ve všech RPG se i zde vyplatí sbírat vše na co padne váš pohled. Z padlých nestvůr získáváte maso, které u jednoho z mnoha ohnišť rozesetých po mapě upečete a máte spoustu léčivých prostředků. Z bylin je možno vařit různé likéry a elixíry, ostatní recenzenti doporučují je rozhodně neprodávat. Já jsem si však ze začátku hry, kdy jsem ještě nic neuměl, přišel na peníze jedině prodejem bylin. Vaření lektvarů podle mě je úplně zbytečným balastem, který vůbec nevím, proč tvůrci do hry dávali. Když mermomocí potřebujete byliny zpět, vrátíte se později k dědkovi, kterému jste je prodali a koupíte je zpět. Jediné dobré jsou ty, které přidávají +2 natrvalo ke vlastnostem, ty jsou ovšem strašně vzácné a proto je dobré naučit se z nich vařit posílené elixíry, které přidávají +5. Jedině touto cestou se mimochodem dá dosáhnout na konci hry všech vlastností na 100, prostým levelováním toho nedosáhnete.
Další je sběr trofejí z padlých nestvůr, jako kožešiny, žihadla, stehýnka, zuby, drápy, vše se postupně naučíte od lovců, samozřejmě čím dříve tím lépe. Dají se prodat sice za málo, ale většinou jich máte nasbíráno velké množství.
Dialogy a questy
Co se týče dialogů, jsou dost frajerské, tvrďácké a vulgární. Obzvlášť když jste ze začátku úplný slaboch, to působí divně. Questy ale jsou výborně promyšlené, na tom se opravdu muselo mnoho scénáristů vyřádit. Questy jsou vícebodové, neotřelé, někdy až detektivního nebo vyděračského rázu. Dobrá je i rozvíjitelná vlastnost persuasion, čili když vás někdo někam pošle někoho zabít a něco mu vzít a přinést, jednoduše mu to rozmluvíte a quest máte splněn! Okamžitě dostanete zkušenosti i peněžitou odměnu. Bravo!
Mluvit se vyplatí opravdu s každým a vyčerpat všechny dialogy, protože tím získáváte questy, tedy nasměrování, co v herním světě dělat. Některé jsou sice příliš ukecané, ale naštěstí vše ve hře můžete přeskakovat pravým tlačítkem, které si představte jako klávesu Escape.
Herní svět je docela veliký, připraven k prozkoumávání. Questů je zde opravdu spousta, jsou bohatě větvené a se skvěle připravenými dialogy.
Thieving
Páčení truhel je zde provedeno nejdivněji, co jsem zažil. Zlatý Gothic! Ale když si zvyšujete DEX, tak funguje dobře. Okrádání NPC v dialozích vyhrožování a přemlouvání je stejné jako v Gothicu, čili uspokojující.
Mainquest vás také provází velmi otravnými pasážemi v duchovním světě. Uléháte do postele s tím, že se chcete vyspat do příštího dne a místo toho musíte projít otravnou balastní pasáž v duchovním světě jako noční můrou, čímž se ještě vyspíte jen do půlnoci, takže musíte ulehnout ke spánku znovu.
Souboje – kam by se Witcher hrabal!
Pokud chcete šermovat, je to opravdu lahůdka. Narozdíl od Witchera je boj akční, rychlý, přitom dává čas na taktizování, šerm je opravdu rozmyslný šerm. Risen 3 nasekal tímto Witcherovi 3 zadek kopřivama. Tam byly souboje nudné, jak jen mohly být, v Risenu se pro hráče stávají doslova návykovou vášní! Bohužel jsou všechny souboje na blízko.
Hra sice nabízí jako alternativu k mečům muškety a brokovnice, ale i ty jsou použitelné tak maximálně do pěti metrů a není s nimi taková zábava. Pravá lahůdka ale je, že v pravé ruce máte meč a v levé pistoli. Jejich souhra je dokonale akční, efektní a vtipná. Mečem dáte nepříteli silný zásah a zatímco se vzpamatovává, napálíte mu to levou rukou pistolí z metrové vzdálenosti rovnou do ksichtu! To je fakt originální a skvěle zpracované.
Devastace ostrovů
Ano, kromě sbírání zkušeností a peněz plněním questů se často uchylujete k vyhlazení všeho živého a posbírání veškeré flóry na ostrovech. Dokonce i kladné NPC se dají zabít. Pouze padnou do bezvědomí, za chvíli se probudí a nic si nepamatují, přičemž komunikovat s nimi můžete dál a zkušenosti za jejich první zabití dostanete. Bravo!