DCPC Gaming

Risen 3 Titan Lords - návrat do Gothicu 1 ve vší parádě

Pokud jste někdy kolem roku 2000 byli uchváceni Gothicem 1, jako že pro mě osobně to znamená nejlepší počítačově herní zážitek všech dob, tak u Risenu 3 si o 15 let později přijdete na své. Jak by také ne, když je hra od stejných gothicovských tvůrců. Celkový dojem je dokonce nesrovnatelně pestřejší, dobrodružnější, divočejší a více hráče pohlcující než nádherný a ve své době špičkový Gothic 3. Je to konečně po dlouhé době silně návyková RPG pařba.

Kradení

Hra sice nabízí naučit se plížení, kdy můžete krást povětšinou nepozorováni, ale je to jedno. Když v něčí přítomnosti berete jakékoli předměty v světnicích, postavy vám sice dají přes držku (pustí se s vámi do souboje), ale pouze do bezvědomí. Když potom ležíte na zemi, nic vám zpětně nevezmou. Za chvíli se probudíte a kradete bez poskvrny dál. Stejně tak pokud postavy porazíte vy, jsou chvíli naštvané, ale pak s vámi zase mluví, jako by se vůbec nic nestalo.

Volnost

Na rozdíl od Gothicu, můžete hned od začátku kamkoli. Tedy na kterýkoli z ostrovů a na něm se také pohybujete docela svobodně. Už žádné jednosměrné uličky, omezující vstupy do měst, odstupňování neporazitelných nestvůr podle lokalit. Stejně tak questy nejsou časově seřazeny, ale vybíráte si sami aktivní úkol. A to vytváří velikou znovuhratelnost jako ve Skyrimu. Skvělé!

Magie nic moc

Žádnou magenergii sice nepotřebujete jako v ostatních hrách, kouzla taháte rovnou z hlavy, ale jsou slabá, s krátkým dosahem a nevalného účinku. Magie a spiritualita jako charakterové vlastnosti jsou totiž ve hře úplně zbytečné, snad příprava na datadisk, a mnozí recenzenti se shodují, že vůbec nechápou, k čemu je autoři do hry dávali. Atribut Spirit je pouze na vaření lektvarů, z nichž ty nejúčinnější vaříte i bez něj, takže na Spiritu doporučuji úplně ušetřit.

Výhody magie

Nicméně když už přece jen do rozvoje magie u vaší postavy investujete zkušenosti a peníze, několik kladů tu přece jen je.
Léčení zadarmo - máte základní kouzlo healing, které sešlete vždy, když je nejhůře, a polovinu health pointů vám okamžitě vyléčí. Přitom to nestojí nic, žádná magenergie, žádné doplňování pomocí lektvarů, pouze musíte dobu čekat, než je kouzlo možno použít znovu.
Papouščí let – transformace do zvířat provází svět Gothicu od první chvíle a tedy i v Risenu 3 je aspoň let papouška, který vás vynese na těžko dostupné skály či přenese přes propast a umožní prudký sestup z útesů dolů. Naštěstí je k dispozici pomocí svitků, takže se kvůli němu magii vůbec učit nemusíte.
Veličina magenergie vůbec neexistuje, takže bojová kouzla používáte pořád, jako byste mečovali.

Ovládání

Ovládání hry je ze všech Gothiců nejvyladěnější a nejpohodovější. Kombinace klávesnice a myši je bez výhrad, dialogy a menuscreeny postavy jdou ovládat jak šipkami tak myší. Vše bez problémů rušíte pravým tlačítkem myši. Z jakéhokoli screenu se okamžitě přepnete do jiného jedním stiskem klávesy. V dialozích típáte mluvení, když chcete, podle libosti. Hra je prostě laděna pro maximální dobu hraní a ne na otravné potácení se v komplikovaném ovládání ala Witcher 3.

Mapa, teleporty

Skvělá je i kooperace questů s mapou, cíl je vždy vyznačen na mapě a šipky na minimapě vás zhruba směrují k cíli. K urychlení putování jsou po mapě rozmístěny teleporty, které musíte nejdříve aktivovat a pak vám umožní cestovat rovnou k nim a neprocházet nudně vymlácenou a vyzobanou krajinu.

Bratři ve zbrani, skvělá AI a pathfinding

V Risenu 3 je vždy dobré mít s sebou NPC parťáka a hra jich nabízí hodně. Ten vám vykrývá melee styk s nepřítelem, rozptyluje jejich pozornost na dva terče, nikoli na vás samotného. Mám na mysli souboje s hejnem zvířecích nepřátel, které mohou být ze začátku dost frustrující.

Je tu skvělý pathfinding a to jak u parťáků, tak u nestvůr. Váš parťák za vámi vyleze kamkoli i pokud se pustíte z oficiální stezky šplhat po skalách. Bez problémů vás vždy najde a doběhne k vám, i kdyby tím měl proběhnout půlku mapy jinou cestou. Nestvůry ale také. Když na ně míříte z útesu, zklamaně pozorujete, jak opouští scénu, odbíhají hledat cestu a nakonec přeskáčou po útesech a vpadnou vám do zad. Co víc! Když se kouzlem proměníte v papouška a zkrátíte si tím cestu z útesů, můj parťák to oběhl zadem a čekal na mě dole na pláži přesně tam, kam jsem později dopadl do vody! Takto vymakané to nebylo ani ve Skyrimu.

V soubojích je to doslova balada, protože NPC parťák vám nikdy nepřekáží, zato účinně bojuje, střídá se s vámi v útocích tak, aby na nestvůru neustále dopadala smršť ran od obou a aby se jí už nikdy nedala šance znovu zaútočit.

Zbraně

Zbraně na blízko, jsou úplně zbytečně rozděleny do třech kategorií. Vyplatí se vybrat si jednu a tu si zvyšovat, co jen to jde, až do konce hry. Jde o swords, slashing weapons a piercing weapons, nicméně pořád jsou to ty samé meče, mačety a rapíry. Nijak zvlášť se v průběhu hry neliší, liší se hlavně vaše dovednost s nimi tím, jak si ji časem zlepšujete.

Střelné zbraně

Pravou lahůdkou jsou ale zbraně střelné a možnost mít v levé a pravé ruce různé zbraně současně. Mám na mysli kombinaci meče a kuše, brokovnice a pistole a podobně. Zbraně na dálku jsou stejně pouze asi do pěti metrů a jde o muškety a brokovnice. Zbraně na blízko v levé ruce jsou pistole a kuše, těmi doslova střílíte nepříteli rovnou do ksichtu a urychlujete tak souboj mečem v ruce pravé. Zbraně na blízko vyžadují vlastnost Cunning, zbraně na dálku vlastnost Ranged. Muškety i brokovnice jsou sice poměrně účinné, ale stejně s nimi nakonec střílíte na vzdálenost do dvou metrů, protože hejno nepřátel je rychlé a po první ráně z pěti metrů vás obklopí do vteřiny.

Nekoneční prodavači nábojů.

Pokud chcete mít stále zásobu šipek a nábojů, stačí koupit, ukončit nakupovací dialog a znovu ho začít. Ejhle, prodavač má opět to samé množství na skladě a můžete ho celé koupit znovu. Tím se dá úplně zamezit tomu, aby vám někde uprostřed divočiny došly náboje.

Nejlepší autosave, co jsem zažil

Ano, hra přesně zná vypjaté situace a sama sejvne těsně předtím, než k nim má dojít. K tomu máte k dispozici ruční quicksave kdykoli ve hře, takže kombinace je to neprůstřelná. Ukládání pozice navíc proběhne rychle, v reálném čase, bez záseků. Stejně tak loading je velmi rychlý a opět máte možnost vybrat si uloženou pozici quick nebo auto.

Zajímavé jsou paralely na herní svět gothicu. Například Jack a jeho infestovaný lighthhouse známe z Gothicu 1, 2, 3 a je to nostalgicky milé, vracet se ke kořenům.

Přesvědčení

Hra provozuje jakousi veličinu Soul, která znamená přesvědčení vaší postavy na škále mezi dobrem a zlem. Tato je ovlivňována vaším jednáním v dialozích, kdy vám podle dobrých a špatných skutků stoupají nebo klesají body přesvědčení. V manuálu a návodech sice varují, že pokud budete celkově zlí, některé klíčové postavy se od vás ve hře odkloní a celkový konec hry se tím také pozmění na zlý, ale zatím jsem žádná negativa ani změny nepozoroval. Jen virtuální parťáci mi občas připomínají, že bych se měl chovat lépe nebo mi vypoví službu, ale zatím se nic nestalo a navíc máte na výběr i parťáky neutrální a zlé, takže se nic neděje.

Tvůrčí dovednosti na nic

V Risen 3 je sice možnost vyrábět šperky, kovat zbraně, psát svitky a vařit lektvary. Ale jejich naučení se samo je dosti nákladné a přitom se nevyplatí, protože výrobky takto vytvářené potřebují spoustu vzácných surovin a přitom jsou tak levné, že jejich prodejem se neuživíte. Peníze jsou to, co vám umožňuje učit se dovednostem, jen a pouze peníze nikoli XP, takže je mnohem výdělečnější těžba živočišných surovin ze zvířat, kterých jsou hejna a jejich prodejem se peníze mnohem lépe namnoží.

Zdroje

Risen 3: Titan Lords - Enhanced Edition. 2015. Piranha Bytes. Deep Silver. Windows. PC game

Detailní návod
Risen 3: Titan Lords Game Guide. Gamepressure.com Game guides. Web. 2016.
<http://guides.gamepressure.com/risen3/>

Tabulky předmětů a učitelů
Risen Wiki. Gamepedia. Web. 2016.
<http://risen.gamepedia.com/Risen_3:Risen_3_Wiki>

DCPC Gaming

Kapitoly článku:

⇒ 1: Posádka a loď|  Z hovnaře machrem a vracím se|  Rozvoj postavy|  Herní svět|  Hudební doprovod|  Sbírání předmětů|  Dialogy a questy|  Thieving|  Souboje – kam by se Witcher hrabal!|  Devastace ostrovů|  

⟫ 2: Kradení|  Volnost|  Magie nic moc|  Výhody magie|  Ovládání|  Mapa, teleporty|  Bratři ve zbrani, skvělá AI a pathfinding|  Zbraně|  Střelné zbraně|  Nekoneční prodavači nábojů.|  Nejlepší autosave, co jsem zažil|  Přesvědčení|  Tvůrčí dovednosti na nic|  Zdroje|  

DC home |
Portál vojenských technologií |
Ostatní články |
Organizační

Rád zkoumám, co zkoumají.
Richard Hammond, DigCest