Civilization 6 - Jasnější, svižnější, pohádkovější, ale také hůře ovladatelné
Zatím nejdokonalejší pokračování herní série Civilization. Zejména koncové fáze hry v moderních dobách stojí za to. Civilization 5 byla solidní pařba i přes mnohé obtíže, ale dnes víme, že to byl jen pokus na cestě k dokonalé Civilization 6.
Koncept z Civilization 5, kdy se hra v podstatě hraje sama, je zde opět posílen, ale nedoveden do konce. Civilization 6 hráči velmi usnadňuje rozhodování klíčových dilemat tak dobře, že hráč jen málokdy lituje, že toto či ono mohl zahrát líp. Dopomáhá tomu docela dobré ovládání většiny herních dialogů klávesou enter (konec kola). Bohužel zdaleka ne všech. "Menší polovina" dialogů lze odtípnout pouze escapem. Hráč je nucen velmi nepohodlně a velmi frekventovaně měnit polohu ruky mezi entrem a escapem. Aby toho nebylo málo, některá herní upozornění zejména na začátcích kola nelze típnout klávesou vůbec a musí se pokaždé zamířit myší na křížek a okno tím zavřít. Co hůře? Hra příliš nepočítá s ovládáním klávesovými zkratkami. V nastavení se sice dá nastavit, vidíme, že ve hře je a dokonce je stejné jako v Civilizaci 5, ale pro povely jednotkám ani dělníkům prostě hra nápovědy nenabízí tak, jak jsme byli nádherně zvyklí z Civilizací předešlých. Přitom Civilization 6 je oproti pětce jinak tak dokonalá, domyšlená, zjednodušená a hratelnější. Nemožné ovládání je pro ni hlavním hřebíčkem do rakve.
Na velkých mapách, v pokročilé době a těsně před vyhlášením války můžeme vidět velkou koncentraci jednotek.
Pokud vám v daném kole už nezbývá žádná akce, je tento nedostatek trochu řešen automatickým ukončováním kola. Avšak nedostatek je stále výrazně patrný hlavně v středních a pozdních fázích hry, kdy už máte požehnaně velkou říši a ručně myší uřídit všechny ty města, dělníky a armádu je opravdu peklo. Je zajímavé, proč v tak povedené hře ucelený a zažitý koncept snad ze všech pc strategií prostě neexistuje.
Obchodní konvoje
Ano, v dřívějších Civilizacích i Beyond Earth byly obchodní konvoje dosti bezzubé. Bonusy jež přinášely svým obchodem s ostatními národy byly titěrné a jejich počet byl vždy nízký a seshora omezený. V Civilization 6 máte nově možnost výdělečnost obchodníků ladit pomocí počtu velvyslanců poslaných do daného městského státu. Navíc jsou jejich finanční přínosy zhruba dvojnásobné oproti předchůdcům. K tomu ještě přinášejí nejen peníze, ale všechny ostatní herní veličiny, jako vědu, víru, kulturu a potraviny. A hlavně: Jejich počet významně roste se zvětšující se říší a dokonce každý velký byznysmen, který se u vás narodí, vám pomůže zvýšit počet obchodních tras o jednu další. Ve finálních fázích hry na velké mapě tak není problém provozovat třeba 30 obchodních tras, které vám jenom samy o sobě přinesou každé kolo přes 700 peněz. Obchod je zde nově zcela zásadním prvkem pro rozpočet říše. Konečně!
Krásná slepá mapa
Změnou ku kráse je slepá mapa, která dynamicky překrývá oblasti s fog of war a dosud neobjevené oblasti. V Civilization 5 byla tato plocha zamlžena nebo překryta bílými oblaky, v Civilization 6 jde o nádhernou ručně kreslenou mapu středověkého vzhledu. Skvělé!
Menší ale zásadní změny k lepšímu
Z vysvětlivek ve hře konečně víme, že starší svět znamená méně hornatý terén. Tuto zásadní informaci jsme u Civilization 5 těžko hledali jen z dohadů na diskuzních fórech.
Konečně jsou svižné a jasné animace quick combatu a quick movementu. Hra je tím plynulejší a války rychlejší. Přesto však nejde o úplné osekání animací a tak stále máte ze svých tanků a vrtulníků mocný pocit.
Doznáváme zde nový strategický rozměr v podobě seskupení vojenských jednotek do větších armád s multiplikovanou silou, jež lze dokonce pojmenovat jako samostatné divize. Civilizace 6 se tak zase o krok přibližuje pravým vojenským strategiím.
S windows desítkami si hra rozumí skvěle, přepínání kontextu do windows a zpět jde okamžitě bez přeslechů a bezztrátově. Je to prostě windows aplikace stejně jako třeba průzkumník. Boží.
Nejasné silnice zmizely
Výborně. Silnice se staví pozvolna samy podél vytyčených obchodních tras! Hráč se vůbec nemusí obtěžovat na ně myslet, builder ani nemá možnost na hexu stavět cestu. Odpadá tím otravná agenda i komplikované silniční smyčky z Civilization 5.
Prvotně dvoufázová diplomacie
Diplomatická oznámení nově objevených soupeřících civilizací jsou nyní dvoufázová. Escapem odtípnete úvodní kecy a dostanete se rovnou k diplomacii bez toho, abyste cizího panovníka urazili odmítnutím hned na úvodní setkání, jako tomu bylo v Civilization 5. Celá diplomacie je rovněž čitelnější a tedy více účinná.
Městské aglomerace
Rovněž je lepší dojem z budování říší než v Civilizaci 5. Města lze časem stavět do obřích aglomerací s navzájem posilujícími se účinky, lze je specializovat na čtvrti (vesnice mezi městy), z nichž každá oblast má různý význam. Typicky jde např. o ubytování mas, výrobní, vojenské, potravinářské a kulturní oblasti. Správa obřích lidnatých říší s množstvím kvetoucích měst v pokročilé fázi hry je tím usnadněna a přímo na mapě vizuálně patrna.
Především je tím usnadněna zmatečnost při výběru a stavění budov ala Civilization 5. Město, když doroste do populace potřebné na vytvoření další čtvrti, se samo přihlásí o její vystavění. Na vás je pouze vybrat specializaci a postupem času se zde nabízejí už jen budovy náležící dané specializaci. Je tím ušetřena spousta nejasností a frustrace ze správy velkých říší. Vzpomeňme, jak jsme velké říše v pokročilých fázích hry už ani nespravovali, nepřistavovali, protože na výsledných účincích se jen pramálo projevovalo, co kde ve které oblasti vlastně máte. Bylo to pořád dobré ke všemu a zároveň ničemu. Tleskám! Tohle se tvůrcům opravdu povedlo a dělá tak právě pozdní fáze hry těmi nejočekávanějšími a nepoměrně napínavějšími.
Zmizel tlak na happiness!
Přiznejme si, že šťastnost obyvatelstva byla v předchozích dílech největší buzerace značně znemožňující zábavné hraní. V Civilizaci 6 je vaše říše daleko lépe uřiditelná i s přeplněnými megalopolemi a zcela industrializovanou krajinou. Populace najednou nepotřebuje být šťastná a vy můžete stále zvyšovat počet obyvatel i továren. Naprosto umrtvující faktor pro celou hru z Civilization 5 je tak konečně ten tam.
Quick a multiplayer tempo
Konečně je to rychle hratelné. Kromě quick hra nabízí i multiplayer rychlost, která má být dvojnásobná než normal, ovšem rozdíl mezi quick a multiplayer jsem nezpozoroval. Na obě rychlosti se vylepšení staví během jediného kola. Hra tím však není časově ochuzena, právě naopak. Civilization 6 oproti pětce je i přes vyšší rychlost odcejpání koncipována pro daleko delší seance a daleko vyšší číslo finálního kola. Bravo! Můj dojem je, že tak na pomalejší tempa vůbec nemá cenu hru hrát.
Automatizace je pryč (!)
Dalším hřebíčkem do rakve je fakt, že nám zmizela automatizace stavění a zkulturňování krajiny. V raných fázích hry tak procházíte poměrně otravnou, neustále rozhodovací fází expanze říše a hra vás každé kolo bombarduje požadavky na rozhodnutí, co kde postavit. Jedná se asi o jev, který od Civilizace 6 odpudí nejvíce hráčů.
Vážení kolegové, přesto si ale myslím, že po zdlouhavé, nečitelné, chybové a frustrující Civilization 5 zde máme konečně řádného nástupce, který je, světe div se: STRUČNĚJŠÍ, SVIŽNĚJŠÍ, RYCHLEJŠÍ, HRATELNĚJŠÍ a celkově mnohem ZÁBAVNĚJŠÍ!
Opět mnohost nastavení herních parametrů
S pohotovější a více se ve hře projevující správou říše se nyní skutečně můžete vyřádit s různými nastaveními herních map a daleko ladněji se projevuje odstupňování obtížnosti. Civilization 5 ani Beyond Earth se už na třetí a čtvrtou obtížnost skoro nedala hrát. V šestce se postupně prokousáváme až do mistrovského zvládnutí herních principů a představuji si, že jednoho dne budu hrát Civilization 6 třeba na šestou obtížnost!