DCPC Gaming

Civilization 6 - Jasnější, svižnější, pohádkovější, ale také hůře ovladatelné

Zatím nejdokonalejší pokračování herní série Civilization. Zejména koncové fáze hry v moderních dobách stojí za to. Civilization 5 byla solidní pařba i přes mnohé obtíže, ale dnes víme, že to byl jen pokus na cestě k dokonalé Civilization 6.

Vtipné zamíchání historickými postavami

Je to vtipné a dobrodružné, když mi třeba takový Charles Darwin pomohl vynalézt spalovací motor, nebo když si doma podvečer to obléhání Moskvy za Němce krásně dokončíte a rusákům jako Čech za Fridricha Barbarossu konečně zatnete tipec aspoň virtuálně.

V Aténách se mi narodil japonský básník a třikrát se inspiroval tamní univerzitou a napsal o tom svá kolosální díla, až jsem jej musel ze hry vymazat, protože chtěl napsat čtvrté a snad i další a nevěděl, že toho už bylo dost.

Rusák Petr Veliký si mi například stěžuje, že moji lidé se stěhují příliš blízko jeho země a že si jeho obyvatelé připadají ohroženi. Tak toho si vychutnám!

Omezení stavění improvementů

Velkou výtku k herním principům bych měl tu, že hra limituje maximální počet postavitelných improvementů u builderů, takže buildeři časem ze hry mizí a vy najednou koukáte, že máte fungl nové město se spoustou přírodních zdrojů kolem, ale přitom jsou stále nevyužity a půda je stále neorána.

Komplexní provázanost s realitou

Že Civilization 6 je skutečně dotáhnutým mistrovským dílem ve stavu klenotu nás přesvědčuje nejen zcela převratná ladnost hraní a efektivita GUI, ale třeba také to, jak dokonale je hra provázána s realitou. Nejen, že vám v okamžiku jejich vytvoření ukazuje skutečná slavná umělecká díla velkých mistrů, jež zpravidla hráč v životě pozná jedině díky pc hrám, ale každý technologický pokrok, každá nová politika a náboženství je provázeno skvěle v angličtině nadabovaným citátem velmi aktuálních dosud žijících velikánů, jež dnešní člověk zná z populárních dokumentárních pořadů a dost možná jejich knihu právě sám čte.

Ksichty faction leaderů

Hra se bohužel nese v ještě dětinštějším a kreslenějším duchu než Civilization 5! Už tam byly postavy vůdců národů naivní. Zde to ale tvůrci přesrali. Prezidenti a královny mají navíc strašně karikaturní obličeje s mocně protáhlými hubami, skoro jako psi. Zjevy jsou to navíc buď mimořádně rozčilujícího nebo vysloveně tupého stylu. Obličejové animace při diplomacii jsou sice na mistrné úrovni, postavy se tváří snad lépe než živé. Bohužel ale jejich vystupování je přehnaně arogantní a spolu s tím vším dohromady jsou tak diplomatické dialogy jen pro opravdu silné žaludky psychopatů. Mně se z těch nafrněných ksichtů a přetažených gest arogantních hlupáků již po chvíli hraní zvedal žaludek, takže jsem si v nastavení nakonec animace úplně vypnul.


Jediná krásná žena ve hře je Kleopatra, na tu jedinou se lze dívat pořád.


Encampment – nový vojenský prvek

Pokud hrajete válečnickým stylem na vyšší obtížnosti, přijde vám tento prvek nesmírně vhod. Vedle měst lze vystavět vojenské základny, které mají vlastní životnost a vlastní jednotky kromě těch městských. K dobití města je většinou nutno dobýt nejdříve i tuto základnu, čímž se ředí útoky na města. Pokud podle krajiny strategicky rozmístíte ležení z více měst, můžete udělat celá nedobytná území pevností. Za jedno kolo tam můžete nakoupit až 4 vojenské jednotky – dvě pozemní a dvě letecké, v městě a encampnentu.

Menší podstatné drobnosti

Už neexistují workboats, buildeři bez komplikací jezdí po vodě a staví vylepšení na vodě. Konečně!

Už není trading post spamming. Tím, že hra má efektivnější model příjmů do státní pokladny, tím konečně odpadají celé lány zemí mocně zastavěné jenom obchodními stánky, jak jsme znali v Civilizaci 5.

Vojenské jednotky si neblokují cesty a mohou se předjíždět na jednom hexu, stejně tak můžou stát na jednom hexu.

V čerstvě zabraných městech můžete rovnou stavět a nakupovat, za peníze i za víru (v případě teokracie).

Dokonce můžete deletovat jednotky ze hry pryč i když už mají v tomto kole vyčerpanou mobilitu.

Význam lesů

Kácení lesů už není jenom pro uvolnění cesty jednotkám jako v Civilization5, ale lesy se nyní stávají vyhledávaným krajinným prvkem právě pro vykácení, neboť vykácení znamená znatelné okamžité navýšení produkce přilehlého města. Když je dost lesů na kácení, můžete i nové město vystavět v rekordním čase!

Méně tíhne k válčení

Hráči se specifickým přístupem dává možnost vyřádit se jednak různými nastaveními new game, jednak velmi odlišnými taktikami jednotlivých vůdců. Lépe než civilizace předchozí umožňuje hrát mírově a soustředit se na ryze kulturní, vědecké či diplomatické vítězství.

Více se tu hraje na budování říší a pozitivních diplomatických vztahů, znatelně méně hra motivuje k válčení. Válka je sice nakonec vždy nejzábavnější cestou k poražení soupeřících mocností, ale nemusí na ni vůbec dojít. Docela jsem se divil, jak někteří lídři se i na vyšší obtížnost zásadně vyhýbají válce. Válku většinou vyvolává živý hráč, a to zejména pokud situace už nic jiného nevyžaduje.

Díky pokročilé diplomacii, špionáži a náboženství můžete vytipovaná města od protivníků odkupovat s veškerými pozemky a výrobami a tím soupeře oslabíte stejně jako válkou a navíc nezískáte špatný kredit válečného štváče. Navíc potěšení ze získaného území na druhém konci planety mírovou cestou je daleko vyšší než u dobytého a zničeného válkou.

Late-game

Úžasné jsou late-game fáze hry, kdy máte jakž takž samostatně prosperující říši a dovolujete si výboje. Když potom svými puškami porážíte středověké rytíře a katapulty, válčení jde jedna báseň. Když potom máte sérii malých bezvýznamných úspěchů na bojišti, národ to inspiruje k tvorbě a potom nastává sklizeň velkých osobností. Velcí vědci, obchodníci, stavitelé, umělci se najednou rodí v nevídané míře a vy je využíváte k podpoře dalšího růstu vaší říše. Když to vezmete za správný konec, nastává extatická fáze hry v atomovém věku, kdy prostě ukrajujete z nepřítelova území podle libosti.

Ponechání si nepřátelských měst už nyní nesnižuje happiness, protože happiness zde není žádná kategorie. Už nemusíte všude stavět kolosea ani válečné tribunály na odstranění odporujících občanů v dobytých městech. Takže další moment, který dělá teprve late-game v nejmodernějších érách záležitost hodnou vychutnání!

V pozdních fázích hry teprve oceníte, jak je dobré mít velkou lidnatou říši, kde je vždy větší počet vynikajících jednotlivců sršících důvtipem, než v národech malých. Pak teprve sledujete, jak jste propastně napřed před soupeři a že vás při vašem setrvalém růstu nemají šanci nikdy dohnat. Nakonec máte naakumulováno tolik kapitálu, víry, vědy a kultury, že si můžete dovolit pár atomovkami regulovat přebujelý úspěch soupeřících národů. Pak už jen sledujete, jak v průběhu dalších časů stoupáte po žebříčku skóre národů strmě vzhůru až k absolutnímu vítězství. Sami si můžete volit koho o jak propastný rozdíl potopíte. Bravo. Stratégovo srdce plesá!

Gándí

Tvůrci vtipně zpodobnili diplomatickou postavu Gándího jako scvrklého, mírného, šedovlasého, indického dědečka v bílém rouchu a s holí v ruce. Ale on tak strašně pořád moralizuje, že se to nedá snést. Mnohokrát se hráčovi připomíná s jeho věčným komentářem, že vlastnit zbraň není to samé jako ji použít. Tak dlouho se chodí se džbánem pro vodu, až se ucho utrhne. Když mi to dědek omílal už po sedmé, vystavěl jsem pod horami tvořícími přirozenou hranici mezi mnou a ním řetěz leteckých základen a raketových sil. Teprve až po svrhnutí několika termojaderných náloží dal dědek s mírovým sekýrováním pokoj. Zmizel ze hry a víckrát se neozval.


Tajemná záře nad říší královny Viktorie. Atomovky jsou zde skvostné, bohužel se k nim dostanete až velmi pozdě a na krátkou dobu před koncem.

No a to je přátelé konec mého rozboru překvapivě zcela strhující a dokonalé kolové strategie Civilization 6. Vidíte, že vyřádit se můžete mnoha způsoby, objem variací nastavení herních parametrů je takřka nekonečný! Na moři, na poušti, v pralese, kultura, obchod, technologie, turismus, náboženství, teokracie, demokracie, kapitalismus, komunismus, fašismus, moderní svatá válka…

Civilization 6 se prostě povedla.

Zdroje

Civilization VI. Firaxis Games. PC game. Windows. 9/2016.

Oficiální website:
Civilization VI. Civilization Homepage. Take-Two Interactive. Web. 2017
<https://civilization.com/>

Nejlepší průvodce herními reáliemi:
How To Play Guide for Civ 6. Gamepedia. Web. December 2016.
<http://civ6.gamepedia.com/How_To_Play_Guide_for_Civ_6>

DCPC Gaming

Kapitoly článku:

⇒ 1: Obchodní konvoje|  Krásná slepá mapa|  Menší ale zásadní změny k lepšímu|  Nejasné silnice zmizely|  Prvotně dvoufázová diplomacie|  Městské aglomerace|  Zmizel tlak na happiness!|  Quick a multiplayer tempo|  Automatizace je pryč (!)|  Opět mnohost nastavení herních parametrů|  

⟫ 2: Vtipné zamíchání historickými postavami|  Omezení stavění improvementů|  Komplexní provázanost s realitou|  Ksichty faction leaderů|  Encampment – nový vojenský prvek|  Menší podstatné drobnosti|  Význam lesů|  Méně tíhne k válčení|  Late-game|  Gándí|  Zdroje|  

DC home |
Portál vojenských technologií |
Ostatní články |
Organizační

Zříci se znamená zanechat činnosti, k níž nás vábí naše touha.
indičtí mudrcové