Upírství (2); dodatek

V moderním slova smyslu je upírem sprostě člověk, kterému ve vhodnou dobu na diskotéce či ve filmu vyjedou umělé tesáky. Jde buď o stoupence pop-kulturního hnutí, upírského vraha či filmovou postavu. V každém případě však ztratil vše ze své hrůzné podstaty celého minulého tisíciletí.

Mentální upíři

Typicky Rasputin, zhýralý poustevník, který se vlichotil do přízně ruské carevny a později za ni vlastně vládl. Ještě se chlubil tím, že jeho způsobem, jak čelit svodům ďábla, je, jim podlehnout. Toho historik Garza označuje za největší příklad mentálního upíra. Psychologická či spíše psychiatrická terminologie zná pojem psychičtí nebo energetičtí upíři, kterých jistě každý máme mezi svými známými několik desítek. Ani o tom nevíme a je to zřejmě odedávna normální. Podle Michelle Belanger jsou to lidé, kteří se vám postaví tváří v tvář a vyprovokují vaši citovou odezvu. A vy se poté cítíte vyčerpaní. Dalším mentálním upírem byl třeba Michael Jackson, značně posílený svojí dovedností a slávou. Některé ženy při pouhém jeho spatření dostávaly spontánní orgasmy či spíše epileptické záchvaty. A on jistě zase čerpal z nich. Konec konců i jeho vybělená vizáž s maskou byla možná jím ani neuvědomovanou značkou moderního upírství. Jistý Dr. Slate ve svých studiích učinil závěry, že energetické mentální upírství skutečně existuje a dokazoval to Kyrlianovými fotografiemi aur lidí. Srovnával fotografie aury lidí mentálních parazitů a jejich obětí bezprostředně před a po energetickém útoku. Na nich bylo skutečně vidět, jak upírovi energie přibyla, kdežto oběti ubyla. Pro seriózní vědu je však zatím Kyrlianova fotografie aury člověka neprůkazná.

Nevíme dosud pořádně, zda parapsychologické energetické pole skutečně existuje (tedy kromě senzibilů). V závěru zdroje 2 se říká, že pokud budou upíři i za tisíc let v mnohokráte přeměněné formě, stále budou hrůzostrašní a tajemně přitažliví. O obou tvrzeních velmi pochybuji, tedy pokud se současný trend zfraškování nenavrátí ke středověkým kořenům, což by bylo z mnoha příčin velmi komplikované a pro většinovou společnost nežádoucí.

Nositelka bludného balvanu Prof. Anna Strunecká celkem logicky a nebludně vysvětluje to, co opravdu asi všichni známe, že vnímáme pohledy lidí a něčí přítomnost ovlivňuje naši náladu a momentální zdraví oběma směry. Jde tady o to známé dobíjení "baterek" např. v přírodě, na dovolené u moře či babičky často nevědomky dobíjejí energii pomocí vnoučat. Jde prostě o onen pocit, že je nám s daným člověkem či na daném místě dobře. Prof. Strunecká dochází ve svých vysvětleních až k biopolím a energetickým útokům, ale to si případně nechám na jiný rozbor. K upírům to nepatří.

Dementální upíři

Tento magor nám praví, že touha pít krev své partnerky souvisí přímo s jeho zdravím a pocitem tělesného komfortu. Ano, jedení krvavého steaku či dokonce syrového masa je pro člověka celkem v pořádku a živina z masa se přijímá. Pití krve je ale lékařsky nezdůvodněný nesmysl, ze kterého nikdo nečerpá jediný Joule energie. Snad jenom nějací joudové mohou. Jde pouze o sugesci. Asi jako když už Vás honem honem vezou na operační sál s jasným infarktem myokardu a těsně před otevřením se hmatem provede zkouška, že jste měl pouze zaražené větry, jak dodává Dr. Bill Rodriguez.

Krev teoreticky má živiny, které tělo potřebuje, ale jediný živočich, který dokáže krev opravdu trávit, je zvíře Vampýr, druh netopýra, jak již známe z dokumentů o čupakabrách.

Živý upír vysvětluje na hematologickém vyšetření, že touhu pít krev má od dětství, že se po tom vždy cítil zdravější a že je dokonce zároveň jako každý upír velmi citlivý na světlo. Doktor Mustafa si ihned všímá už jeho podezřele bílé kůže, což je typické pro lidi trpící anémií (chudokrevností) nebo porfyrií (poruchou krvetvorby). Po vyšetření doktorem Mustafou je však upír zcela zdráv a vše si pouze dokonale sugeruje. Být doktorem Mustafou v tu chvíli já, když vidím tu upírovu sebestřednost, jak tam důležitě sedí a mluví na doktora hlubokým hlasem jako pravý Béla Lugoši, pustil bych mu syčákovi pořádně žilou a mezitím mu prohmatával břicho tak urputně, než bych z něj nějaké ty zaražené větry nevyrazil. Po této potupě bych mu po vzoru Švejka či Cimrmana řekl: "Člověče! Vy se celý život považujete za hematologicky nemocného a dokonce se i sám stylizujete do role upíra a přitom jste jen deviant se zaraženými větry človeče!"Vsadím se, že ten by už k doktorovi v životě nepáchl.

Cimrman - Člověče my mysleli bůhví co a Vy máte zácpu!

Cimrman - Příště už byste do herberku ani nepáchl!

V rozboru mu samozřejmě vyšlo, že měl normální počet červených krvinek, stejně jako neměl nedostatek železa, který jediný by ho mohl nutit pít krev.

Švejk - Člověče jak můžete hrát Já jsem malý mysliveček

Nezoufejme však, i v nejmodernější době lze nalézt smysl pro zpráchnivělost

A tak je aktuální filmový upír dneška defakto živá, smyslná, žádaná a pro mě jinam posunutá a bez nemrtvosti zklamávající postava dekadentních žánrů. Občanský živý upír je zatím pouze zblbnutou mládeží, v nejhorším případě masovým vrahem kanibalem.

Nezoufejme však, ještě že máme počítačové hry, mezi nimiž najdeme mnoho kvalitních kousků, kde středověký upír neztratil nic ze své hrůzostrašnosti ani důstojnosti ani páchnoucího rubáše a rostoucích nehtů! Jsou to zejména středověká/hororová fantasy RPG. Nemám na mysli Vampire the Masquerade, odkud právě pramení představa, že upír je tou atraktivní filmovou maškarou. Ale jako nejlepší příklad mi připadá slavná herní série Elder Scrolls, kde se vampirismus bere dost vážně a kde jak se náhodou setkáte s upírem (the vampire), okamžitě víte, že jde do tuhého.

Pro nostalgické filmové nadšence, co chtějí pocítit pouze temnou stránku bez přimazlených příkras jsou tu naštěstí zombistické filmy let 1958 až 2000, kde jde opravdu jen o mrtvoly, morbidnost, vnitřnosti a brokovnice. Novější filmy zombistického žánru jsou stejně pohnojené, jako jejich upírské ekvivalenty. Se sprintujícími zombiemi - chlapy pomoučněných tváří, snad už ani nejde o horory, jen akční krvák bez temné podstaty a často ve futuristickém ba i vesmírném prostředí. Dokonce je zde stále častější spojovat horor s komedií, což se mi osobně zdá úplně trapné. V takovém filmu se ani nesmějete ani nebojíte ani necítíte posvátnou úctu k nemrtvým. Po roce 2000 už jen málokterý film s nemrtvými je dobrý. Upírské jsem raději ani neviděl, jelikož podle plakátů se od nemrtvých dokonce odklánějí. Aby se ušetřilo na nákladech a mohlo se točit jak na běžícím páse, chovají se mrtví úplně jako živí, už nejde o nemrtvé, nýbrž o mutanty nakažené virem, prostě úpadek 50 let trvající kvalitní éry. Ještě že tu o těchto filmech, jejichž vrcholná éra nás kvůli socialismu pod vedením komunistů z Moskvy úplně minula, chystám vlastní sekci obsahu. Navíc třeba Brežněv sám vypadal jako mrtvola už zaživa, tak k nám aspoň několik filmů ze západu pustit mohl. To už ale opravdu odbíhám k vlastní kategorii zombistických filmů. O upírství jako filmovém ani jako o popkulturním jevu nemá smysl dále se rozepisovat. Tolik k celkovému rozboru upírství. Odkaz na mohutnou první část, pojednávající o staroevropském původu domněle skutečného vampirismu.

Zdroje obou částí

Tajemství upírů 1. díl. History Channel. Dir. Diana Zaslaw. USA. 2006.

Abraham "Bram" Stoker. Wikipedia the free Encyclopedia. Web. 2018.
<https://en.wikipedia.org/wiki/Bram_Stoker>

Vampire. Wikipedia the free Encyclopedia. Web. 2018.
<https://en.wikipedia.org/wiki/Vampire>

Bahna, Vladimír. (2015). Explaining Vampirism: Two Divergent Attractors of Dead Human Concepts. Journal of Cognition and Culture. 15. 285-298. 10.1163/15685373-12342151.

Magia Posthuma. Niels K. Petersen. De Masticatione Mortuorum for sale! Web. 2010.

Tajemství upírů 2. díl. History Channel. Dir. Diana Zaslaw. USA. 2006.

Upíři, vlkodlaci a čarodějnice. Videodokument. USA. 1994.

National Geographic. Je to možné - upíři.Videodokument. USA. 2005.

Ancient Mysteries: Origin of the Vampire. Videodokument. USA. 1994.

Controverscial.Com. Montague Summers. Compiled by George Knowles.
<https://www.controverscial.com/Montague%20Summers.htm>

Die Vampirprinzessin. Videodokument. Rakousko. 2007.

Vampires Among Us. Videodokument. USA. 2002.

Dracula: The True Story. Videodokument. Německo. 1997.

Bloodlines: The Dracula Family Tree. Videodokument. USA. 2003.

Jiangshi origin stories. Wikipedia the free Encyclopedia. Web. 2018.
<https://en.wikipedia.org/wiki/Jiangshi#Origin_stories>

Svatební košile. K.J. Erben, Kytice. Youtube video. Published by HomoHumanus. 2011.
<https://www.youtube.com/watch?v=ryWdmSBFxfw&t=663s>

DC home |
Portál vojenských technologií |
Ostatní články |
Organizační

Zdvořilost je způsob, jakým se ponižuje potenciální konflikt a mění ve spolupráci.
Zdeněk Pinc