The Reality of ESP - Russell Targ a jeho poznatky z výzkumu parapsychologického vidění na dálku
Dle současných oficiálních stanovisk se zdá jako spíše dějinný než kosmologický problém, zajímavé interview s alternativním vědcem pracujícím na utajeném výzkumu ESP v 60.-80. letech 20. stol. pro CIA.
Největší úspěchy
Jako největší dosažené úspěchy paranormálního týmu psychologického výzkumu uvádí, že vyprodukovali téměř fotorealistické kresby tajných sovětských zbrojních továren, které se později potvrdily při špionážních letech.
Dále, že prokázali, že ESP jevy jsou nelokální, nezávislé na čase a prostoru. Vznáší také obavu, že se vynoří vlna pseudoskepticismu, kdy lidé těmto nakvap odtajňovaným záležitostem, které nikdy nebyly ani součástí seriózní vědy, prostě najednou nebudou chtít uvěřit, ačkoli se skutečně udály a jsou tajnou vědou prokázané. A to je právě ono: Jak po tom všem víme, čemu vlastně máme věřit?
Vynořila se prý i myšlenka, zda jsou tyto schopnosti od boha či od ďábla, k čemuž ale vedení pochopitelně vždy nařídilo neutrální postoj.
Nová alternativní věda
Osobně si myslím, že dnes (pozoruji zhruba od 2015) vzniká nová alternativní věda, která bude tvrdit odlišné skutečnosti a bude vždy stát vedle seriózní vědy. Obě budou navzájem často i protichůdné a bude na jednotlivcích, na jakou stranu se přikloní. Toto už bohužel často vídáme pomocí digitálních masově šířených médií a bůh ví, kde se to jednou zastaví nebo k čemu až to povede.
Nahlížení do budoucnosti a poselství pro další zkoumání
RT sám za sebe udává, že ho velmi zneklidňuje, že do budoucnosti lze nahlížet. Ano, to mne silně zneklidňuje také, protože to by znamenalo, že neexistuje příčinnost událostí a že vše je napevno předurčeno, což je velmi děsivá představa. Zatím se toho ale ví nebo spíše tuší tak málo, že to dost možná bude celé ještě jinak. RT jednoznačně věří v současnost všech událostí neboli neexistenci času z pohledu ESP jevů a svoji předpověď autobusového neštěstí někde v horách si vysvětluje tím, že se o události předem dozvěděl proto, že jeho vědomí vnímalo rozhlasovou zprávu, která byla odvysílána až dvě hodiny poté. To už jsme ale na hodně vratké ploše a bylo by to něco, jako popisují vykladači Nostradama, že prostě nějak četl nadpisy novinových článků na staletí dopředu. Přitom Nostradamova postava celá je, z toho, co o něm víme, značně dubiózní. RT zde uvádí dva pojmy, které se prý stanou klíčové v budoucí fyzice a sice pojem retrokauzalita a nonlokalita. Čili uvidíme. Také dodává další svoji domněnku, že ESP je výhradně produktem života a nemá nic co dělat s kvantově-mechanickým během událostí.
RT je erudován velmi do hloubky, o tom asi bude většina jeho knih. Srovnává velmi detailně poznatky z konkrétních fyzikálních experimentů vědců zvučných jmen, dotýká se např. Einsteinova strašidelného působení na dálku, Heisenbergova principu neurčitosti, Antropického principu, či Schrödingerovy kočky a také zkušeností dávných Tibeťanů. Ačkoli interviewer pořadu působí jako naivní nedouk, protože se směje na místech nejzajímavějších, RT se snaží trpělivě vysvětlovat na úrovni profesionálního vědce. Rozhodně se svým stylem neřadí k pouťovým přednašečům věcí nadpozemských, se kterými se poslední dobou trhá pytel. Raději suše neřekne nic, než by si vymýšlel ničím nepodepřené teorie.
Nejnadanější machři
RT za největší machry, s jakými kdy pracoval, považuje Ingo Swanna, který byl schopen údajně předvídat čínské jaderné výbuchy několik dní dopředu i s přesnou lokalizací, také přesně popsat Brežněvovu kancelář, kde o desetiletí později byli na exkurzi a ona tak přesně vypadala. RT věří, že Ingo Swann, se kterým po léta spolupracoval, on jediný věděl jak ESP funguje. A snad proto si vzal tajemství ESP do hrobu.
Vs mimotělní zkušenost
Na otázku moderátora, co to má co dělat s mimotělní zkušeností, odpovídá zajímavě: ESP je suše vědecká objektivní metoda zakreslení toho, co vám přijde na mysl, kdežto do Out of body experience vnášíte svoje city, momentální náladu, sexualitu a další zavádějící faktory, které zbytečně zkreslují vjem.
Oddělení signálu od šumu; skutečnost prázdna významu
RT říká, že vtip je v tom (jako u rádia) oddělit psychický signál od mentálního šumu myšlenek, které nám neustále přebíhají v hlavách. Když tedy chceme popsat vzdálený předmět, musíme rychle uklidnit mysl a správně rozpoznat, která část naší pozornosti je lovena z paměti a představivosti a která je ta signálová odjinud. Tuto dále uchopit a rozvíjet ji dál, přičemž všechny ostatní myšlenky zahazujeme. A to údajně uměl jenom Ingo Swann. Nemáme zapomínat na to, že objekty samy o sobě jsou prázdné významu. Jejich význam a spojitosti dělá až konkrétní lidský mozek. Ve skutečnosti je to jenom něco neurčitého a až teprve pozorovatel tomu dává smysl a přiřazuje název ve svém jazyce. Dva jiní lidé třeba z jiných kultur budou vnímat stejnou věc často i protichůdně. A od toho se právě IS uměl nejlépe oprostit a jenom kreslil náčrtky, nepojmenovával věci dřív, než se ukázaly jasnějšími, nehádal, co to je a k čemu to slouží. Pokládal si otázky typu: Jaký tvar nyní nejvíce zaměstnává moji mysl? A až po sérii otázek tohoto psychoanalytického pitvání mohl říci, co to je. V tom měl IS údajně vyšší procento úspěchů než kdokoli jiný. Rozhodně to prý nefunguje při pokládání otázek typu: Mám v krabici objekt a řekněte mi, co to je. Z toho si asi bere ponaučení Leoš Kyša, protože žádný senzibil u jeho krabic ještě neuspěl. RT vyslovuje také otřepanou frázi: Schopnost tuto máme všichni, jde jen o to, si ji vytrénovat. Doslova říká: Vizualizovat v hlavě si můžeš cokoli, to je ten šum, ale jak poznat, která z těch věcí je ta správná? IS a Joe McMoneagle měli prý úžasnou schopnost popisovat nejdetailněji věci tak, že do poslední chvíle nevěděli, čím jsou a nesnažili se hádat.
Vnímání po smrti
Když mu tazatel nadnesl otázku, zda můžeme vnímat po smrti a bez těla, RT nezaskočen ihned odvětil, že z toho mála, co se zatím ví, už to tak vypadá. A že něco z nás přežívá mimo čas a prostor a důkazy proto jsou rozhodně pádnější, než pro reinkarnaci. Tu RT jednoznačně popírá. Ač nerad, přesto přiznává, že díky těmto neuceleným poznatkům se jeho život ke stáru stává stále více spirituálním. Zejména se cítí zaujat prvotní prázdnotou a bezejmenností všeho, kterou hlásají budhisté.
Na závěr znovu připomíná pokusy, při nichž aktéři dokonale popsali předměty, které ještě nebyly organizátorem vybrány za cíl dálkového pozorování. Velmi povzbuzuje vědce v dalším výzkumu toho, co nám naprosto zatím uniká v otázce kauzality. Zkrátka něco chápeme a děláme v současné vědě úplně špatně.
V hamižných situacích ku vlastnímu obohacení to kdovíproč nefunguje. Snad prý proto, že je to příliš emocionálně zabarvené, a tak z éteru taháme to, co chceme (neexistující), nikoli to, co samo přichází. Možná, kdo ví?
Bio, evo a vědomí
Na otázku jak mu do toho všeho zapadá biologická evoluce, říká, že neví proč, ale spousta věcí v životě mu ukazovala na to, že kdyby ve vesmíru nebyla hmota, neexistovalo by ani vědomí. Jinak řečeno hmota se nám projevuje do vědomí a proto ji vnímáme. Pro žádnou vyšší inteligenci nebo dokonce stvořitele před velkým třeskem nezná žádné důkazy ani důvody. Myslí si, že tyto jevy mohly začít existovat až po nějaké době existence hmoty ve vesmíru. Což je seriózní tvrzení. Myslím si, a dalo by se vyložit také klasicky, že se nejdříve z neživého musel vyvinout život, pak lidský mozek a s ním začaly existovat tyto jevy. Nicméně na přímou otázku jestli byl dříve bůh jako vědomí nebo velký třesk, se zdráhá odpovědět. Jak sám říká, neví, co je primárním zdrojem všeho.